stroga primjena pravila

Prošle godine oko 300 slučajeva zabrane ulaska za vozače iz BiH u EU

kamioni, vozači
BHRT
18.01.2025.
u 11:54

Vozači, državljani BiH, imaju pravo boravka u Schengen-zoni bez vize za kratki boravak od 90 dana unutar svakih 180 dana, što im ograničava rad, ali i dovodi do rigoroznog kažnjavanja

Pravilo "90 dana u 180 dana", koje je godinama na snazi, postalo je izvor ozbiljnih problema zbog novih digitalnih alata koji omogućavaju jednostavno praćenje boravka vozača u Europskoj uniji. Stroga primjena pravila izaziva kazne i neugodnosti za vozače, a nezadovoljstvo među prijevoznicima raste. Vozači iz BiH koji prekorače dopušteni boravak u EU podložni su, u najboljem slučaju, vraćanju s granice između BiH i Hrvatske. Najgori scenarij bili bi privođenje, deportacija i kazna, a takvi slučajevi već su zabilježeni.

Pojačane kontrole

- Jednog vozača su 10. siječnja isključili iz prometa i odveli ga na sud. Sad smo angažirali odvjetnika da ga zastupa - kazao je za Radio Slobodna Europa Nikola Grbić, predsjednik Udruge prijevoznika za unutarnji i međunarodni promet RS-a. On je jedan od 19.000 profesionalnih prijevoznika u BiH koji u zemljama Europske unije može ostati 90 dana u šest mjeseci. Ovo pravilo je godinama na snazi, ali je problem nastao nakon što su tijekom 2024. godine uvedene pojačane kontrole vozača iz BiH na području EU-a nakon najava za uvođenje novih digitalnih alata za evidenciju ulazaka u zemlje članice Europske unije. Prema podacima Konzorcija "Logistika BiH", koji pomaže u suradnji među prijevozničkim kompanijama, tijekom 2024. godine evidentirano je oko 300 slučajeva zabrane ulaska za vozače u EU te troškova po osnovi prekršaja oko 220.000 eura. Vijeće ministara BiH zadužio je nadležna ministarstva da razgovaraju s predstavnicima EU-a o ovom pitanju. Očekuje se da će to biti moguće na summitu lidera zapadnog Balkana i EU-a, za koji još nema točnog datuma.

Iz EU-a je prije nekoliko dana stigao odgovor Ministarstvu prometa i veza BiH da vozači ne mogu biti izuzeti od pravila boravka u EU. Ministar prometa i veza BiH Edin Forto dobio je odgovor iz EU-a na zahtjev za izuzeće vozača iz BiH od odredbe o ograničenju boravka na području EU-a prilikom obavljanja međunarodnog cestovnog prijevoza putnika i roba. Naime, na konkretno pitanje o potencijalnom izuzeću vozača iz BiH od boravišnih pravila EU-a stigao je jasan odgovor iz Bruxellesa. - Ukazuje se da vozači, državljani BiH, imaju pravo boravka u Schengen-zoni bez vize za kratki boravak od 90 dana unutar svakih 180 dana. Prema EU zakonodavstvu, to razdoblje bezviznog boravka nije moguće produljiti pa svaki boravak dulji od 90 dana mora biti pokriven ili dugoročnom vizom ili boravišnom dozvolom koju izdaje država članica - piše u ovom dokumentu.

Rješenje problema

U odgovoru je istaknuto jedino rješenje koje bi moglo potencijalno riješiti ovaj problem za bh. vozače. - Stoga bi jedini mogući način bio podnošenje pojedinačnih zahtjeva nacionalnim vlastima države članice ulaska za odobravanje produljenog zakonitog boravka vozačima, državljanima BiH, u obliku nacionalne dugoročne vize ili nacionalne boravišne dozvole. Ova dozvola ili dugoročna viza omogućit će njezinu nositelju boravak u državi članici koja je izdaje tijekom cijelog razdoblja njezine valjanosti, kao i pravo na slobodno kretanje unutar teritorija drugih schengenskih država za maksimalno razdoblje od 90 dana u svakih 180 dana - stoji u ovom odgovoru.

Nakon 15. siječnja najavljen je i sastanak prijevoznika iz regije zapadnog Balkana na kojem će se odlučivati o zajedničkom izlasku na ulice i blokadama lanaca opskrbe s EU-om. BiH je gotovo potpuno ovisna o međunarodnom cestovnom prijevozu u robnoj razmjeni s državama EU-a. Osim BiH, ugroženi su vozači i iz Sjeverne Makedonije, Albanije, Srbije i Crne Gore, a s istim problem se suočavaju i vozači iz Turske i Moldavije. Ako predstavnici Europske unije i država regije uskoro ne postignu dogovor o izuzeću profesionalnih vozača iz pravila "90 dana u 180 dana", prijevoznici iz BiH i susjednih zemalja, uz podršku kolega iz Turske i Moldavije, planiraju blokadu glavnih prometnica prema EU. Prijevoznici upozoravaju da bi blokada, koju planiraju uz angažman pola milijuna cestovnih prijevoznih jedinica, mogla ozbiljno ugroziti lance opskrbe k EU i iz njega. Kompanije iz BiH, koje već godinama imaju problem s nedostatkom profesionalnih vozača, upozoravaju na moguće dodatno pogoršanje situacije. Ne samo da bi još više vozača moglo otići u zemlje EU-a, već bi i cijele prijevozničke kompanije mogle preseliti svoje poslovanje u Sloveniju ili druge zemlje Unije. To bi dodatno opteretilo domaće tržište rada i ekonomiju, upozoravaju prijevoznici.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije