u ovoj i idućoj godini

Uskoro započinju radovi na 200 kilometara autocesta i brzih cesta

21.05.2018.
u 12:00

Tijekom ove godine trebao bi biti otvoren veći broj gradilišta na koridoru Vc, piše Večernji list BiH. Naime, planom poslovanja JP Autoceste FBiH za 2018. godinu predviđeno je pokretanje novih pripremnih aktivnosti na izgradnji koridora Vc i brzih cesta u FBiH.

- Prostorni plan područja posebnih obilježja od značaja za Federaciju BiH, autocesta na koridoru Vc za 2008.- 2028., s amandmanima Vlade FBiH, usvojio je Parlament FBiH u veljači 2017. godine te je objavljen u Službenim novinama FBiH 25. prosinca 2017. - navodi se u planu poslovanja JP Autoceste FBiH za 2018. godinu.

Tako se tijekom ove godine očekuju aktivnosti na dionicama Svilaj - Odžak (II. faza), Poprikuše - Nemila, Nemila - Vrandukt - Ponirak (ulaz u tunel Zenica) i tunel Zenica (Ponirak - Vraca), Vraca (izlaz iz tunela Zenica) - Donja Gračanica (tunel Pečulj), poddionica Donja Gračanica (tunel Pečuj) - Klopče, poddionica Klopče - Drivuša.

Uz spomenute, očekuju se radovi i na dionici Ivan - Tarčin, tunel Prenj - Salakovac, Mostar sjever - Mostar jug, Mostar jug - Kvanj - Buna, Buna - Počitelj, Počitelj - Zvirovići, Sarajevska obilaznica, autocesta Tuzla - Žepče. Određene aktivnosti planirane su i na sljedećim brzim cestama: Lašva - Nević Polje, Prača - Goražde te na sjevernoj obilaznici Mostara.

Na određenom broju dionica počet će građevinski radovi, dok se za druge završavaju natječajne procedure kako bi gradnja mogla početi tijekom iduće godine. U radove će biti uložene milijarde konvertibilnih maraka, a nakon završetka BiH bi trebala dobiti još 200 kilometara autocesta i brzih cesta.•

Prva faza izgradnje dionice Svilaj - Odžak je završena, a nastavak gradnje započeo je u ožujku 2017. Izgradnja ove dionice je u izravnoj funkcionalnoj vezi s izgradnjom graničnog prijelaza Svilaj i mosta na rijeci Savi. JP Autoceste je u ranijem razdoblju pokrenuo aktivnosti da se izgradnja ove dionice podijeli u dvije faze, što je i napravljeno. Radovi druge faze tako obuhvaćaju završne radove postavljanja asfalta, horizontalne i vertikalne signalizacije i isti su okončani u studenome 2017. Zbog problema s ishođenjem odobrenja za građenje parternog dijela graničnog prijelaza Svilaj, predviđeno je da se radovi na istom nastave nakon pribavljanja odobrenja za 2018. Procijenjena vrijednost radova je oko 15 mil. eura.

Za izgradnju dionice osigurana su kreditna sredstva u iznosu od 10,5 milijuna kanadskih dolara (oko 28 mil. eura). U prethodnom razdoblju pribavljene su urbanistička suglasnost i građevinska dozvola za izgradnju ove dionice. Ovu poddionicu, kao i ostatak Zeničke obilaznice, karakteriziraju izuzetno složeni geotehnički uvjeti na trasi, što je uzrokovalo određene zastoje, kao i potrebu prilagodbe pojedinih tehničkih rješenja, osobito kad su u pitanju osiguranja kosina kod usjeka i zasjeka.

Za financiranje izgradnje navedene poddionice pokrenuta je inicijativa za kreditno zaduženje kod EIB-a u visini od 50 milijuna eura i EBRD-a u visini 50 milijuna eura te su odobrena grant sredstva WbiF-a u visini od 20,5 milijuna eura. Imajući u vidu da su grant sredstva odobrena, uz uvjet da se zaključe kreditni sporazumi, realizacija projekta Tarčin - Ivan je ubrzana. Ovaj projekt je u potpunosti spreman za provedbu.

Kreditna sredstva su efektivna. Izgradnja poddionice Počitelj - Zvirovići je nužna kako bi se promet s magistralne ceste M-17 preusmjerio na autocestu prema Bijači. Tako bi se osigurala puna funkcionalnost izgrađene poddionice Zvirovići - Bijača i povećala njezina isplativost.

Tijekom 2018. godine očekuje se završetak natječajne procedure te potpisivanje ugovora i početak radova. Dionica je locirana na geološki i morfološki izuzetno povoljnom, relativno ravnom, terenu. Planirani rok izgradnje

je 18 mjeseci.

Tijekom ove godine planiran je početak aktivnosti na eksproprijaciji zemljišta i građenju, za što su sredstva osigurana, u skladu sa zaključkom Vlade FBiH, iz sredstava akumulirane dobiti - JP EP HZ HB 2,000.000 KM i JP EO BiH 63,000.000 KM.

U 2018. godini u planu je provođenje aktivnosti na pripremi izgradnje poddionice Nemila - Vrandukt, Vrandukt - Ponirak i tunel Zenica, dok se početak gradnje očekuje u 2019. godini ovisno o osiguranju kreditnih sredstava. JP Autoceste je u prethodnom razdoblju pokrenuo aktivnosti na osiguranju sredstava za izgradnju spomenutih dionica i nadzora nad izgradnjom preko zaduženja kod međunarodnih financijskih institucija. Sredstva će se osigurati iz kredita EIB-a, OFID-a i KFAED-a te je podnesen zahtjev za grant sredstava WbiF-a u visini od 19,4 milijuna eura.

Za financiranje izgradnje navedene poddionice pokrenuta je inicijativa za kreditno zaduženje u visini od 170 milijuna eura kod EIB-a i EBRD-a te podnesen zahtjev za grant sredstva WbiF-a u visini od 34,1 milijun eura. Planirani početak gradnje je u 2019., a u 2018. godini planirana je eksproprijacija u visini od dva milijuna KM.

Nakon provedene procedure zaključen je ugovor o građenju s konzorcijem Euro-Asfalt d.o.o & Strabag AG u iznosu od 107,9 milijuna eura (s PDV-om), za usluge nadzora s konzorcijem IPSA-Egis u vrijednosti od 5,5 milijuna eura (s PDV-om). U prethodnom razdoblju postignuta je efektivnost kreditnoga zaduženja kod OFID-a, OPEC Fonda za međunarodni razvoj u iznosu od oko 60 milijuna eura preko dvaju modela kreditiranja. Navedena dionica planira se dijelom sufinancirati iz EBRD-ova kredita u visini od 36 milijuna eura.

U tijeku je priprema novog optimiziranoga idejnog projekta koji uvažava zahtjeve lokalne zajednice i zaštite okoliša. U 2018. očekuje se provođenje aktivnosti na pripremi izgradnje ove dionice, dok se početak radova očekuje u drugoj polovini 2019.

Projekt izgradnje autoceste Konjic - Mostar sjever sastoji se od poddionica Ovčari - Konjic, Konjic - ulaz u tunel Prenj, tunel Prenj - Salakovac. Prema prirodi projekta i potrebnoj tehnologiji, optimalan način izgradnje tunela Prenj je, prema međunarodnom ugovoru “Design and build”, žuti FIDIC. Imajući u vidu da se radi o projektu za koji je potrebno izdvojiti značajna financijska sredstva, oko 250 mil. eura, optimalan način izgradnje predstavljao bi model u kojem ponuđači nude financijsku i tehničku ponudu, ali i financijera s kojim će BiH sklopiti ugovor o zajmu. Kriterij dodjele ugovora bio bi najpovoljnija ukupna ponuda kada se uračuna trošak izgradnje i financiranja. U 2018. planiraju se pripremne aktivnosti za provođenje natječajne procedure, a početak radova planira se krajem 2019.

Prema geološkoj građi terena te prirodi korekcija glavnog projekta koji je potrebno izvršiti, optimalan način izgradnje poddionice Mostar sjever - Mostar jug je, prema modelu ugovora “Design and build”, žuti FIDIC, gdje će se izvođaču omogućiti ne samo da uradi potrebne korekcije dokumentacije, već i optimizaciju same trase, a sve u cilju smanjenja investicijskih troškova. Imajući u vidu da se radi o projektu za koji je potrebno izdvojiti oko 240 mili. eura, optimalan način izgradnje predstavljao bi model u kojem ponuđači nude financijsku i tehničku ponudu, ali i financijera s kojim će BiH sklopiti ugovor o zajmu. Kriterij dodjele ugovora bio bi najpovoljnija ukupna ponuda kada se uračuna trošak izgradnje i financiranja. U 2018. planiraju se pripremne aktivnosti za provođenje natječajne procedure, a početak radova se planira krajem 2019.

Početak gradnje očekuje

se sredinom 2018. Ukupna dužina poddionice Vraca - Donja Gračanica je oko 4 km. Za financiranje izgradnje LOT-a 3 Zeničke obilaznice Vraca - Donja Gračanica (tunel Pečulj) osigurat će se iznos od 48,5 milijuna eura iz kreditnih sredstava EBRD-a te grant sredstava u iznosu od 11,8 milijuna eura.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije