odlučna marissa

Odbjegla Googleova genijalka vraća sjaj posrnulom divu Yahoou!

marissa mayer
Foto: Screenshot YouTube
1/3
28.07.2013.
u 12:00

Pomogla sam izgraditi Google, ali ne želim spavati na lovorikama, kaže ambiciozna Marissa Mayer.

Yahoo vjerojatno mnogi koji su se sredinom 90-ih počeli služiti internetom pamte kao prvi portal koji su svakodnevno posjećivali. Ubrzanim razvojem interneta u posljednjih desetak godina nekako je izgubio primat i izgubio se u mnoštvu iako su ponudili e-mail, popravili tražilicu, a imaju i dodatne usluge.

Od internetskog tehnološkog diva koji je sjao do 2000. godine te umalo potonuo u balonu poznatog dot.coma, uzdigao se do "sredine", no nikako da uhvati željenu prvu poziciju na internetskom nebu.

Osnivači Yahooa David Filo i Jerry Yang sve nade položili su u Marissu Mayer koju su točno prije godinu dana postavili na čelo tvrtke. Tada tridesetsedmogodišnjakinja i usto trudna Marissa Mayer odmah je postala središte zanimanja burzovnih analitičara i medija, ne samo onih poslovnih nego i svih ostalih.

Kada je riječ o vrhunskim kompanijama, koje se nalaze na listi Fortuneovih 500, Marissa je prva čelnica koja je zasjela na čelo neke moćne kompanije tri mjeseca prije porođaja i vratila se u rekordnom roku na posao, već nakon nekoliko tjedana.

Yahoo je dugo tražio pravog čelnika, od 2009. godine na čelu tvrtke izmijenilo se pet predsjednika uprava. Svi su imali isti zadatak, restrukturirati i organizirati kompaniju s jasnim smjerom i ciljem.

Posljednja na listi i trenutačna šefica ove goleme kompanije Marissa Mayer uzdanica je 11.500 zaposlenih u Yahoou.

Njeni se potezi pomno prate i zasad se svi slažu u jednom – Yahoo još nema jasan smjer, još nema odličnih rezultata, no Marissa je ipak prodrmala tvrtku. Odlučuje, naređuje, troši novac, kupuje tvrtke, dijeli otkaze...

Dioničari su je u godinu dana ipak nagradili, cijena dionica porasla je uglavnom zahvaljujući kineskom Yahoou, portalu Alibabi i nema naznaka da osnivači traže novog prvog čovjeka tvrtke.

Priča o trudnoći, koja je lani punila medijske stupce i Marissi priskrbila više protivnika nego simpatizera, polako je pala u zaborav posebice jer svoju "praksu" nije nametnula zaposlenima, dapače, jedan od prvih poteza bilo je, za američke prilike poprilično produljenje roditeljskog dopusta, i to jednako za majke i očeve, na osam tjedana nakon porođaja uz dar od 500 dolara.

Jedina žena inženjer

No, tko je Marissa Mayer i zbog čeka je zaslužila takvo bezrezervnu podršku osnivača Yahooa?

Njezina je biografija impresivna. Još kao mala djevojčica, rođena u Wasau u američkoj državi Wisconsin u obitelji inženjera i profesorice umjetnosti, pokazivala je afinitete prema matematici i znanosti.

Željela je postati liječnica, no tijekom studija na Stanfordu razvila je strast prema računalima i naposljetku diplomirala kao računalna stručnjakinja specijalizirana za umjetnu inteligenciju.

Praksu je odradila i na sveučilištu podučavajući mlađe studente, ali i u banci u Zürichu,
u odjelu za istraživanje i razvoj. Uz doktorat u džepu, Marissa je na stolu imala i 14 ponuda za posao. Odlučila se za Google. Tada je Google tek bio tvrtka u nastajanju, imao je 19 zaposlenika i M. Mayer postala je 20. zaposlenica i usto jedina žena na mjestu inženjera. Do posla u Yahoou Marissa Mayer punih 13 godina bila je jedna od ključnih osoba Googlea.

– Pomogla sam izgraditi Google, no ne želim spavati na lovorikama. Vjerujem da će se najzanimljivije stvari tek početi događati – izjavila je prije odlaska.

U Googleu ne štede s pohvalama jer bila je šefica odjela zaduženih za razvoj – od Gmaila preko Google Mapsa, Google Eartha i Street Viewa do Google Newsa. Njeno oko za dizajn i lijepo umnogome je pridonijelo današnjem izgledu Googlea, a valja napomenuti da je ona bila osoba koja je odobravala svaki Doodle koji se pojavljivao na početnoj stranici te internetske tražilice. Marissa Mayer sada je jedna od 20 žena na čelnim pozicijama Fortuneovih 500 najmoćnijih tvrtki svijeta i bori se da pokrene kompaniju u pravom smjeru.

Ono što je u godinu dana napravila umnogome se odnosi na atmosferu u tvrtki i odnos prema zaposlenima. Velik zalogaj za Yahoo, nekoć agilnu, ali u posljednjih nekoliko godina iznimno tromu kompaniju u kojoj radi ukupno 11.500 ljudi.

Poruka: pokrenite se!

Cilj joj je, kako je svojedobno izjavila, pokrenuti procese i motivirati ljude da se počnu kretati brže i inovirati. Jer dijagnoza Yahooa postavljena je još 2006. Pravi je problem nedostatak strasti i poduzetničkog žara.
Učmalu radnu okolinu koju je očito zatekla, premda je riječ o uglavnom visokoobrazovanom kadru, pokušala je pridobiti i mrkvom i batinom. Za godišnjicu svoje "vladavine" navodno je svima darovala fitness-narukvicu Up, poznati gadget koji pamti pokrete, navike spavanja i ostale podatke koje onaj koji je nosi i koristi može dijeliti s prijateljima, ali i ne mora. U maloprodaji to košta 129 dolara po komadu.

Marissa nije platila punu cijenu jer odnedavno je u nadzornom odboru tvrtke Jawbone koja, osim fitness-narukvice Up, proizvodi i slušalice za mobitele te mikrofone. Ipak, riječ je o daru svima s jasnom porukom – pokrenite se. Marissa je također uvela i povlastice poput novih mobitela za zaposlenike i besplatan obrok. U tehnološkim tvrtkama Silicijske doline takvo se što podrazumijeva, no u Yahoou do dolaska Marisse Mayer to nije bila praksa.

Ono što se Marissi predbacuje kao greška, a neki mediji poput Business insidera nazvali su to i najglupljim njenim potezom jest i ukidanje rada od kuće. Proglas M. Mayer o tome da zaposlenici više ne mogu raditi od kuće doista se dugo povlačio po medijima jer ipak je riječ o tehnološkoj tvrtki i jednostavno je nezamislivo da se na takvo što uopće pomišlja, posebice dok mnogi njeguju suprotan trend i potiču rad od kuće radi smanjivanja uredskih troškova.

Iako je ta naredba negativno odjeknula, mnogi su Marissu Mayer i podržali, posebice njeni suradnici koji su odluku i obrazložili. Naime, nije ukinula rad od kuće, već je nekima naložila i da povremeno dođu do tvrtke, sudjeluju na sastancima i u razmjeni mišljenja, a usto je od tih "kućnih radnika" tražila rezultate.

Bilo kako bilo, u toj situaciji, iako možda opravdanoj jer pokušala je uspostaviti kontrolu, PR je očito zakazao jer odluku nije transparentno obrazložio. 
Nakon godinu dana, prema istraživanju Glassdoora, Marissa Mayer ima podršku zaposlenika.

Čak 85 posto njih podržava je i zadovoljno je njenim upravljanjem, a prosječna joj je ocjena 3,7 (u rasponu od 1 do 5), što je više od njenih prethodnika na čelnoj poziciji Yahooa. Istina, 97 posto Facebookovih zaposlenika podržava Zuckerberga, a osnivača Googlea Larryja Pagea 95 posto zaposlenih. Valja uzeti u obzir i da se u slučaju i Facebooka i Googlea radi o podršci vlasnicima i osnivačima tvrtki, a ne namještenicima na najvišoj poziciji. 
Usto, Marissi zaposleni predbacuju da je od dolaska na čelnu poziciju u tišini otpustila 1000 ljudi.

Raste cijena dionice

Burzovni i poslovni analitičari te investitori to pak nagrađuju. U godinu dana Marissa je uspjela oporaviti dionicu te je upravo na godišnjicu njezina imenovanja cijena dionice Yahooa iznosila 29 dolara, a prvi put u pet godina dionica je porasla čak 59 posto.

Osnovni uzrok rasta odlično je poslovanje grupe Alibaba, u kojoj je Yahoo vlasnik 24 posto dionica. Špekulira se da bi se cijena dionice mogla približiti 31 dolaru, za koliko je 2008. godine Microsoft, još jedan velikan u tehnološkom sektoru, želio kupiti Yahoo, a kasnije je podigao cijenu i na 33 dolara po dionici. U 2012. Marissa Mayer dobila je 36,6 milijuna dolara. Osim plaće, u taj iznos ubrojene su i dionice kompanije vrijedne 35 milijuna dolara.

No je li Marissa Mayer na pravi način uspjela prodrmati te usmjeriti i modernizirati Yahoo, portal koji mjesečno ima 700 milijuna korisnika? Očekivalo se da će Mayer, sklona detaljima i minimalizmu, suziti fokus. Jer početna stranica Googleove tražilice upravo njoj treba zahvaliti na jednostavnosti i minimalizmu.

Umjesto sličnog poteza Mayer je proširila interese i bacila se u pravi šoping. U godinu dana poput prave šopingholičarke u portfelj Yahooa ubacila je Flickr, servis za mobilno dijeljenje fotografija, dogovorila se da će samo za mikroblog platformu Tumblr, platiti 1,1 milijardu dolara, dok je mobilni servis za kratke personalizirane vijesti Summnly britanskog tinejdžera platila 30 milijuna dolara. Trenutačno razmatra kupnju online TV servisa Hulua. 
Dakle, Marissa je samo potvrdila da će internetski konglomerat, koji već ima niz servisa i usluga ugrađenih u svoju ponudu, dodatno proširiti. Yahoo želi postati "natportal" sudeći po dosadašnjem ponašanju. 
Zašto se Yahoo namjerno transformira u "natportal" čak i kad korisnici računala, prema brojnim pokazateljima, "migriraju" prema superspecijaliziranim mobilnim aplikacijama? 
Odgovor leži, naravno, u novcu od oglašavanja.

Podrška investitora

Jer ni Google nije ostao samo jednostavna tražilica koja sve prihode ubire od ključnih riječi. Proširio se na Gmail, Maps... Facebook mu je oteo dio oglasnog kolača jer "prodaje" drugačije podatke, personalizirane poput rođendana, interesa i navika pojedinaca. Stoga je i Google uspostavio svoju društvenu mrežu. Apple je sve to, proizvevši iPhone, genijalno smjestio u mobilni svijet.

Budući da živimo u svijetu u kojem su podaci iznimno vrijedna valuta, ideja Yahooa o prikupljanju akvizicija koje vrve podacima čini se logičnom jer te povezane informacije može se preprodati i, naravno, na njima zaraditi. Hoće li Marissa Mayer uspjeti u otimanju oglasnog udjela i ostvariti se kao najuspješnija čelnica Yahooa, još je prerano reći. Dio je zadaće ispunila, održala se godinu dana na prijestolju i pridobila podršku djelatnika, još preostaje dodatna podrška investitora.

>>Tumblr uvodi sponzorirane postove, korisnici ljutiti na Yahoo!

Preuzeto sa www.vecernji.hr

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije