je li i vama tako?

Zašto vježbanje postaje teže što manje trenirate?

vjezba
ilustracija
05.03.2022.

Jeste li se ikad osjećali usporeno nakon cijeloga dana sjedenja i jedino što ste htjeli je opet sjesti? Manjak vježbanja moglo bi deaktivirati vitalni protein u tijelu, uzrokujući daljnju neaktivnost i otežavajući vježbanje, kako pokazuju nova istraživanja. Naime, deaktiviranjem Piezo1 proteina, senzora protoka krvi, smanjuje se gustoća kapilara koje prenose krv u mišiće. Ovaj ograničeni protok krvi znači da aktivnost postaje teža i može dovesti do smanjenja moguće vježbe. To pomaže objasniti biologiju zašto vježbanje postaje teže što manje radite, piše ljepotaizdravlje.hr.

Manje vježbanja moglo bi deaktivirati vitalni protein u tijelu, uzrokujući daljnju neaktivnost i otežavajući vježbanje, kako pokazuju istraživanja. Znanstvenici sa Sveučilišta u Leedsu otkrili su da deaktiviranje proteina Piezo1, senzora protoka krvi, smanjuje gustoću kapilara koje prenose krv u mišiće. Ovaj ograničeni protok krvi znači da aktivnost postaje teža i može dovesti do smanjenja moguće vježbe, kako je otkrio tim. Kažu da rezultati pomažu objasniti biologiju zašto vježbanje postaje teže što manje radite.

Upravo taj protein Piezo1 održava gustoću mišićnih kapilara i doprinosi fizičkoj aktivnosti, kako je objavljeno u Journal of Clinical Investigation. Eksperimenti su provedeni na miševima, ali Piezo1 protein je pronađen kod ljudi, što sugerira da bi se mogli dogoditi isti rezultati. Vodeća autorica Fiona Bartoli, postdoktorska istraživačica na Medicinskom fakultetu Sveučilišta u Leedsu, rekla je: “Vježbanje štiti od srčanožilnih bolesti, dijabetesa, depresije i raka. Nažalost, mnogi ljudi ne vježbaju dovoljno iz razloga kao što su ozljede i korištenje računala.” To dovodi ljude u veću opasnost od bolesti. Što ljudi manje vježbaju, to su manje sposobni, što često dovodi do problema.

“Iako su poznati mnogi odgovori na tjelovježbu, tajanstven je način na koji se dobrobiti vježbanja inicijalno pokreću na molekularnoj razini. Naša studija naglašava ključnu vezu između tjelesne aktivnosti i fizičke izvedbe koju je na ovoj razini napravio Piezo1. Održavanje naših Piezo1 aktivnim vježbanjem može biti presudno za našu tjelesnu učinkovitost i zdravlje.”

Istraživači su razmatrali jesu li miševi Piezo1 bili manje zainteresirani za tjelovježbu, ali nisu pronašli razlike u količini ili trajanju aktivnosti između dviju skupina. Umjesto toga, bilo je manje okretaja kotača za trčanje po treningu i sporija brzina trčanja, što ukazuje na smanjenu sposobnost vježbanja, bez smanjene želje.

Nadzorni iatraživač, profesor David Beech, s Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Leedsu, rekao je: “Naš rad baca novo svjetlo na to kako je uloga Piezo1 u krvnim žilama povezana s fizičkom aktivnošću. Već se dosta znalo o njegovoj ulozi u razvoju krvnih žila, ali daleko se manje znalo o njegovom doprinosu održavanju krvnih žila kod odraslih.

“Naše otkriće također pruža priliku za razmišljanje o tome kako bi se gubitak mišićne funkcije mogao liječiti na nove načine: ako aktiviramo Piezo1, to bi moglo pomoći u održavanju sposobnosti vježbanja.”

Rješenje? Krećite se što više, ukratko. To ne mora biti odmah pet puta tjedno u teretani, ali trudite se više šetati, a onda polako prijeđite i na ozbiljnije kretanje.