STROŽA PRAVILA

Hrvati koji imaju ove automobile mogu početi plakati, neće ih moći prodati ni za kikiriki

01.05.2025.
u 08:19

Dok sigurnosni zahtjevi u automobilskoj industriji postaju sve stroži, čelnici Citroëna i Dacije upozoravaju kako bi nova pravila mogla ugroziti ključnu vrijednost njihovih modela – nisku cijenu. U intervjuima za britanski Autocar, Thierry Koskas (Citroën) i Denis Le Vot (Dacia) naglasili su da iako podržavaju zakonodavne napore Europske unije za poboljšanje sigurnosti (okvir GSR2), sve stroži kriteriji neovisnih tijela poput Euro NCAP-a ne odražavaju realna očekivanja prosječnog kupca.

Glavni kamen spoticanja su zvjezdice Euro NCAP-a, koje kupcima signaliziraju razinu sigurnosti vozila – od jedne do pet. No, od 2026. godine kriteriji za dobivanje najviše ocjene postat će još stroži. Za pet zvjezdica, automobil će morati pokazati izvrsne rezultate u zaštiti putnika, ali i biti opremljen najmodernijim sustavima za izbjegavanje sudara, poput naprednih sustava pomoći vozaču (ADAS).

Koskas i Le Vot tvrde kako implementacija takvih tehnologija značajno povećava cijenu vozila, čime se gubi njihova konkurentska prednost – niska cijena. Primjerice, nova Dacia Duster, trenutno najpovoljniji SUV na tržištu s cijenom od 18.000 funti (oko 21.000 eura), dobila je samo tri zvjezdice.

Utrka za aktivnu sigurnost

“Nemamo ništa protiv NCAP-a,” rekao je Le Vot. “Ali kad je započela utrka za aktivnu sigurnost, mi smo odlučili ne sudjelovati u tome. Fokusiramo se na pasivnu sigurnost i dosljedno pratimo sve zakonske propise. Euro NCAP ide stepenicu više, ali naš cilj je zadovoljiti propise – i to činimo.”

Koskas dodaje kako smatra da su zakonski zahtjevi već dovoljno strogi te ne vidi potrebu za dodatnim pritiscima.

S druge strane, Richard Billyeald iz Euro NCAP-a i tehnički direktor Thatcham Researcha, tvrdi da upravo takvi visoki standardi potiču tehnološki napredak. “Zakonodavstvo postavlja osnovne kriterije, ali NCAP pokazuje što tehnologija može postići u smislu sigurnosti”, kaže.

Jednostavnost korištenja

Ipak, priznaje da proizvođači poput Citroëna i Dacije, koji ciljaju na niži cjenovni razred, imaju više problema od proizvođača koji rade luksuznija vozila. “Ne moraju imati sve napredne značajke, ali mogu ciljati sigurnost na druge načine – primjerice u pogledu jednostavnosti korištenja.”

Billyeald također naglašava važnost sustava zvjezdica dodajući da većina kupaca neće proučavati postotke iz testova već će pogledati zvjezdice i znati na čemu su. Citroënov Koskas upozorava i na brzinu kojom sigurnosna tehnologija stari: “Pogledajte prethodnu generaciju C3. Imao je četiri zvjezdice, a danas bi imao nula. Ne zato što je nesiguran, već zato što su kriteriji postali stroži.”

Usto, korisničko iskustvo novih sustava često je upitno. Testeri su kritizirali neke ADAS funkcije koje nadgledaju ponašanje vozača i prepoznaju prometne znakove, jer znaju biti zbunjujuće ili naporne. Mnogi proizvođači, uključujući Daciju i Citroën, nude opciju privremenog isključivanja tih sustava. Koskas priznaje: “Svaki put kad vozim svoj ë-C4, isključim ih. Jednostavno me nerviraju.”

Cilj je povećati sigurnost

Euro NCAP je svjestan tog problema. “Sustavi nisu loši, ali moraju biti korisni i nenametljivi. Cilj nam je povećati sigurnost, a ne tjerati vozače da sve isključuju”, rekao je Billyeald.

Od siječnja iduće godine Euro NCAP proširuje ocjenjivanje vozila u četiri kategorije: Sigurna vožnja (nadzor vozača, pomoćni sustavi), Izbjegavanje sudara, Zaštita prilikom sudara i Sigurnost nakon sudara (uključujući hitne pozive – eCall). Sve to dio je inicijative Vision Zero, strategije za potpuno uklanjanje prometnih smrtnih slučajeva.

I dok jedni upozoravaju da sigurnost ne bi trebala biti luksuzna opcija, drugi ističu da upravo sigurnost mora biti područje u kojem se standardi neprestano podižu – neovisno o cijeni.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Kupnja