MALE BROJKE NOVOOBOLJELIH

Je li delta soj korone uništio sam sebe u Japanu? Znanstvenici imaju nevjerojatnu teoriju

22.11.2021.

Peti val pandemije koronavirusa u Japanu nestao je gotovo preko noći, što je opravdano izazvalo čuđenje kod brojnih znanstvenika. Neki znanstvenici misle kako je delta soj mutirao sam sebe do razine vlastitog uništenja.

Japan je u kolovozu bio na vrhuncu četvrtog vala s više od 23 000 novih slučajeva dnevno, a u posljednje vrijeme te brojke idu oko 170. Znatni pad mnogi pripisuju visokim postotku procijepljenosti i prihvaćanju javnosti da mora nositi maske, međutim neki smatraju kako je pad zaraženosti jedinstven, pogotovo kad ga se uspoređuje s drugim zemljama u istoj situaciji. Studije pokazuju da više ljudi u Aziji imaju enzim APOBEC3A koji napada RNA viruse, uključujući i COVID-19, nego kad se uspoređuju s drugim ljudima u Europi i Aziji.

Tim genetičara iz Nacionalnog instituta genetike i sa sveučilišta Niigata počeli su istraživati kako APOBEC3A utječe na protein nsp14 koji se nalazi u koronavirusu i koliko to može utjecati na njegove aktivnosti. Tim je napravio analizu sojeva prikupljenih u razdoblju od srpnja do listopada ove godine. Pokazale su se dvije stvari: velika genetička raznolikost sojeva kao i to da su mutacije došle do određene točke svojeg razvoja i zaustavile se u tome.  - Šokiralo nas je ono što smo otkrili. Delta soj koronavirusa u Japanu je jako zarazan, što pak onemogućuje razvoj drugih sojeva. Ali kako su se počele gomilati mutacije, vjerujemo da je došlo do pogreške u virusu koji potom više nije mogao raditi vlastite kopije. Kako se slučajevi novooboljelih ne povećavaju, vjerujemo da je u jednom trenutku tijekom svoje mutacije virus krenuo prema samouništenju - kazao je Ituro Inoue, genetičar iz Nacionalnog instituta genetike za Japan Times.

Inovativna teorija mogla bi objasniti zašto upravo su toliko male brojke novozaraženih u Japanu, dok ostale zemlje pak bilježe znatni porast novooboljelih. Teorija Inoue također bi mogla objasniti što se dogodilo sa SARS-om 2003. godine, čiji je širenje prestalo samo od sebe.  Poznati znanstvenik ističe kako je japanska delta trenutno prevladavala sojeve koje dolaze izvana, ali ako je ona samu sebe uspjela uništiti to bi značilo da postoji prostor za druge, potencijalno opasnije sojeve koje dolaze iz drugih zemalja. Istaknuo je važnost karantene prije ulaska u Japan.  Upitan može li se tako nešto dogoditi u drugim zemljama, kazao je da "šanse za to nisu nula, ali čini se previše optimistično jer nismo uspjeli doći do dokaza koji bi to potvrdili".