Puštanjem u promet dionice autoceste Poprikuše - Nemila i dijela dionice Nemila - Vranduk, ukupne dužine 11 kilometara, osnažena je prometna povezanost područja između Zenice i Žepča, unaprijeđena protočnost i sigurnost cestovnog prometa te u konačnici smanjen pritisak na magistralnu cestu M-17, dok je u strateškom pogledu ovo događaj koji na realnoj, ali i simboličnoj razini svjedoči o unaprijeđenoj dinamici gradnje koridora Vc i spajanju s Europskom unijom. No, iz JP Autoceste Federacije BiH najavljuju i nove dobre vijesti, odnosno puštanje u promet još triju dionica tijekom prvih devet mjeseci 2026. godine.
Iz ovog su poduzeća objasnili kako dionice koje su u srijedu puštene u promet povezuju Poprikuše, Nemilu i Vranduk, a u infrastrukturnom smislu posebno ističu trenutačno najduži cestovni tunel u Bosni i Hercegovini - tunel Bosna.
Veliki značaj
Direktor JP Autoceste FBiH Denis Lasić izjavio je kako su svi raspoloživi tehnički, kadrovski i financijski resursi JP Autoceste FBiH u ovom trenutku usmjereni isključivo na završetak i puštanje u promet novih dionica koridora Vc, koje imaju strateški značaj za Federaciju BiH i cijelu državu.
- Zahvaljujem premijeru Federacije BiH Nerminu Nikšiću, resornoj ministrici Andrijani Katić, Izaslanstvu Europske unije, kao i bankama, prvenstveno EIB-u i EBRD-u, ali i svima ostalima na kontinuiranoj financijskoj potpori brojnim projektima na koridoru Vc u korist svih građana Bosne i Hercegovine - kazao je Lasić, dodavši kako je novootvorena dionica jedna od konstrukcijski i tehnički najzahtjevnijih dionica na koridoru Vc, s tunelom Bosna te nizom mostova i vijadukata izvedenih po najvišim europskim standardima. Poseban naglasak stavljen je na sigurnosne sustave u tunelima i pametnu opremu koja podiže kvalitetu i sigurnost vožnje.
- Građanima želim poručiti da je ova dionica otvorena u punom profilu i bez naplate kako bi svi imali priliku prvi osjetiti prednosti nove trase. Zahvaljujem također našim inženjerima, izvođačima radova i nadzoru - ovo je rezultat zajedničkog i odgovornog rada. Zajedno s našim europskim partnerima nastavljamo graditi koridor Vc i povezivati Bosnu i Hercegovinu boljom, sigurnijom i modernijom infrastrukturom. Ovih 11 kilometara građanima donosi uštedu vremena, veću sigurnost i bolju budućnost. Još jedan važan iskorak na koridoru Vc - i još 11 kilometara bliže smo Europskoj uniji, infrastrukturno, ekonomski i prostorno - kazao je direktor JP Autoceste FBiH Denis Lasić.
Dionica Poprikuše - Nemila sastoji se od tunela Bosna (ranije Golubinja), koji je dug 3600 m te je trenutačno najduži cestovni tunel u BiH (dvije cijevi, dva traka po smjeru, dopuštena brzina 100 km/h, 52 SOS niše, 33 ventilatora/ventilacijske postaje. Ostali objekti su mostovi Golubinja 1 i 2, Bosna i Kovanići, petlja Poprikuše, Centar za kontrolu prometa i naplatno mjesto. Izvođač radova je Cengiz İnşaat Sanayi ve Ticaret A. Ş. (Turska), nadzor IRD Engineering S. r. l. (Italija), a tip ugovora “Design & Build” - FIDIC Žuta knjiga.
Europska unija je u izgradnju ove dionice uložila iznos od 42 milijuna eura bespovratnih sredstava putem Investicijskog okvira za zapadni Balkan (WBIF). Izgradnja ove dionice dodatno je podržana povoljnim kreditima Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD) u iznosu od 157,5 milijuna eura te Europske investicijske banke (EIB) u iznosu od 70 milijuna eura.
Dionica Nemila - Vranduk nastavlja se na dionicu Poprikuše - Nemila, početak je u Topčić Polju, a kraj na lokaciji iznad naselja Stara Stanica. Gradi se prema FIDIC uvjetima ugovora o građenju - Crvena knjiga, izvođač radova je HGG İnşaat Anonim Şirketi (Turska, nadzor Adel Al-Obaid Engineering Consultants i IPSA Institut d. o. o., financira je kreditnim sredstvima Kuvajtski fond za arapski ekonomski razvoj (KFAED).
Izgradnjom ovih dionica značajno je unaprijeđena razina sigurnosti prometa u odnosu na magistralnu cestu M-17, uz poboljšanu protočnost i pouzdanost cestovnog prometa. Nove dionice poboljšavaju cestovnu povezanost između Žepča i Zenice, rasterećuju magistralnu cestu M-17 te skraćuju vrijeme putovanja na ovoj dionici.
Planovi za 2026.
A što nas čeka u idućoj godini? Iz JP Autoceste FBiH najavljuju sljedeću dinamiku puštanja novih dionica u promet.
U prvom tromjesečju 2026. godine planira se puštanje u promet dionica Putnikovo Brdo - Medakovo, u drugom tromjesečju 2026. godine tehnički najzahtjevnije dionice Vranduk - Ponirak - Nemila, dok je za treće tromjesečje 2026. u planu puštanje dionice Medakovo - Ozimice. JP Autoceste FBiH naglašavaju da se svi projekti realiziraju uz kontinuiranu suradnju s domaćim i međunarodnim partnerima, u skladu s važećim zakonima i procedurama, te uz puno poštivanje javnog interesa.
Svaki novi kilometar izgrađene autoceste znači sigurniji promet, jaču ekonomsku povezanost i konkretan korak bliže Europskoj uniji. Koridor Vc predstavlja ključnu prometnu rutu za integraciju Bosne i Hercegovine u europsku transportnu mrežu, kao i na regionalna i tržišta EU-a. Njegova izgradnja financira se kombinacijom domaćih sredstava i međunarodne podrške. Europska unija podržava izgradnju koridora Vc putem bespovratnih sredstava osiguranih kroz Investicijski okvir za zapadni Balkan (WBIF), uz dodatak povoljnih kredita Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD) i Europske investicijske banke (EIB).