Dramatičan događaj

Znanstvenici prvi put ikada vidjeli kako crna rupa guta zvijezdu

15.06.2018.

Znanstvenici su prvi put u povijesti vidjeli veliku eksploziju koja je nastala kada je crna rupa progutala zvijezdu, javljaju svjetski mediji.

Znanstvenici su napokon uspjeli vidjeti stvaranje i širenje materijala koji se izbacuje kada supermasivna crna rupa proguta i uništi zvijezdu, piše Index.hr.

Dramatičan događaj viđen je prvi put ikada pomoću visoko specijaliziranih teleskopa koji promatraju par galaksija koje se sudaraju, nazvan Arp 299, oko 150 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje.

U središtu jedne od sudarajućih galaksija, zvijezda dvostruko veća od Sunca došla je preblizu crnoj rupi, koja je više nego 20 milijuna puta veća od našeg Sunca. Zvijezda je uništena i nastala je golema eksplozija. NASA je ranije objavljivala snimke ilustracija ovakvih događaja.

Teoretičari su već dugo nagađali da su ovakvi događaji u svemiru uobičajeni te da materijal uništene zvijezde stvara rotirajući disk oko crne rupe i emitira snažne zrake i vidljivu svjetlost, dok u isto vrijeme gura mlazove materijala prema van od polova diska, malo sporije od brzine svjetlosti. Sada su to prvi put uspjeli ugledati.

"Nikada prije nismo mogli izravno promatrati stvaranje i širenje eksplozije u ovakvom događaju", izjavio je Miguel Perez-Torres s Astrofizičkog instituta Andaluzije u Granadi u Španjolskoj.

"Ovaj događaj mogao bi biti samo vrh skrivenog ledenjaka"

Većina galaksija ima supermasivne crne rupe koje mogu privlačiti materiju i stvarati velike diskove na svojim rubovima. Međutim, te crne rupe većinom ne progutaju nikakvu materiju. Zbog toga svjedočenje ovom nasilnom događaju daje neviđen uvid u ono što se zapravo događa oko crne rupe.

"Crne rupe većinu vremena ne gutaju nikakav materijal i nalaze se u mirnom stanju", rekao je Perez-Torres. "Ovaj događaj mogao bi biti samo vrh ledenjaka do sada skrivenih događaja. Pomoću infracrvenih i radioteleskopa mogli bismo otkriti još mnoge ovakve događaje i učiti od njih", rekao je.