Otkrivena zabrinjavajuća navika generacije Z

Istraživanje: Mladi dnevno provedu svega 49 minuta na otvorenom

posao, radnik
Pexels
21.09.2025.
u 21:32

Pripadnici generacije X provode 65 minuta dnevno vani, a 67 posto odraslih iz generacije Z priznaje da mogu proći dani, a da ne izađu iz kuće

Prema novom istraživanju, generacija Z provodi značajno manje vremena na otvorenom nego generacija X. Naime, u Americi generacija Z provodi 25 posto manje vremena u prirodi od generacije X, a razlozi su što ne vole izlaziti sami i brzo im postane dosadno.

Generacija X i razlike

Istraživanje, koje je obuhvatilo 2000 odraslih osoba, otkrilo je da prosječni pripadnik generacije Z (rođeni od sredine 1990-ih, oko 1996./1997., do oko 2012.) provodi samo 49 minuta na otvorenom tijekom radnih dana, uglavnom zbog odlaska na posao (24 posto). U usporedbi s tim, pripadnici generacije X provode 65 minuta dnevno vani, a 67 posto odraslih iz generacije Z priznaje da mogu proći dani, a da ne izađu iz kuće, piše New York Post, prenijeli su u petak mediji. Glavni razlozi zbog kojih generacija Z provodi manje vremena na otvorenom uključuju loše vrijeme (25 posto), nedostatak vremena tijekom dana (16 posto) te činjenicu da ne vole biti sami (16 posto). Istraživanje je naručio Super, Natural British Columbia, službeni turistički ured Britanske Kolumbije, koji je također razvio besplatan digitalni alat “The Nature Rating” koji korisnicima omogućava otkriti koliko prirode ima u filmovima, knjigama i pjesmama kako bi ih potaknuo da češće idu u prirodu u svakodnevnom životu.

Socijalna psihologinja dr. Pelin Kesebir, koja surađuje s odborom, izjavila je: “Naše istraživanje, objavljeno u Perspectives on Psychological Science, pokazalo je da se broj referencija na prirodu u pjesmama, knjigama i filmovima stalno smanjuje od 1950-ih. To nije samo trend već i pokazatelj većeg društvenog problema jer postoji snažna povezanost između onoga što konzumiramo i našeg ponašanja. Umjetnost, mediji i kultura ne samo da odražavaju već i oblikuju našu svakodnevicu, pa manjak prirode u sadržaju koji konzumiramo upućuje na širu i zabrinjavajuću udaljenost od prirodnog svijeta. Zato alati koji potiču zdraviji ‘prirodni režim’ u medijima mogu biti snažan poticaj za stvarno povezivanje s prirodom.” Istraživanje je također pokazalo da je 19 posto roditelja zabrinuto zbog količine vremena koju djeca provode vani, pri čemu prosječni mladić provodi samo 56 minuta dnevno na otvorenom. Ipak, polovina roditelja (50 posto) smatra da njihova djeca provode više vremena na otvorenom nego što su oni to činili u njihovim godinama, prenijeli su mediji. Međutim, 25 posto roditelja zabrinuto je da njihova djeca provode manje vremena u prirodi nego što su oni provodili, a 36 posto navodi vrijeme provedeno pred ekranima kao najveću prepreku. Također, pokazalo se da mjesto prebivališta značajno utječe na odnos ljudi prema prirodi.

Društvene mreže i utjecaj

Naime, dvije trećine stanovnika koji žive u gradovima (67 posto) tvrde da mogu proći dani, a da ne izađu iz kuće. Unatoč svim tim preprekama, 67 posto ispitanika kaže da ih gledanje prirode na ekranima izravno motivira da izađu. Glavni izvori inspiracije za izlazak uključuju društvene mreže (36 posto), YouTube (35 posto) i TV emisije (32 posto), piše New York Post. Iako 46 posto ispitanika smatra da u medijima i kulturi koju svakodnevno prati nedostaje prirode, Maya Lange iz Super, Natural British Columbia, izjavila je: “Prednosti vremena provedenog u prirodi dobro su poznate, no suvremeni način života često otežava takvo iskustvo. Naše istraživanje pokazuje da svaka nova generacija postaje sve udaljenija od prirode”, prenijeli su mediji. I bh. stručnjaci sve češće apeliraju na roditelje u BiH da djeci organiziraju što više aktivnosti na otvorenom, da više vremena provode vani i u prirodi, a što manje pred ekranima, posebice na mobitelima i tabletima.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije

Kupnja