Intervju: Petar Galić

Zajedničkim kapacitetima i suradnjom uspjeli smo pokrenuti školu na daljinu

07.04.2020.
u 18:00

Ubrzo nakon što je Svjetska zdravstvena organizacija proglasila pandemiju zbog širenja koronavirusa (COVID-19) i u Bosni i Hercegovini prekinut je klasični oblik nastave te su škole dobile obvezu organizirati nastavu na daljinu. O kakvim je promjenama i koracima riječ, u intervjuu za Večernji list BiH  govori Petar Galić, voditelj Koordinacije ministara obrazovanja, znanosti, kulture i sporta županija gdje se nastavni plan i program izvodi na hrvatskom jeziku, resornim ministrom u Vladi Hercegbosanske županije.

Osnovne i srednje škole našle su se pred velikim izazovom organiziranja nastave na daljinu. Kao voditelj Koordinacije, na koji način ste odgovorili na novonastalu situaciju?

Kad se vidjelo da će se redoviti obrazovni proces prekinuti, žurno smo krenuli s pripremama za održavanje nastave na daljinu, intenzivirajući komunikaciju između Ministarstva i škola, a sve kako bismo imali pozitivnu povratnu informaciju o spremnosti naših nastavnika na novi način rada. Istodobno nam je rektor Sveučilišta u Mostaru prof. dr. Zoran Tomić stavio na raspolaganje sve postojeće kapacitete za izradu jedinstvene digitalne platforme za škole, u koju smo uvezali više od 100 škola iz pet županija gdje se nastava izvodi na hrvatskom jeziku, kao i općine Usoru i Žepče. Dakle, iz gotovo ničega, uz ključnu ulogu, tehničku podršku i sinergiju sveučilišnog IT-a-SUMIT-a, SUM TV-a, RTV Herceg Bosne, HT-a Eronet i hrvatskog CARNET-a, danas smo u situaciji redovitog održavanja nastavnog procesa na daljinu za osnovnoškolski i gimnazijski program. Stoga s ponosom mogu kazati kako smo zajedničkim kapacitetima za nekoliko dana uspjeli uraditi i pokrenuti stvari za koje u normalnim uvjetima treba i nekoliko mjeseci i, praktički, ovim aktivnostima ujedinili sve obrazovne ustanove hrvatskog naroda u BiH i našoj djeci omogućili dostupnost nastavnih sadržaja na daljinu.

Na koji način ste motivirali nastavnike i učitelje da kreiraju sadržaje za digitalnu platformu, s obzirom na to da vremena za obuke nije bilo?

Izazov je bio uistinu velik, protkan s mnogo ograničenja, neizvjesnosti, ali i straha za vlastiti život nas i naših obitelji. Unatoč tome, naši obrazovni djelatnici pokazali su se kao pravi heroji svojom reakcijom na novu stvarnost. Moram naglasiti kako su većinu digitalnih sadržaja u prvim tjednima za osnovnu školu izradili djelatnici s područja Hercegbosanske županije, ali danas se uključuju svi i, naravno, dobrodošli su, ovo je zajednička priča svih nas, a sve u cilju obrazovanja naše djece, koja su temelj budućnosti. Došli smo u situaciju pozitivne konkurencije i natjecanja u kvaliteti. Dokaz ovoj mojoj priči je podatak da tjedno imamo gotovo milijun posjeta. Također, lagano s testne prelazimo u stalnu fazu u gimnazijskom programu, gdje je svaka od županija preuzela jedan razred izrade digitalnih sadržaja, s posebnim naglaskom na maturante i pomoći njima u izazovima koji ih očekuju. Za njih se uskoro počinje objava priprema za upis na fakultete, što će im svakako dobro doći.

Za najmlađe, odnosno od 1. do 5. razreda osnovne škole, emitiraju se emisije iz produkcije SUM televizije. Kakve su reakcije učenika, ali i učitelja koji snimaju materijal?

I ovaj projekt nešto je o čemu smo samo prije mjesec dana mogli sanjati, ali brzom reakcijom prvenstveno ljudi sa SUM televizije, zatim županijskih zavoda za odgoj i obrazovanje i školstva, RTV Herceg Bosne i Eroneta, danas naši učenici razredne nastave imaju mogućnost praćenja nastave i preko televizije. Iz osobnog, ali i iskustva ljudi s kojima razgovaram, mogu prenijeti samo riječi hvale od učenika i roditelja, a, naravno, želim zahvaliti i djelatnicima koji prvi put staju pred TV ekrane na vrhunskoj izvedbi programa, iako im nije bilo lako.

U cijeli projekt uključeni su i Katehetski ured Biskupske konferencije BiH te studenti Sveučilišta za nastavu stranih jezika?

Naša Crkva cijelo ovo vrijeme bila je s nama i uz nas, pa tako i danas kroz izradu digitalnih sadržaja vjeroučitelja s koordiniranjem don Tomislava Mlakića, voditelja Katehetskog ureda Biskupske konferencije BiH. Katehetski ured dio je ove cijele priče i od njih imamo veliku potporu i podršku za učinjeno. Naši studenti, budući nositelji društva, osjetili su kako treba pomoći i rado su se uključili te dali svoj veliki doprinos realizacijom nastave stranih jezika, ali i ostalom logističkom i tehničkom podrškom.

Imate li povratne informacije, odnosno kako učenici reagiraju i prihvaćaju općenito nastavu na daljinu?

Svi smo mi svjesni da ništa ne može zamijeniti redovitu nastavu u školama, učenje, smijeh, igru i druženje, ali u novonastaloj situaciji svi akteri koji sudjeluju u ovome, posebno nastavnici, dali su najviše što mogu, i to treba iskoristiti. Povratna informacija itekako je pozitivna, uspostavljena je komunikacija učitelj - učenik i sad je na svima nama da i dalje budemo kreativni kako bi sa što manje opterećenja naši učenici usvojili što više sadržaja koji su im ponuđeni.

Veliku ulogu u nastavi na daljinu imaju i roditelji?

Roditelji su i do sada aktivno bili uključeni u odgoj i obrazovanje svoje djece, a sada u ovim teškim prilikama pozivam ih da se dodatno angažiraju i pomognu svima nama i našim učenicima. Trebat će puno angažmana, volje, truda i strpljenja, ali ne sumnjam kako će i oni, kao i do sada, dati sve od sebe kako bi pomogli nastavnicima u realizaciji nastave na daljinu. U ovoj situaciji roditelji na neki način preuzimaju ulogu učitelja jer su oni sada uz njih, motiviraju ih, podsjećaju na obveze i pomažu u svim zadacima i zato velika hvala roditeljima na razumijevanju i suradnji.

Ovom situacijom na neki način ubrzan je cijeli proces digitalizacije obrazovanja, projekta koji ste posljednjih mjeseci pripremali zajedno sa Sveučilištem u Mostaru i SUMIT-om?

Proces digitalizacije obrazovanja dogovara se i usuglašava posljednje vrijeme s rukovodstvom Sveučilišta u Mostaru i SUMIT-om, a ova situacija svakako je ubrzala cijeli proces, danas imamo modernu digitalnu platformu, koja je plod mnogo neprospavanih noći ekipe sa SUMIT-a, kojima i ovom prilikom zahvaljujem, a posebno doc. dr. Tomislavu Volariću, voditelju SUMIT-a, koji okuplja i motivira ovu mladu ekipu. Prije pandemije plan je bio da u novu školsku godinu krenemo s projektom e-matica, a u sljedeće dvije godine nastavak bi bio e-dnevnik i nadamo se e-upisima u srednje škole... Sve su to naši planovi, ali svakako proces digitalizacije obrazovanja bit će uz Sveučilište i SUMIT. Mislim da nakon ove pandemije trebamo kao Koordinacija ministara zajedno krenuti u proces digitalizacije obrazovanja s IT centrom Sveučilišta u Mostaru jer zajedno možemo napraviti puno više, pogotovo što SUMIT ima partnere kao što je CARNET.

Svjesni ste zasigurno situacije da nemaju svi učenici jednake mogućnosti mobitela, tableta, pristupa internetu. Kako pristupate tim problemima?

Svjesni te činjenice i nemogućnosti pristupa svima, iskoristit ćemo sve financijske kapacitete koji su nam dostupni za nabavu uređaja za djecu. Također, moram istaknuti kako su se, uz HT Eronet, i pojedine tvrtke s našeg područja uključile u donacije informatičke opreme, a uskoro se nadam kako će se i ostali uključiti i time omogućiti svim našim učenicima dostupnost nastave na daljinu.

Kakvi su daljnji planovi i koraci kako u nastavi na daljinu tako i u digitalizaciji općenito?

Planova je mnogo, iz ove situacije izaći ćemo bogatiji za mnoga iskustva, bit priče je na zajedništvu, tako danas imamo priliku gledati svakodnevnu suradnju naših ravnatelja i nastavnika od Posavine do Neuma i usuglašavanju otvorenih pitanja. Nastava na daljinu počela je punim kapacitetom i trajat će do smirivanja stanja. Kad govorimo o digitalizaciji, već smo napravili odličan posao i naravno da razmišljamo o idućim koracima, koje ja vidim na realizaciji e-matice i, kao kruna cijelog posla, razvijanju e-dnevnika, ali o tome ćemo svakako intenzivirati razgovore s ljudima sa Sveučilišta, kao i ostalim akterima koji su uključeni u cijeli ovaj projekt.•

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?