potrošačka prava

Što građani trebaju kada kupe oštećenu robu: Novi proizvod ili novac

kupovina
24.12.2019.
u 19:12

Građani kojima se dogodi da, zbog oštećenih proizvoda ili loših usluga moraju dokazati da su prevareni, neće dobro proći ako ne znaju svoja potrošačka prava.

Na ovo upozoravaju i iz Inspektorata RS i udruženja potrošača, poručujući da građani trebaju, kako bi izbjegli neugodnosti kada dođu u sličnu situaciju, znati na koji način mogu zaštititi svoja prava, piše Blic.rs. 

Milka S. iz Banja Luke kaže kako je kupila vodootporne zimske tenisice s međunarodnom oznakom garancije nepromočivosti, koje je platila 150 eura.

– Prvi put kada su obuvene, propustile su vodu. Bilo je to dan nakon kupovine. Otišla sam u trgovinu radi reklamacije, ali su mi dali da se upišem u knjigu žalbi, te rekli kako obuću moraju poslati na testiranje u ovlašteni laboratorij u Sarajevo, što će potrajati 15-tak dana, pa će tek nakon toga donijeti odluku hoće li moju reklamaciju uvažiti. O povratu novca nisu htjeli niti čuti. Uzeli su mi original fiskalni račun, da ga, navodno, prilože uz obuću, koju šalju u laboratorij, a meni su dali kopiju računa – priča sugovornica Blic-a. 

Kada se vratila kući, kako kaže, sin joj je rekao kako tu nešto “ne odgovara” i predložio da pozovu udruženje potrošača.

– Izvršna direktorica prijedorskog udruženja „Don“ Murisa Marić mi je rekla da se odmah vratim u trgovinu i, prije svega, tražim da mi vrate original fiskalnog računa, jer račun potrošač nikome i ni pod kojim izgovor ne treba dati, jer je račun osnova za ostvarivanje prava. Dalje, da se obavezno upišem u knjigu reklamacija, koja je zakonom propisana, jer knjiga žalbi ne znači ništa. Rekla je da tražim svoj primjerak “zapisnika” iz knjige reklamacija iz koje se, kad se popunjava, jedan primjerak, odnosno original, otkida i daje potrošaču. Trebalo je i da se pozovem na član 26 Zakona o zaštiti potrošača i tražim povrat novca, jer potrošač ima pravo odlučiti hoće li povrat novca, popravku ili novi proizvod, odnosno zamjenu, te da kažem da sam se obratila udruženju potrošača, kao i da ću se obratiti tržišnoj inspekciji. Kad sam sve ovo uradila, nakon nekoliko sati su me pozvali da uzmem svoj novac – naglašava sugovornica.

U Inspektoratu RS naglašavaju kako je, u slučaju nedostatka na proizvodu, trgovac po zahtjevu i izboru potrošača dužan ukloniti taj nedostatak o svom trošku, zamijeniti proizvod s nedostatkom drugim novim i ispravnim proizvodom. Također, obvezan je vratiti plaćeni iznos i nadoknaditi stvarne, razumne troškove vraćanja proizvoda s nedostatkom ili sniziti cijenu proizvoda.

– Ako je riječ o uslugama, ukoliko je usluga obavljena nepravilno ili djelomično, trgovac je po zahtjevu potrošača dužan uslugu ponovno obaviti, odnosno dovršiti i umanjiti ugovorenu cijenu usluge zbog slabije kvalitete – naglašava načelnica Odela za odnose s javnošću Dušanka Makivić.

Potrošači u RS su se, tijekom ove godine, najčešće žalili na neprihvaćanje reklamacija od strane trgovaca za tehničke proizvode, namještaj, odjeću, obuću, telekomunikacijske i komunalne usluge.

Republička tržišna inspekcija je u ovom razdoblju obavila 192 kontrole, a u 152 slučaja reklamacije su uvažene i riješena u korist potrošača, na licu mjesta.

Zakonom o zaštiti potrošača definirana su brojna pitanja koja im omogućavaju da ostvare svoja prava, a elementarni uvjet je da posjeduju račun za kupljenu robu ili izvršenu uslugu. Trgovac je dužan voditi posebnu knjigu reklamacija. U slučaju nedostatka na proizvodu ili usluzi, pogrešno zaračunate cijene i drugih nedostataka, potrošač ima pravo podnijeti reklamaciju u pisanom obliku, a trgovac je dužan na reklamaciju potrošača odgovoriti u roku od osam dana od dana njenog prijema.

Iz udruženja potrošača građane savjetuju da se, prije nego što krenu u kupovinu električnih uređaja, bijele tehnike, telefona, automobila, obuće i odjeće, raspitaju o svojim pravima.

– U trgovinama na vidnom mjestu treba biti istaknuta knjiga reklamacija, te građanima trebaju biti predstavljena sva svojstva proizvoda, ali i način reklamacije. Ako vas trgovci uvjeravaju da za reklamiranje pozovete servisera, upišete se na neki njihov interni obrazac, te tvrde kako tako brže rješavaju problem, to je prvi pogrešan korak koji činite – poručuju iz Udruženja za zaštitu potrošača „Don“ iz Prijedora.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?