Naftna kriza mogla bi se produbiti ako se ne normalizira prijevoz roba preko Crvenog mora

Industriju štite niže cijene nafte, a to se kompenzira skupljim gorivom

17.01.2024.
u 21:16

U trenutačnim okolnostima nitko ne može predviđati što će se događati jer, logično, ako se rat zahukta, a Crveno more bude potpuno onemogućeno za brodski promet, čeka nas rast cijena, a za koliko, nitko ne može predvidjeti.

​Svijet odavno nije bio "vreliji" kao što je danas, i to ne samo u klimatskom već i u geopolitičkom smislu. Ratovi se vode na sve strane ili su u pripremi, a glasovi razuma odavno su utihnuli, piše Večernji list BiH.

Svijet se već dugo trese

Novi rat, odnosno udar Amerike i Velike Britanije na Hute koji uništavaju brodove kojima se prevoze robe vrijedne milijarde dolara zatresao je svjetsku scenu koja se ionako trese već godinama. Došlo je i do novog rasta cijena nafte. Brentom se trguje po cijeni od 78,51 dolar po barelu, a američka referentna vrijednost nafte iznosi 72,94 dolara. Sve zbog novih napetosti.

- Napetost je porasla na Bliskom istoku, regiji u kojoj se nalazi većina svjetskih naftnih izvora, nakon što su američki i britanski ratni zrakoplovi izveli zračne napade na jemenske gradove Sanaa, Al Hudaydah i Taizz kao odgovor na napade Huta na međunarodne brodske putove u Crvenom moru - navedeno je, a s obzirom na to da energija sada ne putuje rutom Crvenog mora, iščekuje se nova kriza na krizu, stoga poskupljuje i nafta. Ovaj tjedan u mnogočemu je bitan za svjetsku javnost s obzirom na to da Kina planira objaviti svoj BDP u četvrtom tromjesečju i donijeti mjere kojima planira oživiti gospodarsku aktivnost, a Amerika bi mogla smanjiti kamatnu stopu za ovu godinu. Što god se bude događalo, utjecat će na naftnu industriju, kao i na male zemlje poput BiH. Bacili smo pogled na prosječne cijene dizela u drugom tjednu 2024. godine, gdje stoji da se litra ovdje toči po 1,33 eura, odnosno gorivo se općenito kreće oko 2,66 KM. Nekih većih turbulencija u posljednje vrijeme, barem kad je nafta u pitanju, nema. Imali smo onaj dramatičan pad cijena kad je svijet stao u vrijeme pandemije koronavirusa pa kad je gorivo palo ispod marku i pol, a onda i dramatičan skok cijena nakon početka rata u Ukrajini, kad je do polovine 2022. godine cijena goriva išla i iznad 3 i pol marke. U trenutačnim okolnostima nitko ne može predviđati što će se događati jer, logično, ako se rat zahukta, a Crveno more bude potpuno onemogućeno za brodski promet, čeka nas rast cijena, a za koliko, nitko ne može predvidjeti.

- Cijena je svakako previsoka jer u moru rasta cijena gorivo iznad dvije marke je previše, a ova sad cijena ionako je odavno previše. Nemamo se kome žaliti, nemamo s kim to komentirati. Svi imaju svoj udio kolača u ovim cijenama, a najteže je običnom čovjeku - priča nam sugovornik na jednoj benzinskoj crpki u Hercegovini. Ono što ga posebno nervira je što su se cijene goriva izjednačile. - Znalo se prije da je dizel skuplji za 10 - 15 feninga od benzina i prije pandemije kupio sam automobil na dizelsko gorivo kako bih barem malo uštedio, a onda vidite što se danas događa - priča nam sugovornik. I upravo je to nešto što je zanimljivo jer više ni jedno gorivo nema cjenovnu dominaciju. Također, na ovakve cijene nafte na globalnoj razini očekivale bi se i neke niže cijene goriva, međutim, to se ne događa.

Nema ucjena

Međunarodni konzultant za energetiku Ivica Jakić za Večernji list je ovih dana objasnio zašto je tako, kazavši i da se niža cijena nafte kompenzira višim cijenama goriva. - Nafta kao energent nije više valuta za ucjenjivanje jer taj koji ucjenjuje jednostavno gubi tržište - govori pa podsjeća na primjer Rusije, gdje se tržište okrenulo drugim pravcima. - Ono što se događa trenutačno s benzinom i dizelom tipična je disruptivna aktivnost. Cijena nafte niža je da se industrija zaštiti, a to se onda kompenzira cijenama benzina - objasnio je.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije