Deficitaran kadar

Prijeti li BiH još masovniji odlazak vozača iz zemlje?

21.08.2023.
u 16:25

Ako njemački Parlament usvoji odluku Vlade Njemačke o priznavanju vozačkih dozvola za sve kategorije, može se očekivati masovan odlazak vozača iz Bosne i Hercegovine u tu zemlju. Domaće prijevozničke tvrtke se pitaju kako nadomjestiti već sada deficitaran kadar koji je posljednjih godina otišao u zapadne zemlje. Jedno od rješenja je, smatraju, i promjena domaće zakonske regulative.

Njemačka potražuje 30.000 profesionalnih vozača. Kada da zeleno svjetlo za vozačke dozvole svih kategorija, Bosna i Hercegovina bi se mogla suočiti sa još bržim odlaskom tog kadra jer će procedura biti mnogo jednostavnija.

"Do sada su vozači morali ići u Sloveniju. Tamo su polagali tzv. kod 95 i uz taj kod 95 onda su priznavali bh. dozvole, dobivali su radne vize u nekih 15-20 dana. Sada u ovoj promjeni, apsolutno neće biti potrebe za kodom 95. Jednostavno dođete i mijenjate vozačku dozvolu za njemačku i sasvim normalno idete raditi u zemlje EU", pojašnjava Nikola Grbić, predsjednik Udruženja za unutarnji i međunarodni transport RS.

U prethodne tri godine u zapadne zemlje već je otišlo oko 6.000 profesionalnih vozača i 1300 prijevozničkih tvrtki iz Bosne i Hercegovine.

"Ne samo da će otići profesionalni vozači, nego i ljudi koji imaju B kategoriju, odnosno radnici koji će raditi kao dostavljači, kao kuriri, kao poštari. I do sada su vozači bili najdeficitarniji kadar u RS i BiH, a sad će biti još i više. Dakle ostaće samo oni koji su pred mirovinu i u mirovini", ističe Nebojša Đokić, predsjednik Sindikata prometa i veza RS.

Domaće prijevozničke tvrtke u BiH već sada imaju problem jer je potražnja za oko 1.000 vozača. Manjak profesionalnog kadra pokušavaju nadomjestiti prekvalifikacijama. Sarajevski “Centrotrans” je tako npr. od prošle godine već prekvalificirao oko 120 radnika sa Zavoda za zapošljavanje.

"Kako bismo zadržali ljude, ne možemo samo vršiti prekvalifikaciju, nego moramo osigurati materijalna i financijska sredstva, a to znači povećati plaće osoblju koje radi na poslovima vozača autobusa i kamiona i mi inzistiramo putem Vlade da se promijeni Zakon o doprinosima i porezima, kako bismo ta sredstva mogli usmjeriti na povećanje plaća", naglašava Safudin Čengić, predsjednik Udruženja za transport u Privrednoj komori FBiH.

Da bi nadoknadili radnu snagu koja će otići iz Bosne i Hercegovine, predlažu i izmjene zakonskih procedura kojima bi se spustila starosna granica kako bi školovani vozači već sa 18 godina mogli polagati sve kategorije vozačkih ispita i početi raditi. Iz resornog ministarstva odgovorili su da je formirana radna grupa za izmjenu Zakona o osnovama sigurnosti prometa na putevima BiH i da će do kraja godine biti upućen Vijeću ministara.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?