Iz BiH je od 2019. do sada otišlo više od 5000 profesionalnih vozača

Vozačima put do Njemačke i natrag traje kraće od čekanja na granici

24.12.2021.
u 20:55

Iz Bosne i Hercegovine je od 2019. godine do sada otišlo više od 5000 profesionalnih vozača. Svakoj prijevozničkoj tvrtki u BiH, ovisno o njezinoj veličini, nedostaje jedan, dva, pet, deset vozača, a ima i velikih prijevozničkih tvrtki koje imaju po 150 kamiona kojima nedostaje 50 vozača, piše Večernji list BiH. Vozača nedostaje u velikom broju zemalja Zapada te nude ogromne plaće kako bi privukle radnike iz siromašnijih zemalja, a jedna od njih je i BiH. Razumljivo da oni koji imaju tražene kvalifikacije koriste priliku koja im se nudi.

Idu zbog boljih uvjeta

- Plaće su u ovom sektoru u BiH mizerne. Bavim se ovim poslom više od 30 godina i bio bih presretan da svom vozaču mogu dati plaću od 5000 KM, koliku imaju u EU, ali mi u ovakvim uvjetima poslovanja ne možemo nuditi veće plaće. Vozači koji voze izvan granica ne mogu zaraditi više od 1500 KM, dok su plaće u EU od 2500 do 3000 eura - kazao je za Večernji list Nikola Grbić, predsjednik Udruge prijevoznika RS-a. Kaže kako vozači iz BiH na putu potroše više od pola plaće.

- Mi ne možemo napredovati s ovakvim poslovanjem, ovakvim graničnim prijelazima, s ovolikim čekanjem na graničnim prijelazima i carinskim terminalima. Navest ću samo jedan primjer - put vozača, kada natovari robu, do Njemačke i natrag traje dva i pol dana, a tri ili četiri dana provodi na graničnom prijelazu i carinskom terminalu dok ocarini, rascarini ili natovari robu, što je nepojmljivo u zemljama EU-a. S takvim načinom rada i takvim postupcima vozač ne može zaraditi plaću veću od 1500 KM. Ako provede 20 dana na putu, a provede, tu plaću doslovno će sam pojesti. Vozač koji je od mene otišao u Veliku Britaniju i vozi cisternu s ADR-om ima plaću između 4500 i 5000. Sad je trend odlaska u SAD, gdje traže veliki broj profesionalnih vozača i gdje je dnevnica vozačima 360 dolara. Razumljivo je zašto odlaze. Rješenje ne vidimo u skorije vrijeme te stanje s nedostatkom vozače može biti samo lošije. Pa tko će vam sjediti u kamionu tri ili četiri dana samo kako bi ocarinio robu. A u EU, gdje god utovarite robu, u tvornici ili skladištu, već na ulazu u omotnici vas čekaju papiri i idete bez ikakvih zastoja do granice s BiH. E, tada nastaju problemi i čekanja - kaže Grbić.

Carina bez papira

Iako je planirano da primjena Zakona o carinskoj politici, a samim tim i "carine bez papira", odnosno NCTS sustava, počne 1. kolovoza, odlukom Vijeća ministara BiH taj rok pomaknut je na 1. siječnja 2022. godine. Inače, primjena NCTS sustava prvobitno je planirana za 1. srpnja, zatim je rok pomaknut za mjesec dana, a sada na 1. siječnja 2022. godine, iako je veliko pitanje hoće li se i to dogoditi. Kada je riječ o NCTS sustavu, on podrazumijeva kompletnu razmjenu podataka u elektroničkom smislu, odnosno "carinu bez papira". Njegovom primjenom smanjit će se redovi kamiona na graničnim prijelazima i u carinskim ispostavama, a cijeli sustav zamišljen je i u zemljama EU-a funkcionira tako da se olakša kretanje robe preko granice i prelazak iz jednog u drugo carinsko područje.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?