Otvaranje novog graničnog prijelaza BiH - RH

U ponedjeljak “dan D” za Gradišku, država poručuje: Nema odgode otvaranja

storyeditor/2025-09-29/gradiska.jpg
08.12.2025.
u 07:00

Idući tjedan planirano otvaranje novog graničnog prijelaza Bosne i Hercegovine i Republike Hrvatske

Otvaranje graničnog prijelaza Gradiška Novi most - Gornji Varoš, a koje bi trebalo biti upriličeno 11. prosinca (idući četvrtak), nije ugroženo iako Upravni odbor Uprave za neizravno oporezivanje nije usvojio izmjenu Pravilnika o unutarnjoj organizaciji Uprave za neizravno oporezivanje, piše Večernji list BiH.

Izmjene su potrebne kako bi se dio ljudi iz UNO-a prebacio na novi carinski terminal, no čini se kako je zapelo zbog načina sazivanja sjednice Upravnog odbora UNO-a. Ipak, nova prilika je u ponedjeljak kada bi, doznaje Večernji list, trebala biti sazvana fizička sjednica Upravnog odbora. Bez obzira na prepucavanja oko navedenog pitanja, izvori Večernjeg lista doznaju kako će ceremonija otvaranja, kojoj će nazočiti predsjedateljica Vijeća ministara Borjana Krišto i hrvatski premijer Andrej Plenković, biti održana.

Pitanje pravilnika

A što je zapravo ključna zamjerka vezana uz pravilnik?

Zijad Krnjić, član Upravnog odbora UNO-a iz reda stručnjaka, kojeg imenuje Vlada Federacije, kazao je za Večernji list kako se, u skladu s propisima, pravilnici ne mogu mijenjati na elektroničkim sjednicama i to je jedini razlog zbog kojega je bio protiv.

Kaže i kako su optužbe ministra Amidžića na račun Vlade Federacije manipulacija. Manipulacija je, dodaje Krnjić, i izjava kako je on tobože protiv otvaranja graničnog prijelaza te ističe kako njega kao člana Upravnog odbora UNO-a zanima jedino i isključivo pitanje poštivanja procedura i propisa u smislu pravilnika. Krnjić je stao u u obranu federalnog ministra financija Tonija Kraljevića, kazavši kako on kao predstavnik Vlade FBiH u UNO-u radi produktivno svoj posao. Podsjećamo, državni ministar financija i riznice uputio je niz kritika na Federaciju BiH te utvrdio kako zapravo Vlada FBiH blokira otvaranje novog graničnog prijelaza.

S druge strane, izvori Večernjeg lista ističu kako se krivnja ne može pripisati Vladi Federacije. Doznajemo i kako je za ponedjeljak sazvana fizička sjednica Upravnog odbora Uprave za neizravno oporezivanje na kojoj će se znati i konačan rasplet situacije oko pravilnika. Naši izvori dodaju i kako pozadina slučaja nije, kao što neki mediji pišu, pitanje raspodjele sredstava od neizravnih poreza, odnosno koeficijenata, već da je to sasvim druga tema u kojoj je Federacija ranije podnijela tužbu protiv Republike Srpske, obrazlažući je tvrdnjom kako bi Federaciji trebao pripasti veći iznos sredstava.

Iz UNO-a je potvrđeno kako uvjeti za otvaranje novog graničnog prijelaza Gradiška Novi most - Gornji Varoš nisu ispunjeni jer Upravni odbor UNO-a nije usvojio izmjene i dopune Pravilnika o unutarnjoj organizaciji u Upravi za neizravno oporezivanje. Upravi za neizravno oporezivanje potrebno je 48 sati od trenutka usvajanja pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika o unutarnjoj organizaciji u UNO-u kako bi se ispunili uvjeti te sve bilo spremno za početak rada novog graničnog prijelaza. Dakle, ako bi se u ponedjeljak donijela odluka o pravilniku, to bi ostavilo sasvim dovoljno vremena Upravi za neizravno oporezivanje da ispuni sve nužne preduvjete kako bi novi granični prijelaz bio operativan. Projekt je to na kojemu su zajedno radile dvije države uz svesrdnu podršku Europske unije, pa iako je sam most izgrađen još 2022. godine, nije pušten u promet zbog niza razloga, počevši od infrastrukturnih pa do administrativnih.

Most Gradiška, kako je prije nekoliko godina naveo šef Odjela za kooperacije pri Izaslanstvu Europske unije u Bosni i Hercegovini Stefano Ellero, jedan je od 13 investicijskih grantova koje je odobrila Europska unija u vrijednosti većoj od 225 milijuna eura. Dodao je da će Europska unija nastaviti aktivno podržavati ovaj projekt i razvoj koridora Vc, potičući tako regionalnu suradnju i bolje veze s EU-om.

Ukupna vrijednost radova na izgradnji ovog mosta iznosila je 19,5 milijuna eura, dok su usluge nadzora u iznosu od 1,8 milijuna eura. Trošak izgradnje mosta podjednako su financirale Hrvatske ceste uime Republike Hrvatske i Ministarstvo prometa i veza Bosne i Hercegovine. Za realizaciju ovog projekta Bosna i Hercegovina je koristila UMTS sredstva iz programa posebne namjene i WBIF grant sredstva, a Republika Hrvatska vlastita i bespovratna sredstva fondova Europske unije.

Kategorizacija

Ipak, valja navesti kako će granični prijelaz Gradiška Novi most - Gornji Varoš i nakon puštanja u promet raditi uz svojevrsnom privremenom režimu, baš kao što godinama radi i granični prijelaz Svilaj. Razlog je činjenica da ni jedan ni drugi nisu kategorizirani u sporazumu između Bosne i Hercegovine i Republike Hrvatske, a da bi postali dio sporazuma, bilo da je riječ o novom ili aneksu postojećeg dokumenta, bit će potrebno da mješovito povjerenstvo sastavljeno od članova iz obiju država završi svoj dio posla. Večernji list je već ranije objavio kako su stvorene pretpostavke za ponovni rad ovog povjerenstva, koje bi uskoro trebalo početi s pregovorima oko kategorizacije ovih, ali moguće i nekih drugih graničnih prijelaza. Osposobljavanje navedenih dvaju graničnih prijelaza u smislu iskorištavanja njihovih punih mogućnosti, odnosno potencijala za prijevoz svih vrsta robe, u svakom bi slučaju bilo od iznimne koristi za bosanskohercegovačke gospodarstvenike koji muku muče s malim brojem osposobljenih graničnih prijelaza, ali i prijevoznike općenito koji su, podsjećamo, i dalje u podređenom položaju u odnosu na kolege iz Europske unije uslijed pravila 180/90. •

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije

Kupnja