Naslovnica Vijesti

Unatoč upozorenjima: Kupci sve češće nasijedaju na prevare putem Facebooka

09. veljače 2018. u 21:52 0 komentara 268 prikaza

Unatoč brojnim upozorenjima u medijima da "otvore oči" i budu oprezni ukoliko naručuju i kupuju različitu robu putem interneta, novih prevara kupaca u BiH je sve više.

To dokazuju i brojna svjedočenja prevarenih kupaca na društvenim mrežama, koji iznova lakovjerno "padaju" na lažne oglase, i vjeruju lažnim "online buticima", piše Faktor. 

Naime, na najpopularnijoj društvenoj mreži, Facebooku, nastala je prava poplava stranica putem kojih se prodaje odjeća, obuća i drugi modni artikli. Izuzetno povoljne cijene, atraktivne fotografije i opis ponude u kojem se navodi da se radi o odličnom kvalitetu mame građane širom BiH da naruče i kupe takve proizvode, međutim nakon što ih plate i preuzmu putem pošte dobiju nešto potpuno neočekivano.

Nekoliko lažnih stranica na Facebooku zbog toga je već prijavljivano, pa su one brisane, međutim problem je što ti isti ljudi otvaraju nove stranice na Facebooku, pod novim imenom i drugim, opet lažnim, kontakt podacima.

Najnoviji primjeri prevara s kojima se suočavaju kupci iz cijele BiH, a posebno mlade djevojke, su ti da na poslanim paketima stoji oznaka da se paket prilikom zapreme ne smije otvarati, tako da kupci prvo moraju platiti naručenu robu a tek onda otvoriti paket. Nakon što ga otvore uvjere se da primljena roba nema veze s onom koja je naručena, da bi saznali da su i kontakt podaci pošiljatelja lažni, tako da se nemaju kome ni žaliti niti tražiti povrat novca ili zamjenu robe, a na upite na Facebook stranicama gdje su naručili robu više im nitko ne odgovara.

- Naručila sam čizme preko jednog profila na Facebooku. Isporuka je kasnila iako je trebala biti najkasnije u roku od 48 sati, ali nije ni to problem, nego je problem u tome što mi uopće nije došao model koji sam tražila, nego model koji su oni imali na stanju. Da nevolja bude veća, radnici Euroexpresa nisu dali da otvorim na licu mjesta, jer je na pošiljci bilo naznačeno da ne smijem otvarati. Osim toga, kontakt broj pošiljatelja je bio nevažeći. Tako da sam platila poštarinu plus proizvod koji nisam željela. Naravno, pošta ne preuzima odgovornost, i ako nemate Ugovor možete vi izvršiti povrat, ali Vam nitko ne jamči da će vam novac biti vraćen. Uopće se ne radi o cijeni ovdje, već o tome da Vas netko želi prevariti za 30 KM. Ja ne mogu vjerovati – požalila se Aldina na jednog grupi na Facebooku.

Da je na isti način više ljudi prevareno pokazuju i komentari koje je izazvala ova objava, a u kojima se mnogobrojne djevojke žale na istu prevaru.

- Isto mi se dogodilo s torbom. Djevojka kod koje sam je naručila mi je rekla da ću moći otvoriti paket i vidijeti da je to ta torba. Ali momak koji je donio paket nije mi dozvolio da otvaram paket, jer je tako bilo naznačeno na pošiljci. Kada sam vidjela kolike su torbe bila sam iznenađena – navela je Amina.

- Ista stvar mi se dogodila sa stranicom Tiz i kada sam pokušala zamoliti ih za zamjenu blokirali su me – dodala je Rejhana.

- Jednom sam naručila čizme. Pogrešna boja, model. Nevažeći broj telefona. Isto ovako sam naletila. Od tada nikad više ne kupujem odjeću i obuću preko Facebooka. Mogu i sama naručiti preko E-bay-a, a ne da me netko vara i još zarađuje na meni – kazala je jedna od korisnica Facebooka.

U Euroexpressu pojašnjavaju da kada je u pitanju usluga otvaranja paketa na dostavi, ukoliko je pošiljatelj na tovarnom listu označio sa "ne" opciju "otvaranje paketa", kurir daje primatelju samo da vizuelno pregleda sadržaj paketa bez isprobavanja i uključivanja. Ukoliko je označeno "da", kurir može otvoriti paket na dostavi.

Takvo pravilo su prevaranti očito znali dobro iskoristiti, pa iako ranije dogovore s kupcima da će moći pogledati robu prilikom primanja, ipak izaberu opciju da se pošiljka ne smije pregledati.

U Federalnoj upravi za inspekcijske poslove ističu da imaju puno takvih prijavljenih slučajeva prevara putem online kupovine.

- Mi to stalno pratimo, ali jako je teško. Mi smo stvarno nemoćni, pokušavali smo, ali ne možemo naći te ljude. Oni daju lažne podatke, brojeve telefona na koje se nitko ne javlja, onda bace kartice, nisu registrirani... Ima nekoliko slučajeva gdje uopće nismo mogli doći do onih koji to rade. U Tuzli smo baš imali nedavno slučaj, stranka koja je kupovala preko neke stranice, dobila je nešto sasvim drugo. Nitko joj se kasnije nije javljao kad je tražila zamjenu. Mi smo čak i policiju angažirali i sve ali jednostavno tim prodavačima nismo mogli ući u trag – ističe za Faktor ovlašteni rukovoditelj federalnog tržišnog inspektorata, Elmir Ramić.

Dodaje da je jedino rješenje ovog problema uređenje Zakona o unutarnjoj trgovini.

- To s jedne strane, a s druge strane nastojat ćemo s vlasnicima portala dogovoriti da se nitko ne može oglašavati ukoliko ne da svoje točne podatke, adresu i sve ostalo. Jedino na taj način možemo doći do tih osoba koji varaju ljude. Ali opet je problem Facebook. Zbog toga upozoravamo potencijalne kupce da ne vrše kupovinu takvih stvari, bez obzira na cijene i što je to primamljivo ako nisu sto posto sigurni da imaju točne podatke onoga tko vrši prodaju. Mi ništa više za sada ne možemo učiniti – zaključuje Ramić.
 

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.