Popusti mame, ali...

PAZITE DA VAS NE PREVARE! U mjesecu smo blagdanske kupnje i povećane potrošnje

kupovina božićna, pokoni
Slavko Midzor/PIXSELL
07.12.2025.
u 19:42

Crnim petkom počela je sezona blagdanske kupnje, pružajući vam priliku da navrijeme nabavite darove za sebe i svoje najmilije te izbjegnete gužve u prosincu. Kupnja se ne ograničava samo na fizičke trgovine. Mnoge online trgovine pružaju velike popuste na različite proizvode, omogućujući vam da iz udobnosti svog doma pronađete najbolje ponude.

Podaci za prošlu godinu

Samo dan nas dijeli od prosinca, mjeseca blagdana, a uz to ide i obvezna bogatija trpeza, ali i darovi. Međutim, uz rast cijena mnogih namirnica, blagdanska trpeza traži značajno veći izdatak iz kućnog proračuna. Pečenje, torte, kolači, salate i druge delicije – sve to treba pažljivo pripremiti, servirati, ali najprije platiti. Prema posljednjim podacima Saveza samostalnih sindikata BiH, potrošačka košarica u listopadu ove godine iznosila je 3312,40 KM, dok je u istom mjesecu prošle godine iznosila 3080,60 KM. Dakle, u godinu dana poskupjela je za 231,8 KM. Prosinac je mjesec u kojem mnogi građani odrješuju vreću kućnog proračuna, trošeći često i iznad vlastitih mogućnosti. U ukupnoj ekonomskoj statistici u znatnoj mjeri sudjeluje i dijaspora, kao i turisti.

Podaci o potrošnji evidentiranoj preko fiskalnih blagajni, a koje je objavila u siječnju ove godine Porezna uprava Federacije BiH, potvrđuju da je prosinac mjesec rekordne potrošnje. Potrošnja u prosincu 2024. godine pokazala je znakove rasta u odnosu na studeni, što se pripisuje blagdanima koji u pravilu donose značajnija izdvajanja iz kućnog proračuna. Naime, ukupni evidentirani promet preko fiskalnih uređaja u Federaciji BiH u prosincu prošle godine iznosio je 6 milijardi i 219,6 milijuna KM, dok je u studenome 2024. taj iznos bio 5 milijardi i 599,5 milijuna KM. Dakle, za jedan mjesec imali smo evidentiran skok koji je premašio 800 milijuna KM, što dovoljno govori o gore postavljenoj tezi. Široki Brijeg, grad s oko 29.000 stanovnika, našao se u društvu deset lokalnih zajednica s najvećim iznosima potrošnje. U prosincu 2024. godine u ovoj je lokalnoj zajednici zabilježena potrošnja u iznosu od 214,7 milijuna KM, a što je porast od čak 63,8 milijuna KM u odnosu na prosinac 2023. godine. U odnosu na studeni 2024. godine također je evidentan znatan porast (u tom je mjesecu iznos potrošnje bio 150,8 milijuna KM). Najveći rast, kada uspoređujemo prosinac 2024. s prosincem 2023., bio je u Zenici (297,6 milijuna KM prema 223,6 milijuna KM, rast od oko 73,9 milijuna KM). Široki Brijeg je drugi po rastu, a slijedi općina Centar Sarajevo (skok s 367,5 na 420,5 milijuna KM, rast od 53 milijuna KM) te Ilidža (porast s 472,4 na 517,1 milijun KM, odnosno skok za oko 44,6 milijuna KM). Grad Orašje također bilježi iznimno velik porast potrošnje, i to za 32,4 milijuna KM (skok s 40 milijuna KM na gotovo 72,5 milijuna KM). U Ljubuškom je potrošnja porasla sa 69 na gotovo 85,5 milijuna KM, a u Živinicama sa 132,7 na 147 milijuna KM. S druge strane, postoje gradovi i općine koji su zabilježili primjetan pad potrošnje kada uspoređujemo prosinac 2024. s prosincem 2023., a neki od primjera su Mostar (u prosincu 2024. evidentirana potrošnja iznosila 337, a u istom mjesecu 2023. godine 366,5 milijuna KM, pad od 29,4 mil. KM), Novi Grad Sarajevo (pad od 11 milijuna KM, odnosno s 505,3 na gotovo 494,3 milijuna KM), Gračanica (smanjenje sa 118,7 na oko 109 milijuna KM, pad potrošnje od 9,7 mil. KM). Tradicionalno uspješni Tešanj također je zabilježio smanjenje potrošnje za 7,1 milijun KM, a u društvu su i Goražde s padom od 6,9 milijuna KM te Travnik s padom od 6,6 milijuna.

Najčarobniji dio godine

Predbožićno vrijeme za mnoge je najčarobniji dio godine, ali istodobno i razdoblje u kojem se obveze brzo gomilaju. Kupnja darova i hrane postaje pravi mali izazov – žele se pronaći savršeni darovi za najmilije i osigurati sve što je potrebno za blagdanski stol. Upravo zato mnogi već početkom prosinca sastavljaju popise kako bi izbjegli gužve i kupili sve navrijeme.

Pri odabiru darova važno je razmišljati o osobama kojima su namijenjeni – ponekad je mali, pažljivo odabran dar vrjedniji od onog velikog i skupljeg. Mnogi se odlučuju za praktične darove, personalizirane sitnice ili iskustva koja ostaju u sjećanju. Uz to, sve je popularnija kupnja od lokalnih proizvođača i obrtnika, što darovima daje poseban, autentičan karakter.

Kad je riječ o hrani, blagdanski stol najčešće ne prolazi bez tradicionalnih jela, kolača i mirisnih začina. Upravo zato je korisno unaprijed isplanirati jelovnik i nabaviti namirnice prije nego što trgovine postanu prepune. Mnogi se okreću i domaćoj proizvodnji – kupuju svježe sastojke na tržnicama ili naručuju od lokalnih OPG-ova, čime podržavaju domaću zajednicu i osiguravaju kvalitetu obroka.

Iako kupnja pred Božić može biti stresna, uz malo organizacije i promišljenosti pretvara se u lijepu pripremu za dane ispunjene druženjem, toplinom i radošću. Najvažnije je ne zaboraviti da je smisao blagdana u zajedništvu, a ne u količini darova ili bogatstvu stola.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije

Kupnja