Večernji List - najnovije vijesti iz Bosne i Hercegovine, svijeta, sporta, kulture i showbiza
Naslovnica

Unutar Vlade imamo ministre koji krše Ustav

SDA je svjestan da braneći Budimira, zapravo brani sebe, svoje kadrove i pokrovitelje za koje vjerujem da su sljedeći na redu da odgovaraju za brojne zloupotrebe i kriminalne radnje
06. svibnja 2013. u 09:43 0 komentara 6 prikaza
nermin
Foto: vl foto

Federalni premijer Nermin Nikšić tvrdi kako bi entitetski Parlament mogao prenijeti ovlasti predsjednika Federacije na potpredsjednike i pokrenuti proces opoziva Živka Budimira, u čiji ishod uopće ne sumnja. U razgovoru za Večernjak Nikšić vrlo otvoreno govori i o kriminalu i nezakonitostima u Vladi i javnim poduzećima, budućem radu Vlade, neodlučnosti Parlamenta FBiH i mogućnostima da se u skorije vrijeme dogodi rekonstrukcija izvršne vlasti u ovom entitetu.

Federacija BiH je u apsurdnoj situaciji da njom “upravlja” predsjednik iz zatvora. Kako komentirate situaciju u kojoj Budimir nije podnio ostavku, ali ni prebacio ovlasti na potpredsjednike?

Trenutna situacija samo je kulminacija apsurdnih političkih odnosa koji već godinu vladaju u Federaciji BiH, a u kojima se različitim zloupotrebama, što ustavnih, što zakonskih odredbi, blokira demokratska volja parlamentarne većine da oformi izvršnu vlast. Ključnu ulogu u tim blokadama igra predsjednik FBiH, potpomognut prije svega SDA, što jasno dokazuje i nervoza koju njeni čelnici pokazuju nakon uhićenja Budimira i drugih osumnjičenih u nedavnim akcijama Tužiteljstva BiH i SIPA-e. Već sam više puta ponovio da se ne treba radovati tuđoj nesreći, te da nitko nije kriv dok se to na sudu ne dokaže, ali da isto tako nitko ne može biti iznad zakona. Na žalost, moram reći da nisam iznenađen nepodnošenjem ostavke Živka Budimira i njegovim odbijanjem da prihvati realnost u kojoj se nalazi, jer je i to zapravo kontinuitet njegovog ponašanja kojem svjedočimo posljednjih godinu dana. Izlizana je priča, ali se mora ponoviti da on nije izabran izravno, već od jedne parlamentarne većine koja više ne postoji. Shodno tome on je davno trebao odstupiti, jer je izgubio podršku bez koje ne bi mogao biti izabran na poziciju na kojoj se nalazi, ali očito je zaštita kriminalnih interesa, kako vlastitih, tako i onih koji imaju njegovi politički pokrovitelji, jača od svih demokratskih i etičkih načela kojih bi se svi trebali pridržavati.

Koliko ovakva situacija može potrajati i kako će se ona odraziti na ionako duboku političku krizu u Federaciji?

Nezahvalno je davati bilo kakve prognoze kada je u pitanju rasplet političke krize u FBiH, jer on ne ovisi o ljudima koji bi to mogli riješiti vrlo brzo, što je još jedan apsurd u cijeloj priči. Vjerujem da postoji nekoliko načina da se ovo okonča. Najbrži put je da Budimir podnese ostavku, što on vjerojatno neće učiniti zbog razloga koje sam već spomenuo. Drugi je način da Parlament FBiH usvoji adekvatne odluke i određene ovlasti prenese na potpredsjednike FBiH, za šta postoji ustavna mogućnost, te da pokrene proceduru smjene predsjednika FBiH pred Ustavnim sudom FBiH. Uvjeren sam da se može osigurati potrebna podrška u Parlamentu za jedan takav zahtjev i ne vidim kako bi Ustavni sud FBiH mogao donijeti drukčiju odluku osim one o njegovoj smjeni. Ne znam što je veći argument o nedostojnosti obavljanja neke javne dužnosti od toga da se taj koji je obavlja nalazi u pritvoru, jer je suočen s iznimno ozbiljnim optužbama da je uzimao mito kako bi davao pomilovanja ubojicama, silovateljima ili dilerima drogom. Sve ovo se može prilično brzo okončati i ovisi prije svega o ažurnosti i odlučnosti Parlamenta FBiH. No, svjedoci smo kako određene političke snage predvođene SDA-om najavljuju kako će blokirati čak i ovakve odluke, jer su svjesne da braneći Budimira, zapravo brane sebe, svoje kadrove i pokrovitelje za koje vjerujem da su sljedeći na redu da odgovaraju za brojne zloupotrebe i kriminalne radnje učinjene u proteklih 17 godina. Ovdje bih želio ukazati još jednom na nevjerojatnu nervozu i paniku koju iskazuju u SDA kad je u pitanju akcija nadležnih u borbi protiv organiziranog kriminala i korupcije. Naime, oni još jednom pokazuju svo licemjerstvo svoje politike načelno podržavajući, a u praksi se suprotstavljajući svakom procesuiranju svojih i njima bliskih kriminogenih osoba.

Jeste li iznenađeni prilično inertnom reakcijom OHR-a?

Nisam. Pozicija Ureda visokog predstavnika i samog visokog predstavnika vrlo je jasna. On se ne želi miješati sa svojim ovlastima i mogućim potezima, jer očekuje da ove probleme razriješe predstavnici domaćih političkih snaga. Ne mogu opravdati takav stav, ali je on i više nego jasan i nema smisla s njim polemizirati. Odlukama visokog predstavnika, za kojim postoji i potreba i utemeljenje, ova situacija bi se najbrže riješila, ali ne vjerujem da će do toga doći te stoga taj scenarij nisam ni spominjao kada sam govorio o tome kako se ova kriza može riješiti. Ipak, OHR ima svoje mjesto u ustavno-političkom sustavu BiH i FBiH i dok je to tako, sasvim je razumljivo što postoje očekivanja da se i ova institucija uključi u rješavanje problema, ne samo kao medijator, već kao aktivan sudionik određenih procesa, jer oni to, htjeli to priznati ili ne, itekako jesu. 

Budimirovi suradnici i politički partneri tvrde kako je u pitanju politički obračun s njim pa čak i neka vrsta državnog udara. Kako gledate na takve tvrdnje?

Zanimljivo je da takve tvrdnje dolaze od onih snaga koje preko svojih paraobavještajnih struktura i kadrova koje su posijali po gotovo svim državnim institucijama, već godinama montiraju optužnice i afere protiv svojih političkih protivnika koje redovito padaju na sudovima. Oni to rade, jer su svjesni da su upravo oni sljedeći do kojih će doći brojne istrage koje vode pravosudna tijela. Na ovaj način, ovim grubim nasrtajima na integritet Tužiteljstva i Suda BiH, na integritet državnih tužitelja koji su pokazali odlučnost, hrabrost i poštenje ne samo na ovom slučaju, oni zapravo pokušavaju stvoriti poziciju za vlastitu obranu. Njih Budimir apsolutno ne zanima, ali su svjesni da bi on mogao biti neugodan svjedok, a njegov odlazak s mjesta predsjednika značio bi i početak gubitka pozicija unutar institucija vlasti koje oni vješto koriste, kako bi organizirali i prikrivali najraznovrsnije oblike kriminalnog djelovanja. Vrlo je jasno da oni u stvari ne brane Budimira, već se plaše da bi on kada shvati da ga SDA ne može zaštititi, što su mu očito obećali, mogao progovoriti o svemu što zna i što je dogovarao s njihovim rukovodstvom. Institucijama države u obračunu sa sustavnom korupcijom, organiziranim kriminalom i svim vrstama zloupotreba, treba dati punu podršku i treba ih ohrabrivati da krenu još odlučnije u taj obračun. Želim vjerovati da je “slučaj Budimir” početak tog procesa. Volio bih da je to počelo ranije, ali za pravdu nikada nije kasno. Upravo ovakve nervozne i neodmjerene izjave najbolji su dokaz kako i ove snage uviđaju da je taj trenutak obračuna stigao, te posljednjim sredstvima kojima raspolažu pokušavaju to spriječiti. Uvjeren sam kako u tome neće uspjeti, jer država nikada nije izgubila bitku s mafijom i u ovoj zemlji ima sasvim dovoljno patriota koji to neće dopustiti.

Može li nastavak aranžmana s MMF-om doći u pitanje zbog činjenice da Budimir nije potpisao Zakon o povoljnijem prijevremenom umirovljenju branitelja i je li upitna isplata mirovina?

Ne vjerujem da će stand by aranžman s MMF-om biti ugrožen i očekujem da u ponedjeljak Izvršni odbor MMF-a odobri sljedeću tranšu BiH, jer su svi uvjeti za to ispunjeni. Na žalost, kasnili smo s usvajanjem Zakona o prijevremenom-povoljnijem umirovljenju branitelja obrambeno-oslobodilačkog rata, zbog politizacije i želje da se u FBiH izazove financijski kaos koji bi jedino odgovarao snagama koje sam već spominjao. Zbog toga nije ostvaren očekivani prihodovni plan u proračunu FBiH, zbog čega smo kasnili s isplatama plaća zaposlenih u institucijama FBiH i zbog čega kasnimo s predviđenom tranšom prema Fondu MIO. Srećom, to neće ugroziti stabilnost isplate mirovina. Međutim, ovo pokazuje kakve bi bile posljedice da nismo ispunuli uvjete MMF-a, unatoč tvrdnjama pojedinih političara kako bi novac došao i bez usvajanja spomenutog zakona. Bez toga, sigurno bi bila ugrožena isplata mirovina i ne samo mirovina, već i invalidnina, naknada obiteljima poginulih branitelja, neratnim invalidima, civilnim žrtvama rata. Nekome je to očito bio plan, ali smo ga na moje veliko zadovoljstvo pokvarili. Zakon o braniteljskim mirovinama mora što prije biti objavljen, ne zbog MMF-a, već zbog onih na koje se odnosi, jer on osigurava stabilnost isplate mirovina za trenutne korisnike vojnih mirovina, ali osigurava to pravo i novim kategorijama koje su ograničene vrlo jasnim i dosta kratkim rokovima kada je u pitanju ostvarivanje tog prava, a koji već teku. Nestupanje na snagu ovog zakona može ugroziti isplatu takozvanih povoljnih mirovina trenutnih umirovljenika, a primjerice znači i nastavak agonije otpuštenih vojnika Oružanih snaga BiH, koji svoje mirovine čekaju previše dugo. Ovo je također jedan od razloga zbog kojeg očekujem da Parlament FBiH donese odgovarajuće odluke kako bismo prevladali ovu situaciju, ako već Budimir ne bude imao dovoljno svijesti da sam prekine ovu agoniju. Predsjednik FBiH imao je sasvim dovoljno vremena da potpiše ovaj zakon, ali je on odlučio to odugovlačiti i time je također pokazao na koji način doživljava svoju poziciju, jer je svjesno osptruirao potpisivanje zakona.

Najavili ste da više nećete sazivati sjednice Vlade, ali ste prošlog tjedna, ipak, održali sjednicu. Stranke iz parlamentarne većine negoduju zbog toga. Kako ćete se ponašati ubuduće, planirate li sazivati nove sjednice Vlade?

Najavio sam da neću sazivati redovite sjednice Vlade, dok Ustavni sud FBiH ne riješi spor između premijera i devet ministara Vlade u svezi nezakonitih izmjena poslovnika o radu Vlade FBiH, a rekao sam da ću do tada sazivati samo hitne sjednice, s dnevnim redom koji će sadržavati samo one točke koje znače rješavanje hitnih pitanja, bez kojih bi FBiH i njeni građani trpjeli štetu. Da nije bilo tih sjednica Vlade i odluka koje su donesene na njima, primjerice, ne bi bilo moguće isplatiti mirovine ili nastaviti izgradnju autoceste na koridoru Vc. To je sukladno zaključcima Zastupničkog doma Parlamenta FBiH koji su usvojeni prilikom izglasavanja nepovjerenja Vladi FBiH. Trudim se što je to više moguće poštivati te zaključke i organizirati rad Vlade sukladno njima, ali moram priznati kako i sam Parlament oklijeva kada je u pitanju provedba vlastitih zaključaka, naročito kada je u pitanju proces imenovanja. Trenutno imamo situaciju da je Parlament faktički zabranio Vladi, kojoj je izglasao nepovjerenje, da se bavi tim pitanjima, ali on sam ne želi donositi te odluke iako se na to istim zaključcima obvezao i iako sam ja već poodavno informirao Parlament o imenovanjima koja su na čekanju. Jako je teško u takvim uvjetima voditi Vladu, pogotovo što unutar Vlade imamo ministre koji su spremni kršiti Ustav i zakone kako bi donosili neke odluke, nezakonito sazivati sjednice Vlade i potpisivati akte Vlade. To smo na sreću uspjeli spriječiti i nadam se da će pravosuđe vrlo brzo dati odgovor na ovakvo ponašanje, pri čemu ne mislim samo na Ustavni sud FBiH, već i Tužiteljstvo Sarajevske županije koje, koliko znam, provodi istragu na temelju kaznenih prijava koje sam podnio protiv dopremijera Jerka Ivankovića Lijanovića. Razumijem da među strankama parlamentarne većine ima negodovanja zbog nekih stvari, ali jednostavno život ne može stati i Vlada mora donositi odluke, ne ulazeći u neke velike financijske zahvate ili odluke koje su strateškog karaktera za koje treba adekvatna politička podrška zakonodavne vlasti koju ova vlada, u ovom sastavu i nakon što joj je izglasano nepovjerenje, objektivno nema.

Imate li Vi kao premijer uopće uvid u to što se događa u javnim poduzećima koje vode kadrovi Boljitka, SDA i HSP-a?

Pokušavam, koliko god mogu i koliko mi to moje zakonske i ustavne ovlasti dopuštaju, imati uvid u funkcioniranje javnih poduzeća i niza institucija FBiH, koje su na neki način podložne kontroli i nadzoru Vlade Federacije. Sigurno je da se sve stvari uvijek ne mogu znati, niti mislim da bi ih ja kao premijer morao znati. Moj stav je tu od početka vrlo jasan i isti je prema svima: sva javna poduzeća u FBiH moraju raditi sukladno zakonu i maksimalno transparentno, odgovorno i racionalno. Svjestan sam da ima dosta primjera gdje to nije slučaj, stoga i jesam podnio niz kaznenih prijava gdje god sam došao do dovoljno saznanja na osnovi kojih se može posumnjati da su u pitanju nezakonite radnje, i to ću nastaviti činiti. Nadam se da će i tužiteljstva početi aktivnije rješavati ih i ja koristim i ovu priliku da ih ohrabrim da to rade. Međutim, zbog trenutnih odnosa u Vladi, nemam mogućnosti adekvatno sankcionirati brojne pojedince koji zaslužuju smjenu što zbog loših rezultata, što zbog sumnjivih poslova. Jednostavno, oni uživaju političku zaštitu onih snaga koje blokiraju rekonstrukciju Vlade, koje sada brane Budimira i za koje sam već rekao, kako time zapravo brane sebe. Upravo zbog toga smatram kako Parlament FBiH mora preuzeti odgovornost i sprovesti zaključke koje je donio prilikom izglasavanja nepovjerenja Vladi, jer ima dosta tih pojedinaca kojima je, primjerice, istekao mandat, ali oni nastavljaju sa svojim zloupotrebama i nesavjesnim radom i poslovanjem. Zato bi rekonstrukcija Vlade bila idealna prilika da se još jednom provjere svi imenovani u javnim poduzećima i institucijama. Siguran sam da bi bio značajan broj onih koji tu provjeru ne bi prošli i da budem potpuno jasan, oni nisu samo iz onih stranaka koji više ne čine većinu. Nije me nimalo strah istaći kako među njima ima i ljudi iz SDP-a. Nemojte me molim vas pitati za imena, ali kada dođe vrijeme za tako nešto svakako će javnost biti upoznata.

Koliko je više uopće realna priča o rekonstrukciji federalne Vlade? Može li sadašnje stanje potrajati do izbora iduće godine?

Rekonstrukcija Vlade Federacije BiH stvar je političkih odnosa i političkih dogovora između političkih stranaka. Dok god postoji jasna parlamentarna većina, realna je i opravdana priča o promjeni sastava Vlade koji bi odgovarao toj većini. To je demokratski standard koji se mora poštivati. Što se mene tiče, a ako hoćete i SDP-a, tu nema nikakvih dvojbi. Četiri stranke koje čine parlamentarnu većinu moraju sačinjavati i Vladu FBiH. Ne vjerujem da će ova situacija trajati do sljedećih izbora, ali koliko god da trajala, ja ću se truditi raditi sukladno stavovima Parlamenta FBiH kada je u pitanju rad Vlade FBiH u ovakvim uvjetima, te sukladno stavovima SDP-a i stranaka s kojim SDP čini većinu ili je ne čini.

Mnogo sam puta rekao, i to želim ponoviti i ovaj put, ako netko sakupi 50 glasova u Zastupničkom domu i kaže da ja odem, ja se neću zadržati u uredu duže od pola sata koliko mi treba da složim svoje stvari i odem. To je osnovno načelo koje vrijedi u svim demokratskim zemljama, većina u Parlamentu formira Vladu i točka. Na žalost, mi smo očito suočeni s političkim snagama čiji čelnici misle da su rođeni i predodređeni kako bi živjeli u ministarskim i direktorskim foteljama. Radi se o sukobu dva svijeta, dva koncepta, dva načina razmišljanja i ja ne želim vjerovati da takav svijet, takav koncept i takvo razmišljanje može odnijeti pobjedu u BiH 2013. godine.

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.