intervju Mr. sc. Mate Rupčić, predsjednik Uprave - direktor HP Mostar

Promjenama u poslovanju omogućili smo budući rast i opstanak poduzeća

02.10.2018.
u 16:43

Hrvatska pošta Mostar jedno je od rijetkih poduzeća koje se može u vremenu skoro svakodnevnih tehnoloških uzleta pohvaliti da je od primarne djelatnosti stvorila prepoznatljivu i inovativnu priču. Osim pozitivnog poslovnog rezultata, novih promjena u poslovanju, uvedene su nove usluge prateći upravo zahtjeve kupaca i trendove na tržištu. Po prvi put od osnutka poduzeća grade svoje poštansko logističko središte u Mostaru vrijedno 7 mil. KM, čija gradnja bi trebala početi na proljeće. O započetim projektima, budućim planovima, ali i problemima s kojima se ovo poduzeće susreće u poslovanju razgovarali smo s prvim čovjekom Hrvatske pošte Mostar, predsjednikom Uprave i direktorom mr. sc. Matom Rupčićem.

 

Kakve ste poslovne rezultate postigli u protekle tri godine od kada ste na čelu Hrvatske pošte Mostar?

- Kada pogledam unatrag od trenutka kad je mandat dobila nova Uprava Društva, mogu samo reći da je prethodno razdoblje bilo puno izazova. Vjerujem da smo odlukama koje smo donosili - od transformacije poslovanja, uvođenja novih usluga, organizacijskim promjenama i posebno izmjenom poslovne kulture i odnosa prema poslu svih zaposlenika, stvorili pretpostavke za budući rast i opstanak.

Okolnosti u kojima smo preuzeli upravljanje tvrtkom nisu bile povoljne. Društvo je negativno poslovalo u kontinuitetu od 13 godina (razdoblje 2003. - 2015. godine) kada se gleda poslovni rezultat od osnovne djelatnosti. Osim strukturnog negativnog rezultata, nepovoljni uvjeti na tržištu pismovnih pošiljaka (kontinuirani pad obujma) kreirali su ambijent u kojem je bila nužna značajna promjena poslovanja.

Kada govorimo o poslovnom rezultatu, izuzetno smo ponosni na sve zaposlenike Društva jer smo zajedno, i menadžment i zaposlenici, uspjeli i u 2016. godini i u 2017. godini ostvariti pozitivne poslovne rezultate. Posebno bih istaknuo kako su nove usluge koje smo realizirali i iznimno zalaganje svih zaposlenih na realizaciji usluga stvorili pretpostavke da očekujemo pozitivan poslovni rezultat i na kraju 2018. godine.

 

Koje strateške aktivnosti u prethodnom razdoblju biste izdvojili kao ključne na putu prema pozitivnom rezultatu poduzeća?

- Izdvojio bih nekoliko strateških odluka koje smo donijeli na samom početku mandata nove Uprave Društva. Kao prvo, definirali smo strateški okvir djelovanja gdje smo donijeli odluku kvalitetnije upravljati troškovima u svim segmentima, a rezultati su bili vidljivi već nakon prve godine mandata. Druga odluka se odnosila na potrebu transformacije poslovanja, odnosno načina na koji organiziramo i obavljamo poštansku djelatnost. Poduzeto je niz projekata koji su iz temelja promijenili način na koji obavljamo poštansku djelatnost, a ovdje bih izdvojio dva ključna projekta, i to “Centralizacija dostave pošiljaka” i projekt “Moj poštar” - dostava automobilom na ruralnim dijelovima, te racionalizacija poslovnica na ruralnim dijelovima. Transformacija poslovanja uključila je i izradu novog pravilnika o radu Društva koji je stvorio novi okvir za rad i aktivnosti u Društvu, kroz novu organizacijsku strukturu i sistematizaciju radnih mjesta. Organizaciju smo kreirali po uzoru na najbolje europske prakse pošta na način da smo fokus stavili na ono čime se bavimo, a to je “dostava” univerzalne poštanske usluge i usluga Brza pošta, te na “Mrežu” gdje se obavljaju sve poštanske i financijske usluge za korisnike. Treća najvažnija odluka je bila da moramo intenzivno kreirati i razvijati nove usluge po mjeri korisnika. Tu posebno moram izdvojiti Brzu poštu, jer je ona bila ključni projekt u prethodnom vremenu.

Poznato je da na tržištu BiH ima dosta kurirskih tvrtki. Po čemu je vaša usluga Brza pošte bolja, kvalitetnija, te zašto bi korisnici odabrali baš Hrvatsku poštu Mostar?

- Usluga Brza pošta specifična je po tome što je to jedina kurirska usluga koja omogućava brzu dostavu dokumenata i robe u sve gradove Bosne i Hercegovine u roku od 24 sata. Posebno smo ponosni na ovu uslugu jer je ona plod partnerstva s drugim dvama javnim poštanskim operatorima (BH Pošta i Srpske pošte). Sva tri javna poštanska operatora stavila su korisnike i njihove potrebe na prvo mjesto te smo prepoznali da je razvojni put poštanskog sustava u Bosni i Hercegovini u tehnološkom uvezivanju i zajedničkom pružanju usluga. Sada, s odmakom od dvije godine, koliko već traje suradnja u segmentu usluge Brza pošta, možemo konstatirati da smo zajednički uspjeli stvoriti dodatnu vrijednost i postati ozbiljni davatelji kurirskih usluga. Ovdje bih posebno izdvojio dodatnu uslugu koja ide uz uslugu Brza pošta, a to je povrat novca pošiljatelju u roku od 24 sata kada se šalje otkupna brza pošta (pošiljka), jer to jedini nudimo na tržištu Bosne i Hercegovine u tom roku. Mogu reći kako su naši korisnici prepoznali kvalitetu i odgovornost za robu u prijenosu. Cijene po kojima nudimo uslugu Brza pošta cjenovno su konkurentne i imamo kontinuirani rast obujma ovih usluga, što potvrđuje da je usluga po mjeri korisnika i njihovih očekivanja.

 

Na Sajmu gospodarstva u Mostaru ove godine potpisan je Sporazum o prekograničnoj suradnji regionalnih javnih poštanskih operatora. Što to znači za korisnike poštanskih usluga?

- Prateći trendove razvoja e-trgovine i zahtjeve regionalnog tržišta, prepoznali smo potencijal uvezivanja regionalnih javnih poštanskih operatora u segmentu prekogranične suradnje za uslugu slanja otkupnih paketa. U projekt su uključena sva tri domaća javna poštanska operatora, Pošta Srbije i Pošta Crne Gore. Ovdje bih posebno naglasio da je u pripremi i Sporazum o priključenju ovom projektu i Hrvatske pošte Zagreb. Zajednički smo kreirali novi “brend” pod nazivom PostPak usluga, koja omogućava internetskim trgovcima slanje otkupnih pošiljka prekogranično i besplatan povrat novca na adresu pošiljatelja na cijelom regionalnom tržištu. Ova usluga je infrastrukturnog karaktera jer stvara novi kanal prodaje na regionalnom tržištu od oko 16 milijuna stanovnika. Jednostavno rečeno, i malim obrtnicima koji imaju internetske trgovine omogućena je jednostavna distribucija njihovih proizvoda na većem tržištu. Ovim projektom u suradnji s našim regionalnim partnerima kreirali smo pouzdanu i povezanu regionalnu poštansku mrežu koja, počevši od 1. rujna 2018. godine, već komercijalno funkcionira i već imamo značajan broj paketa koje razmjenjujemo s regijom.

 

Primijetili smo da ste počeli nuditi i neke nove financijske usluge na domaćem i međunarodnom planu. Koje su to usluge i kome su namijenjene?

- U segmentu financijskih usluga posebnu smo pozornost posvetili kreiranju nove usluge za slanje i primanje novca u domaćem i međunarodnom prometu. U domaćem prometu kreirana je usluga pod brendom PostNet koja omogućava jednostavno slanje i primanje novca u poštama svih triju javnih poštanskih operatora unutar Bosne i Hercegovine u roku od 25 minuta. Usluga se u proteklom razdoblju pokazala vrlo konkurentnom te bilježi kontinuirani rast obujma, bez obzira što u segmentu slanja i primanja novca imamo vrlo ozbiljne konkurente na tržištu, koji nude slične usluge. Usluga PostNet je prvenstveno namijenjena fizičkim osobama koje imaju potrebu za slanjem novca preko poštanske infrastrukturne mreže (poštanskih ureda). Na međunarodnom planu u proteklom razdoblju s regionalnim partnerima kreirali smo međunarodnu uslugu za slanje i primanje novca pod brendom PostCash. Ova usluga u komercijalnoj upotrebi je već dulje od dvije godine, a dostupna je u svim većim poštanskim uredima u BiH, Hrvatskoj, Srbiji i Crnoj Gori. Prednost međunarodnog slanja novca PostCash uslugom je u njezinoj jednostavnosti jer nije potreban nikakav račun u banci, dovoljno je samo otići u bilo koji poštanski ured u regiji i uz pomoć informacija koje prate PostCash uslugu koje pošiljatelj dostavi primatelju podići novac uz važeće isprave.

 

Na koji način nove tehnologije, prvenstveno internetsko i elektroničko komuniciranje, utječu na poštansku djelatnost i gdje vidite Poštu u budućnosti?

- Koliko god internetsko i elektroničko komuniciranje bili supstitut, odnosno prijetnja klasičnoj poštanskoj djelatnosti, gdje prvenstveno mislim na obične pismovne pošiljke, u istoj mjeri je to i prilika za nove usluge, nova tržišta i nove poslovne modele. Nove tehnologije prvenstveno vidim kao nove prilike, što se vidi i iz novih usluga koje smo izbacili na tržište u proteklom razdoblju. Porast internetske trgovine unutar BiH, a i na regionalnom tržištu, donio nam je nove prilike koje smo nastojali iskoristiti kroz nove usluge Brza pošta i PostPak. Ovo je za nas potpuno novo tržište u segmentu logistike i prijenosa robe te smo u proteklom razdoblju izdvojili značajna sredstva za obnovu i povećanje kapaciteta voznog parka. Prateći svjetske trendove i analizirajući potrebe tržišta, logističke usluge su definitivno budućnost prema kojoj infrastrukturno planiramo ići. Već smo poduzeli značajne korake na širenju logističkih kapaciteta. Planiramo početak izgradnje Glavnog poštanskog logističkog središta i tim projektom planiramo se ozbiljno uključiti u segmentu razvoja logističkih usluga na tržištu BiH.

 

Gdje se planira izgradnja poštansko-logističkog središta i u kojoj je fazi projekt?

- Objekt se planira graditi u Mostaru, Bišću Polju, gdje imamo u vlasništvu građevinsko zemljište. Idejno arhitektonsko rješenje realizirali smo početkom ove godine, a urbanističku suglasnost za izgradnju Glavnog poštanskog logističkog središta Mostar dobili smo u svibnju ove godine. Završen je glavni projekt za izgradnju i revizija istog projekta te smo trenutačno u fazi dobivanja građevinske dozvole za izgradnju. Planiramo izgraditi objekt koji će zadovoljiti potrebe za poslovnim prostorom (uredskim) te funkcionalnim - za poštansko-logističke potrebe. Plan je krenuti s izgradnjom u proljeće 2019. godine. Postojeći prostorni kapaciteti uvođenjem novih usluga kao što je Brza pošta postali su nedovoljni, pa nas je i ta okolnost ubrzala u odluci prema izgradnji ozbiljnog infrastrukturnog poštanskog objekta.

 

Koje logističke usluge planirate nuditi u budućem razdoblju i zašto vam je ovaj projekt važan?

- Mi već nudimo logističke usluge svojim korisnicima, ali bez usluge skladištenja njihove robe u našem aranžmanu jer za to nemamo potrebne prostorne kapacitete. Ideja logističkih usluga kao strateška pojavila se zbog činjenice porasta internet-trgovine na lokalnom, a i regionalnom tržištu. Slijedom toga već dvije godine aktivno razvijamo funkcionalnosti e-PostShop trgovine na kojoj nudimo prodaju i dostavu uslugom Brza pošta robe iz vlastitog asortimana, a i robu poslovnih partnera koji s nama imaju potpisane ugovore. Ideja je nuditi jedinstvenu uslugu za poslovne korisnike koja bi obuhvatila prezentaciju robe na e-PostShopu, uslugu skladištenja robe, pakiranja i otpremanja, dostave robe te povrata novca pošiljatelju.

 

S kojim najvećim problemima se susrećete trenutačno prilikom pružanja poštanskih usluga?

- Nelojalna konkurencija koju nam na tržištu poštanskih i kurirskih usluga rade privatne tvrtke pružajući dio usluga iz domene rezerviranih poštanskih usluga zasigurno je najveći problem. Aktivno surađujemo s inspekcijama i regulatorom i vjerujem da smo bar djelomično uspjeli delegirati ovaj problem nadležnim. U proteklom razdoblju nismo uspjeli ostvariti kvalitetnu suradnju s komunalnim poduzećima u segmentu dostave njihovih računa, iako smatramo kako je ponavljajuća “samodostava” kršenje i postojećih odredbi Zakona o poštama. Ovdje se radi o dostavi običnih pismovnih pošiljaka (računa), a to je, prema važećim odredbama Zakona, područje univerzalnih poštanskih usluga, za što imaju licenciju samo davatelji univerzalne poštanske usluge. Vjerujemo kako će aktivnostima na izradi novog Zakona o poštanskom sustavu, koji je trenutačno aktualan i u izradi, biti jasnije i preciznije reguliran položaj svih sudionika u poštanskoj djelatnosti, kao i usluga koje se obavljaju.

 

Nedavno ste potpisali novi kolektivni ugovor sa sindikatima. Kakva prava imaju vaši radnici i mogu li se nadati povećanju plaća u budućnosti s obzirom na to da svjedočimo migracijskim trendovima?

- Novi granski kolektivni ugovor s predstavnicima sindikata potpisan je u svibnju 2018. na dvije godine. Moram naglasiti da Uprava Društva primjenjuje sva prava regulirana granskim kolektivnim ugovorom te da je i Pravilnik o radu usklađen s tim pravima. U odnosu na ranije razdoblje važno je spomenuti da smo simbolično uspjeli povećati plaće svim poštarima i vozačima za 5%, što nikako ne smatramo dovoljnim, ali jedino trenutačno mogućim s obzirom na financijsku sposobnost Društva. Činimo napore kako bismo stvorili dodatne prihode iz kojih ćemo moći povećati plaće i ostala primanja radnicima.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?