Promjena navika

Pandemija je sve promijenila, online kupovina narasla za 15 %

online
Pixabay
27.11.2020.
u 18:46

Hrvatska udruga banaka je u suradnji s agencijom Equestris provela i objavila istraživanje o ovogodišnjim trendovima online kupnje u Hrvatskoj na uzorku od 320 ispitanika u dobi od 18 do 60 godina koji se redovito koriste internetom.

Istraživanje je pokazale da je, zbog pandemije koronavirusa, kupnja na internetskim stranicama povećana za 15,5 posto u odnosu prema ožujku ove godine. Istraživanjem se željelo utvrditi i što građane zabrinjava te jesu li bili žrtve prijevara.

Predsjednik Odbora za sigurnost HUB-a Milan Parat u priopćenju ističe kako prilikom kupnje na internetu kriminalci pokušavaju od građana dobiti osobne ili financijske podatke radi zloporabe. Iznimno je važno da se građani na internetu ponašaju jednako oprezno kao i u životu. Rezultati istraživanja upućuju na činjenicu da je pandemija utjecala na porast kupnje preko interneta te da su građani oprezniji i informiraniji nego prije, no nužno je kontinuirano naglašavati moguće prijetnje, poručuje.

Istraživanje HUB-a pokazalo je da građani preko interneta najčešće kupuju na mjesečnoj razini (53 posto), bar jedanput na tjedan kupuje 16 posto ispitanika, a samo njih tri posto svaki dan. Većina ispitanika, njih 75 posto, namjerava kupovati online tijekom Black Fridaya, pri čemu će muškarci najčešće kupovati informatičku opremu, a žene odjeću. Gotovo 97 posto sudionika istraživanja u dobi od 18 do 60 godina bar je jedanput ove godine napravilo online kupnju, što upućuje na važnost kontinuiranog ulaganja hrvatskih banaka u digitalnu transformaciju, ističu iz HUB-a. Napominju i kako su bankarske usluge koje su izložene internetu ujedno i najzaštićenije kako bi klijenti mogli plaćati online bez straha. Naime, banke, financijske institucije i kartičarske kuće uskladile su se s mnogim lokalnim i europskim zakonodavnim okvirima, kao što su PSD2, primjena 3D Securea u kartičnim plaćanjima te uvođenje dvostruke autentifikacije, što jamči visoku razinu kibernetičke sigurnosti. No, ističu iz HUB-a, cyber kriminalci kontinuirano smišljaju nove vrste prijevara i nastoje iskoristiti neoprezne i neinformirane građane kako bi zloupotrijebili njihove podatke.

Povrat novca

Iznose i podatak iz istraživanja da je "svaki šesti ispitanik (18 posto) bio žrtva nekog oblika prijevare prilikom online kupnje, a najčešće je riječ o tome da roba nije isporučena ili je bila iznimno loše kvalitete". Ispitanici zato ističu mogućnost povrata novca kao ključan element prilikom izbora online trgovine.

Iz HUB-a ističu kako su edukacija i informiranje o opasnostima koje vrebaju i načinima za samozaštitu ključni za potpunu sigurnost prilikom online kupnje.
Istraživanje HUB-a pokazalo je i da gotovo 95 posto ispitanika ažurira uređaje preko kojih kupuje te da se koristi antivirusnom zaštitom. S druge strane, čak 39 posto ispitanika, od toga najčešće mlađi od 35 godina, kupuju dok su spojeni na javnu Wi-Fi mrežu, što znatno povećava opasnost od prijevara. HUB savjetuje da se online plaćanja obavljaju samo preko sigurnih internet-stranica i korištenjem sigurnog načina povezivanja na internet. Građanima se savjetuje i da ne dijele osobne i financijske podatke preko društvenih mreža, da svaku sumnju u vezi sa svojim online računom odmah prijave banci, a pokušaj prijevare policiji.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?