Kenan Kekić:

Telemedicina je i u BiH budućnost i realna potreba, doktor će vam biti u kući od 0 do 24

kenan kekić
22.09.2021.
u 21:00

- Zamislite sljedeću situaciju: večernji su sati i vaše dijete dobije povišenu temperaturu te se ne osjeća dobro. Kako su sve okolne zdravstvene ustanove zatvorene, majka uključuje mali uređaj kojim može preslušati djetetova pluća, rad srca, uraditi procjenu oksigenacije, izmjeriti temperaturu, pregledati grlo i uši, a sve to pomno nadzire liječnik pedijatar koji se nalazi u svojoj kući. Nakon toga liječnik propisuje e-recept, koji ide na cloud, a na upit pacijenta, ljekarna ga povlači i realizira. Dostavljač vam dostavlja terapiju na vrata doma. Troškove pokriva vaše zdravstveno osiguranje. Zvuči kao znanstvena fantastika, ali sve to blizu je realizacije - kaže nam Kenan Kekić, čovjek koji je više od 15 godina proveo na vodećim pozicijama u farmaceutskoj industriji i zdravstvu. Pokretač projekta “Doktor kad mi treba”, čijih je 186 zdravstvenih stručnjaka uvijek dostupno građanima na internetu, dao je intervju za Večernji list.

Večernji list: Kako ste došli na ideju pokretanja platforme “Doktor kad mi treba” kojom bi liječnici pomagali pacijentima, a sve iz svoga doma?

- Radeći kao direktor najveće privatne zdravstvene ustanove, često sam obilazio poliklinike, liječnike i medicinske sestre. Primijetio sam trend povećanja broja klijenata koji su tražili telefonske savjete, bez dolaska u ordinaciju. S druge strane, liječnici svaki slobodan trenutak koriste kako bi odgovorili na brojne pozive i poruke pacijenata. U to vrijeme završavao sam Cotrugli Business School, EMBA program, gdje sam dobio zadatak iskoristiti prethodno znanje, inkorporirati IT biznis i napisati magistarski rad. Telemedicina bila je jedini izbor. Od prvog dana znao sam da želim ići u tom smjeru. U siječnju 2020. prvi sam put čuo za COVID-19 i odlučio ideju pretočiti u djelo. Sva globalna predviđanja govore da je telemedicina posao budućnosti.

Večernji list: Više od 15 godina bili ste na menadžerskim poslovima u farmaceutskoj industriji i zdravstvu. Koliko vam je to iskustvo pomoglo u jednom ovakvom iskoraku?

- Analizirajući postojeće svjetske telemedicinske platforme, primijetio sam da su ih uglavnom pokretale osobe iz IT industrije koje ne poznaju zdravstvenu industriju i njezine potrebe ili pak vlasnici velikih bolnica koje su telemedicinom privlačile nove klijente, a ne zadovoljavale njihove potrebe. Dobrom pripremom poslovnog plana, kvalitetne SWOT analize možete lako postaviti projekt da bude bolji i drugačiji. U našoj regiji prvi sam koji se ovome ozbiljno i posvetio. Prethodno iskustvo iz spomenutih dviju industrija mi je zapravo jako puno pomoglo u shvaćanju nezadovoljenih potreba klijenata i osmišljavanju ideje.

Večernji list: Vjerujete li da će ovaj koncept pomoći biti učinkovit i postoje li već neke povratne informacije?

- Do početka pandemije koronavirusa telemedicina je bila nekako “u čekaonici” i čekala svoj red “za pregled”, ali od pandemije se sve promijenilo. U SAD-u je telemedicina do početka pandemije činila samo 1% ukupnih zdravstvenih usluga, a posljednjih mjeseci ona je na stabilnih 15%, što je nevjerojatno povećanje i dokaz trenda koji je nezaustavljiv. Brojna predviđanja trendova govore da će telemedicina u sljedećih 5 godina činiti 50 do 70% ukupnih zdravstvenih usluga. S razvojem 4G i 5G mreže, trendom bržeg povećanja broja stanovnika od broja liječnika, sve težim pronalaskom liječnika lako je zaključiti da je telemedicina budućnost i realna potreba. Što se tiče našeg iskustva, nakon punih godinu dana na tržištu BiH možemo biti zadovoljni. Naše stanovništvo polako prihvaća ovakav oblik komunikacije sa zdravstvenim profesionalcima, a broj klijenata koji koriste ovakve usluge veći je iz dana u dan.

Večernji list: Koliko ste liječnika angažirali za ovaj projekt i kako oni gledaju na njega?

- Na platformi već imamo registrirano i odobreno 186 zdravstvenih profesionalaca, većinom doktora medicine, ali i stomatologije, magistara farmacije, psihologa... Većina je jako entuzijastična po pitanju naše platforme jer im rješava problem konstantnih poziva izvan radnog vremena te mogućnost rad u slobodno vrijeme i valorizirati.

Večernji list: Koliko brzo u prosjeku stiže odgovor onima koji postave konkretan upit?

- Koncept platforme je maksimalno prilagođen svim osobama koje žele riješiti medicinski problem ili dvojbu. A to znači da je dovoljno da otvorite našu stranicu ili skinete aplikaciju, registrirate se, odaberete zdravstvenog profesionalca, izvršite plaćanje bankovnom karticom i unutar jedne minute u prilici ste videopozivom ili chatom razgovarati do 15 minuta. Zdravstvena usluga sada je svima blizu, bez obzira na to živite li u urbanom ili ruralnom dijelu BiH, dijaspori..., jeste li na putu ili poslu. Usluga je tu, bilo kada, bilo gdje.

Večernji list: Telemedicina se u svijetu spominje već od 50-ih godina prošlog stoljeća. Međutim, kod nas je još u povojima. Što se čekalo dosad ili što bh. stručnjake koči napraviti jedan iskorak kao što ste vi sada učinili?

- Čekali su se tehnički preduvjeti, uspostava 4G mreže, sazrijevanje zdravstvenog tržišta, ali, naravno, i netko tko će realizirati ideju. Nije bilo lako, mnogi su me gledali s upitnicima i nisu vjerovali u ono o čemu sam govorio, ali na kraju sam pokazao kako sam imao dobar osjećaj. Kažu da je za startup tajming najvažniji, a ovo se nije moglo dogoditi bez pandemije koronavirusa.

Večernji list: U budućnosti, razvojem znanosti, hoće li se na ovaj način možda otkrivati i teže dijagnoze?

- Mislim da nismo ni svjesni koliko je budućnost blizu. S 5G mrežom možete raditi sofisticirane operativne zahvate tako da je pacijent u jednoj državi, a kirurg u drugoj. Uređaji koji prate vaše fiziološke parametre i šalju očitanja već su tu, a kućni uređaji koji pomažu pacijentu vršiti preglede pluća, srca i drugih organa, uz online nadzor liječnika već su u upotrebi u nekim zemljama. Danas umjetna inteligencija može bolje i preciznije čitati CT i MRI nalaze. Ali tu je još dosta moralnih, tehničkih i administrativnih pitanja koja je potrebno riješiti u skorije vrijeme. Budućnost je počela brže nego što naš mozak to prihvaća.

Večernji list: Što biste savjetovali pacijentima? Mogu li se javiti bez bojazni, poslati nalaze, tražiti odgovore...?

- Registracija je besplatna, pogledajte što nudimo te, ako vam bude zanimljivo, probajte ovakav način komunikacije. Naši korisnici ocijenili su aplikaciju i platformu ocjenom 4,9, što nam je pokazatelj da idemo u dobrom smjeru. Naši najčešći korisnici su majke s malom djecom, kronični bolesnici, kao i osobe kojima je potrebna psihološka pomoć. Posjetite stranicu na www.doktorkadmitreba.com i sami pogledajte.

Večernji list: Uz ovaj projekt, planira li vaša tvrtka Smart Business Solutions nešto novo u budućnosti?

- Nakon godinu dana uspješnog poslovanja 50% suvlasništva akvizicijski je preuzela kompanija eMedIT, inovativna informatička kompanija koja je lider s vlastitim rješenjima u zdravstvenom sektoru koja koriste gotovo sve zdravstvene ustanove u FBiH. Uskoro nastavljamo raditi pod novim imenom T MedIT, kao dio Medit Groupa, a zajedničkim snagama ćemo uskoro ponuditi našim klijentima usluge koje postoje u samo nekoliko zemalja svijeta. Vlasnik MedIT Groupa Samir Dedović nedavno nas je zamolio da 20% radnog vremena trošimo na nove ideje i projekte. Rezultati takvog razmišljanja uskoro će biti vidljivi i na bh. tržištu. Zdravstvena usluga nikada neće biti bliža, što će dovesti do stavljanja fokusa na prevenciju i samodetekciju te posljedično i do poboljšanja ukupnog zdravlja populacije. •

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije