Zakon o nedopuštenom oglašavanju

Ravnopravnija konkurencija na tržištu odrazit će se i na potrošače

07.04.2016.
u 09:00

Vlada Federacije BiH je kao strateški prioritet identificirala intenziviranje gospodarskog razvoja i jačanje unutarnje društvene stabilnosti FBiH, kao i iniciranje te provođenje reformi usklađenih s potrebama BiH na putu prema pridruživanju EU. Sukladno postavljenim ciljevima u oblasti uređenja unutarnjeg tržišta, zaštite pravedne konkurencije i zaštite potrošača, nužno je usvojiti i europske standarde u ovoj oblasti, piše Večernji list BiH. U tom kontekstu treba razmotriti sadržaj Zakona o nedopuštenom oglašavanju koji je trenutačno u formi nacrta. Naime, donošenje ovog zakona ima za cilj sprečavanje korištenja nedopuštenog oglašavanja koje poduzimaju trgovci. Uređivanje kriterija koji određuju je li neko oglašavanje zavaravajuće ili nedopušteno te uspostavljanje mehanizama zaštite doprinosi sprečavanju korištenja takvog oglašavanja između trgovaca te time i postizanju ravnopravnije tržišne konkurencije, što se u krajnjem odražava i na interese potrošača.

U interesu potrošača

Nacrt zakona o nedopuštenom oglašavanju sadrži mnoga načela koja su već obuhvaćena ranije donesenim propisima.

Međutim, značajno je to što bi predmetni zakon trebao predstavljati opći propis kojim je uređena kontrola nedopuštenog oglašavanja, i to u pogledu odnosa između trgovaca, što je područje koje je u Zakonu o zaštiti potrošača BiH ostalo neuređeno. Važno je napomenuti kako se ovaj zakon neće primjenjivati na oglašavanje određenih skupina proizvoda i usluga, koje je uređeno posebnim propisima, niti utječe na primjenu posebnih propisa kojima se zabranjuje ili ograničava oglašavanje određenih roba ili usluga (npr. lijekova, oružja, određenih djelatnosti poput odvjetničke i slično). Drugim riječima, postojanje ovog zakona ne sprečava da se posebnim zakonima zabrani ili ograniči oglašavanje određenih proizvoda ili usluga. Ovim zakonom prvi se put u Federaciji BiH uređuje zaštita trgovaca od nedopuštenog oglašavanja i postupak zaštite, kao i oblici nedopuštenog oglašavanja i kriteriji za to.

Nedopuštena oglašavanja

Dakle, nacrtom zakona definiran je predmet zakona kojim se uređuje zaštita trgovaca od nedopuštenog oglašavanja i postupak zaštite, utvrđuju oblici nedopuštenog oglašavanja i kriteriji pod kojima oglašavanje nije dopušteno. Također, u jednom od članaka ovog zakona naglašeno je kako se zakon odnosi na sve trgovce, osim ako posebnim zakonom nije drukčije propisano, dalje se izuzima njegova primjena u slučajevima oglašavanja koji su regulirani posebnim propisom.

Zakonom je dana široka definicija oglašavanja, kojom su obuhvaćena sva oglašavanja koja se daju u komercijalne svrhe, radi promocije, odnosno pospješivanja prodaje proizvoda i usluga.

Isto tako, utvrđeni su oblici nedopuštenog oglašavanja, koje može biti zavaravajuće oglašavanje i nedopušteno uspoređujuće oglašavanje.

Člankom 4. ovog zakona utvrđuju se pretpostavke za ocjenu zavaravajućeg oglašavanja. Kako bi se određeno oglašavanje moglo smatrati zavaravajućim, moraju se ispuniti dvije pretpostavke: da se njime, na bilo koji način, dovodi u zabludu ili može dovesti u zabludu osobe kojima je upućeno ili do kojih dopire te da zbog toga ono utječe na poznavanje tih osoba, odnosno da povređuje ili može povrijediti konkurente na tržištu. Tako se zavaravajućim može smatrati oglašavanje u kojem se navode netočne ili nepotpune informacije o proizvodu ili proizvođaču, a to navođenje navelo je osobe kojima je takvo oglašavanje upućeno nabaviti taj proizvod. Isto tako, zavaravajućim će se smatrati i ono oglašavanje kojim se, zbog netočnosti, nepotpunosti ili neodgovarajućih informacija koje sadrži, povređuje tržišne konkurente.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?