BiH ima status kandidata, ali za put u EU treba asfaltirati milijune kvadrata asfalta!

Frano Vukoja
20.01.2023. u 16:02

Odvjetnik mu reče: - Ne igraj se s tim, ne gine ti KPD Zenica! - Dobro Zenica, a koliko godina? - znatiželjan je poduzetnik. - Ne znam koliko godina, ali vratit ćeš se koridorom Vc - objasni mu odvjetnik

Oko tisuću kilometara granice BiH dodiruje schengenski prostor. EU je BiH pred nosom, ali je zbog dignutih nosova pojedinih političkih struktura još uvijek prilično daleko. BiH je nedavno konačno dobila status kandidata za članstvo u Europskoj uniji, a do članstva dalek je put. Nadamo se da se neće oduljiti kao gradnja autoceste na trasi koridora Vc. Prije početka gradnje te autoceste pričao se vic o temi moguće dinamike izgradnje tog zahtjevnog prometnog projekta. Naime, jedan hercegovački poduzetnik pitao je svoga odvjetnika smije li se poslužiti jednom jako unosnom financijskom "operacijom". Odvjetnik mu reče:

- Ne igraj se s tim, ne gine ti KPD Zenica!

- Dobro Zenica, a koliko godina? - znatiželjan je poduzetnik.

- Ne znam koliko godina, ali vratit ćeš se koridorom Vc - objasni mu odvjetnik.

Poduzetnik je odustao od svoje ideje. No, da je ipak riskirao, možda bi se iz Zenice vratio koridorom Vc barem djelomično. Postavlja se pitanje kad će autocesta na koridoru Vc biti dovršena. Do sada je u FBiH izgrađeno 125 kilometara autoceste na trasi koridora Vc. Kako stvari stoje, ove godine trebala bi početi izgradnja mostarske obilaznice i tunela Prenj. Saznajemo da su obavljene pripremne radnje za izgradnju dionice u smjeru Mostar jug - Buna u dužini od gotovo 15 kilometara. Puštanjem u promet dionice Tarčin - Ivan BiH je bogatija za oko 100 kilometara autoceste na pravcu Bradina - Zenica sjever. Najavljen je dovršetak gradnje na dionici Počitelj - Zvirovići u dužini od 11 kilometara (na toj dionici nalazi se zahtjevni počiteljski most). BiH ima status kandidata, ali za put u EU treba asfaltirati milijune kvadrata asfalta!

Valjat će poraditi i na brzim cestama. Iz javnog poduzeća Autoceste Federacije stiže glas kako će se u ovoj godini graditi oko 40 kilometara brzih cesta. U proračunu Federacije BiH osigurana su novčana sredstva za niz brzih cesta, jedna od njih dodirivala bi schengensku granicu na zapadu, a riječ je o autocesti Mostar - Široki Brijeg - granica RH. No, oni koji dobro znaju hercegovačku džunglu na asfaltu i bez asfalta kažu da bi ta cesta jako dobro došla svima koji su relativno blizu te trase. Pogotovo ako bi se koliko-toliko modernizirale prometnice kao što je Široki Brijeg - Međugorje, koja bi se križala s brzom cestom Mostar - Široki Brijeg - granica RH. U Širokom razmišljaju i o cesti Knešpolje - Uzarići - Privalj kako bi se rasteretio promet Trnskom cestom koja je postala najdužom širokobriješkom ulicom i širokobriješkom obilaznicom koja joj konkurira u tom smislu.

Fra Vojislav Mikulić, ugledni hercegovački franjevac, nije mogao ni maštati o svemu ovome kad je jedne prigode krenuo na put. Ispred starog širokobriješkog hotela u vlasništvu Stjepana Šćepe Galića bio je parkiran automobil Kike Paradžika okrenut u smjeru Mostara.

- Kiko, mogu li ja s tobom do Mostara? - upita fra Vojo Kiku.

- Oprostite, velečasni, bila bi mi čast povesti Vas, ali ja se idem okrenuti i moram žurno u Imotski - reče Kiko.

- Odlično, idem onda s tobom u Imotski - reče fra Vojo.

- Nije mi jasno, velečasni, prije samo minut vremena rekoste mi da se spremate u smjeru Mostara, a sad Vam se ide u Imotski - začudi se Kiko.

- Ma, Kiko moj, meni je svejedno Mostar ili Imotski jer ja moram u Ljubuški - objasni mu fra Vojo.

Naime, tada nije postojala cesta Široki Brijeg - Međugorje, odnosno cestovna veza između Širokog Brijega i Ljubuškog osim preko Mostara ili Imotskoga! Cesta Široki Brijeg - Posušje asfaltirana je tek prije 50-ak godina! Makadamska cesta od Privalja (na pravcu Mostar - Široki Brijeg - Posušje) do Ledinca u smjeru Gruda izgrađena je koncem 40-ih godina prošlog stoljeća. Brojne lokalne (makadamske) ceste u Hercegovini asfaltirane su 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća samodoprinosom mještana pojedinih sela. Bilo je slučajeva da je pojedinac sam sebi po sebi probijao put do svoje kuće i u dužini čitavog kilometra kroz tvrdi kamenjar. Jedan od njih bio je gost izravne radijske emisije "Selo veselo" radijske postaje Sarajevo, u kojoj su sudjelovali i predstavnici općinske vlasti. Novinar je pitao je li moguće da je sam svojim žuljevitim rukama probio cestu dužine jednog kilometra kroz kamenjar, a on odgovori:

- Jesam, jesam, sam samcat!

No, "odgovorni drugovi" počeše ga gurkati nogama, dajući mu do znanja da "malo" popravi svoj iskaz, pa ljudina dodade:

- Jesam sam "u pridu" (u početku), a onda priskočiše ovi iz komiteta, Socijalističkog saveza, i drugi, što ti ja znam i tako, lipo si moje, izgradismo cestu do prid moja vrata!

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?