Cijene nastavljaju rasti

U četiri godine kruh u BiH poskupio 117 posto, pojedini proizvodi i 400 posto

FREEPIK
14.02.2025.
u 21:15

Dok se u BiH ne mogu dogovoriti ni oko bojkota trgovina, cijene nastavljaju rasti - ponovno je poskupio kruh

Treći krug bojkota trgovina u BiH održan je danas na poziv Facebook grupe "BOJkot.ba", iako su u drugoj grupi "Bojkot u BiH" predlagali da bojkot traje tri dana te pozivali građane na bojkot trgovina 13., 14. i 15. veljače. Kakav će biti učinak današnjeg bojkota znat će se vjerojatno tek u ponedjeljak. 

Građani i bojkot

Prema službenim podacima Porezne uprave FBiH vezano za prošli bojkot, 6. veljače ove godine evidentiran je promet u iznosu od 205,226.808,31 KM. Promet u trgovinama na području FBiH na taj je dan iznosio 105,339.993,86 KM. U petak, 7. veljače, evidentiran je promet u iznosu od 190,144.339,49 KM. Promet u trgovinama na području FBiH na taj je dan iznosio 93,549.831,65 KM. U subotu, 8. veljače, promet je iznosio 73,735.142,18 KM. Promet u trgovinama tog je dana iznosio 47,738.989,66 KM. Upravo su petak i subota bili dani kada su građani bojkotirali kupnju.

I dok se čekaju rezultati novog bojkota te se zbrajaju rezultati prošlog, u pojedinim sarajevskim pekarnicama od utorka su povećane cijene kruha i pekarskih proizvoda, dok će u ostalim poskupjeti u travnju, i to od 10 do 15%. U Bijeljini će cijene u pekarnicama biti povećane od 20. veljače od 10 do 1posto. Analizirajući posljednje četiri godine, kruh je skuplji za čak 117 posto.

"Radnik koji radi 27 godina, zar nije sramota da dobije otkaz zato što su režije 1200 KM, a njegova plaća 1500. Ovakve doprinose i režije nema ni jedna država u Europi i Balkanu, sigurno", ističe Miftar Ljušaj, vlasnik sarajevske pekarnice.

"Štruca od 500 grama, koja je bila 1,70, stajat će 1,80 KM. Mislim da je to minimalno poskupljenje koje će samo nadomjestiti novonastale troškove. Ako to usporedimo s Banjom Lukom, štruca stoji od 2,20 do 2,40 KM", kaže Radenko Pelemiš, predsjednik Udruge pekara regije Bijeljina. Iz Pokreta za zaštitu potrošača ističu da je brašno tijekom pandemije bilo dvostruko skuplje, a da cijene u pekarnicama nisu rasle. Sada su cijene pekarskih proizvoda udvostručene iako je brašno od tada pojeftinilo.

- Cijena kruha drastično je porasla. Prije četiri godine, 2021., kada usporedimo prosječnu plaću i cijenu kruha, od prosječne plaće mogli smo kupiti 1017 kruhova. Ove godine za prosječnu plaću možemo kupiti 701 kruh - kazao je za BHRT Admir Arnautović, predsjednik Udruge za zaštitu potrošača Srednja Bosna. Dok svatko u lancu ima svoju računicu, u Pokretu za zaštitu potrošača imaju prijedlog. Izračunali su da se kruh od kilograma u kućanstvu može proizvesti za iznos od 37 feninga do 1,17 KM, u ovisnosti o kvaliteti i količini brašna. Građani BiH su, prema podacima kao što su prosječna i minimalna plaća, znatno plićeg džepa nego stanovnici europskih zemalja iz susjedstva i šire. No, to što su im primanja niža ne znači i da su im troškovi, odnosno cijene svakodnevnih namirnica i energenata prilagođene toj razlici.

Nerazmjeran rast

Štoviše, cijene na policama bh. trgovina te ostalih prodajnih i ugostiteljskih objekata znatno su više nego što bi se to očekivalo prema globalnim tokovima. To najbolje pokazuje istraživanje koje je provela Institucija ombudsmana za zaštitu potrošača BiH krajem 2024. s osvrtom na kretanja cijena u proteklih 10-ak godina, koje je pokazalo da su cijene hrane u BiH porasle od 100 do 400% iako su cijene na svjetskom tržištu u istom razdoblju porasle 20%.

Ombudsman za zaštitu potrošača u BiH Saša Marić je za Al Jazeeru kazao da trgovci u BiH stalno pravdaju konstantan rast cijena namirnica događanjima na globalnoj sceni, poput pandemije koronavirusa, rata u Ukrajini, rasta cijena nafte i ugljena, ali da njihova sveobuhvatna analiza, koja se odnosi na proteklih 5, 10, pa i 15 godina, pokazuje da su na globalnom tržištu cijene navedenog u odnosu na razdoblje obuhvaćeno analizom porasle 20-ak posto. Navodi da Institucija ombudsmana podržava svaki oblik borbe potrošača za poštivanje svojih prava. Ipak, dodaje da će kratkoročni bojkot teško polučiti određene rezultate. Prema njegovu mišljenju, bilo bi bolje da potrošači dugoročnije kažnjavaju trgovce koji nerazmjerno mnogo dižu cijene tako da dugoročno kod njih, na mjesec, šest mjeseci, godinu dana, ne ostavljaju novac.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije