rast cijena ne staje

Poskupljuje gorivo, a i sve ostalo u BiH, stabilizacije nema na vidiku

gorivo
ilustracija
16.08.2023.
u 20:10

Gorivo ponovno ide prema cijeni od 3 KM po litri, što potiče i rast cijena drugih proizvoda. Nažalost, BiH je ovisna o uvozu svega i nalazi se u teškoj situaciji

Gorivo ponovno ide prema cijeni od 3 KM po litri. Iako se činilo da će nakon prošlogodišnjih potresa na tržištu zbog rata u Ukrajini i sankcija Rusiji ova godina donijeti neke bolje vijesti, njih uglavnom nema, a svakodnevne udare na džep građani sve teže podnose, piše Večernji list BiH.

Barel nafte na globalnoj razini rastao je sedmi tjedan zaredom, što je najdulji niz još od početka 2022. godine. Prošlog petka dogodio se blagi pad. Međutim, to je još nedovoljno da pričamo o nekom trendu. Objavljeno je i da je potražnja za naftom dosegnula rekordna 103 milijuna barela dnevno u lipnju, a rekord bi mogao pasti već u kolovozu. S druge strane, proizvodnja je značajno usporila zbog dobrovoljnih smanjenja proizvodnje Saudijske Arabije i Rusije, a i Organizacija zemalja izvoznica nafte sa svojim saveznicima od kraja prošle godine ograničava proizvodnju te su nedavno produljili ograničavanje do 2024.

Faza dezinflacije

Ekonomski analitičar Neven Vidaković nedavno je za Poslovni dnevnik istaknuo da je aktualnu situaciju kreirala Kina. - Taj rast na tržištima, ako je stabilan i polagan, u jednom trenutku prelije se na potrošače i što se više nastavlja, to će se više prelijevati na potrošače. Problem je što smo ušli u fazu dezinflacije i smanjenja stopa inflacije u Europi i Americi. Ali ako se trend rasta nastavi, onda će ponovno doći do inflatornog udara, do rasta inflacije. Sve ovo što se događa s cijenom nafte dizajnirala je Kina. Što se tiče samih priprema, ako čitate kineske knjige, onda ćete vidjeti da oni sve dugoročno planiraju. Kina je ove stvari osmislila u 80-ima i 90-ima. Pripremala se za njih od 20 do 30 godina. U egzekuciju plana krenula je 2018. godine. Od ruskog smanjenja proizvodnje nafte do saudijsko-arabijskog smanjenja, to je sve diktirano od tih zemalja s ciljem da se oslabe zapadne G7 ekonomije - kazao je Vidaković. Svijet je stigao do "točke otpora" jer se probijaju razine koje se smatraju još donekle stabilnima, a to je barel nafte od 82 dolara. Ako cijena barela ode iznad 90 dolara, povećat će se i inflacija, a središnje banke bit će pod ogromnim pritiskom jer će se stvoriti slika da borba protiv inflacije nije uspjela. Što se tiče BiH, malo je sretnih zbog rasta cijena goriva, a među njima su i vlasnici benzinskih crpki. Jedan od većih u BiH priča nam kako ni sam nije zadovoljan ovom situacijom. - Nas se proziva za profiterstvo, ali tko poznaje ovu problematiku, zna da je to daleko od istine. Naša marža je ograničena na 20 feninga, preko toga ne možemo ići, bilo da gorivo dođe na 1 KM ili na 5 KM po litri. Ja bih bio najsretniji da ono maksimalno pojeftini. Zamislite koliko je tvrtki u problemima zbog svih ovih situacija. Imamo brojne neplatiše, ljude koji su do jučer odlično poslovali, a sad ne mogu izmirivati obveze, među ostalim i to gorivo. Na kraju krajeva, i naše cisterne idu na gorivo, pa bi i nama u interesu bilo da su cijene niže. Međutim, pogledajte cijenu barela i zamislite po kojim cijenama mi plaćamo to gorivo - priča nam poduzetnik. Nažalost, aktualna situacija ne ide ni u prilog mogućem smanjenju cijena osnovnih proizvoda. Iako su cijene proteklih mjeseci padale "na kapaljku", to se donekle, ipak, događalo. - Kad raste cijena goriva, to je trgovcima razlog da povećaju cijene, a kad se cijena goriva smanjuje, onda šute i ne spominju pojeftinjenja. Kod nas je proces pojeftinjenja bio previše spor, a više nije zanimljivo ni u Hrvatsku ići u kupnju jer ono što bismo, preračunato iz kuna, plaćali u markama nekad, danas je u eurima. Sve je dvostruko poskupjelo. Sad opet raste cijena goriva i već znamo da to nije dobro - komentiraju kupci s kojima ovih dana razgovaramo. Nažalost, BiH je ovisna o uvozu i mi ne možemo dirigirati cijene, već nam ih dirigiraju drugi.

 

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije