Vanjskotrgovinska komora BiH od samog početka konstantno upozorava na potrebu donošenja rješenja koja trebaju poboljšati situaciju u transportu roba iz i Bosne i Hercegovine i u BiH, a upravo ovih dana ponovno su se aktualizirala brojna pitanja čije je rješavanje u nadležnosti ne samo BiH već i Europske unije. VTK BiH je autor cijelog niza inicijativa koje za cilj imaju olakšavanje i ubrzavanje prijevoza roba, svjesni kako je transportni sektor žila kucavica gospodarskog sektora, a u vremenu koje dolazi će, koliko mu to ovlasti dopuštaju, još jednom pozvati na rješavanje ključnog problema s kojim se suočavaju vozači kamiona, a to je vremensko ograničenje boravka na prostoru EU, piše Večernji list BiH.
Traženje rješenja
Ipak, VTK nema ovlasti sam donositi rješenja - to je u nadležnosti nekih drugih državnih institucija, no može upućivati na ono što tišti poslovnu zajednicu te će za nekoliko dana u samom sjedištu Europske komisije problem bh. vozača biti prezentiran nikomu drugom do prvoj ženi Europske komisije zaduženoj za proširenje.
Dr. sc. Vjekoslav Vuković, dopredsjednik Vanjskotrgovinske komore BiH, navodi kako pitanje boravka vozača koje je ograničeno nije riješila ni jedna zemlja zapadnog Balkana, ali BiH, za razliku od nekih drugih kategorija koje su dobile mogućnost boravka od 45 dana, i dalje ima 90 dana.
- Svjesni smo činjenice da je to jako malo zbog nedostatka vozača - upozorio je Vuković, dodavši kako sve to stvara veliki problem jer morate udvostručiti broj vozača kada je riječ o kontinuitetu prijevoza roba. VTK je održao veliki broj razgovora s Izaslanstvom EU-a, kao i kolegama iz RH kako bi bili naš najveći zagovornik i lobist.
- Republika Hrvatska ne vidi problem, čak ni Austrija i Slovenija, ali sporazum ne može imati bilateralni karakter, već se odlučuje u Bruxellesu - objasnio je Vuković. Potvrdio je i kako su sastanci s Prometnom zajednicom koji su održali kolege iz Vanjskotrgovinske komore već polučili rezultate. Proteklog ponedjeljak u Bruxellesu problem je značajno artikularan, a 12. svibnja, kao član Odbora direktora Eurokomore, Vuković ima izravni sastanak s Martom Kos, povjerenicom za proširenje EU-a, gdje će iznijeti ove probleme.
Naravno, tu su i ostala pitanja, poput uvođenja ETIAS sustava na granicama, a u tom kontekstu Vuković je poručio kako od početka VTK upućuje na važnost uvođenja fitosanitarnih kontrola na GP Izačić i GP Svilaj kako bi se na njima uspostavila elektronička kontrola i tzv. green line u smislu da određene vrste robe idu na određene prijelaze kako bi se smanjili zastoji. No i ta je tematika u nadležnosti drugih operativnih tijela. Uz domaće aktivnosti koje idu i prema UNO-u, kada su u pitaju trošarine na gorivo, u fokusu su i one regionalne, pa je tako želja da se među zemljama zapadnog Balkana omogući digitalizacija koja se odnosi na fitosanitarne kontrole. Taj dokument trebao bi biti harmoniziran, a time bi se povećala protočnost roba između zemalja, a potom prema tržištu EU-a.
Značajne inicijative
Kada je riječ o troškovima i nametima, VTK je više puta dostavljao presjek opterećenja teretnog motornog vozila koje na godišnjoj razini iznosi 3600 maraka, uzimajući u obzir ateste, preglede, markice... To je, upozorio je Vuković, preveliko opterećenje te se traži da se određeni nameti ukinu ili cjenovno umanje. A da se aktivnosti isplate, dokaz je i situacija s početka pandemije, kada je projekt VTK-a koji se odnosio na kabinsku samoizolaciju uspio, što je omogućilo da i u najtežem vremenu izvoz i uvoz ne trpe.