Intervju: Igor Tatarević, hrvatski dirigent i skladatelj

HNK Mostar potiče i glazbenike u nove umjetničko-kreativne procese

Igor Tatarević
20.02.2025.
u 16:15

Mostar nema populaciju kakvu imaju veći operni centri te su svi koji ispunjavaju uvjete dobrodošli, a uvjeti su jasno određeni u pozivu za audiciju. Dakle, to su notna pismenost i kvalitetno intoniranje

U povodu audicije za Zbor Hrvatskog narodnog kazališta Mostar intervju za Večernji list dao je hrvatski pijanista, skladatelj i dirigent Igor Tatarević. Ovog umjetnika za Mostar veže posebna veza, naime, u ovom je gradu rođen. Igor nakon završenog studija violine u klasi prof. Branka Košira upisuje studij dirigiranja u klasi maestra prof. Vjekoslava Šuteja, koji završava 2013. godine diplomiravši (summa cum laude) u razredu maestra prof. Uroša Lajovica na Muzičkoj akademiji u Zagrebu.

Bio je član Simfonijskog orkestra HRT-a i nekoliko komornih sastava, a od 2003. godine profesor na Učilištu za popularnu i jazz glazbu u Zagrebu. Ostvaruje razne glazbeno-scenske projekte u suradnji s istaknutim hrvatskim libretistom Ivanom Ivicom Krajačem, od kojih je najznačajniji glazbeno-scenski projekt "D.I.S.C.O". Sudjeluje na 25. Muzičkom biennalu u Zagrebu 2009. u sklopu projekta "Musica diversia". Iste godine asistent je maestra Mladena Tarbuka u operi "Čarobna frula" W. A. Mozarta, projektu triju zagrebačkih akademija. Polaznik je broj­nih dirigentskih seminara.

Večernji list: Svečani koncert u povodu 30. obljetnice HNK Mostar izveden je u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu u nedjelju, 27. listopada prošle godine na kojem je nastupio Zbor HNK Mostar i obljetnički orkestar pod vašim ravnanjem. Kako je nastala ideja za svečani koncert i orkestralnu suitu "Isus, Sin Čovječji"?

"Obje ideje potekle su od Ivana Vukoje, ravnatelja Hrvatskog narodnog kazališta Mostar. S obzirom na moj dugogodišnji kreativno-umjetnički rad, pripala mi je čast koordinirati glazbenim dijelom programa i dirigirati praizvedbom orkestralne suite. Svečani koncert u povodu 30. obljetnice HNK Mostar upriličen prošle jeseni u HNK u Zagrebu, mogu zasigurno reći, predstavlja povijesni trenutak za Grad Mostar i HNK Mostar. Tom prigodom novoosnovani Zbor HNK Mostar, pod ravnanjem maestre Katje Krolo-Šarac, predstavio se prvi put zagrebačkoj publici i izveo poznate zborske brojeve iz pera velikih hrvatskih skladatelja. U drugom dijelu koncerta praizvedena je moja skladba, orkestralna suita 'Isus, Sin Čovječji'. Dugotrajnim pljeskom, pozitivnim komentarima te pohvalama publike i kolega iz HNK u Zagrebu ispunila su se naša očekivanja i osnažila želja u daljnjem radu i pripremi novih glazbeno-scenskih djela. Nakon poziva Ivana Vukoje ideja za orkestralnu suitu 'Isus, Sin Čovječji' rodila se instinktivno. Uvidjevši da originalna glazba, koju je za nagrađivanu i istoimenu dramsku predstavu znalački skladao i snimio Gabrijel Prusina, ima potencijal klasične kompozicije, s entuzijazmom sam prionuo pisanju. Moj zadatak bio je glazbu iz predstave pretočiti u višestavačnu koncertnu kompoziciju - suitu u kojoj se uz klasičnu instrumentaciju pojavljuju i egzotični instrumenti poput hercegovačkih gusala i dipli te perzijskog ouda (uda). Uz čembalo, koje je sinonim za razdoblje europskog glazbenog baroka, navedeni solistički instrumenti dali su kompoziciji poseban zvučni kolorit. U posljednjem stavku suite pojavljuje se zbor izvodeći "Očenaš" na izvornom aramejskom jeziku, što predstavlja originalan literarni moment koji sjedinjen s glazbom cijeloj kompoziciji daje dramski vrhunac.

Večernji list: Novoosnovanom Zboru HNK Mostar to je bio prvi koncertni nastup i oduševio je zagrebačku publiku izvedbom. Što smatrate ključnim za budućnost Zbora HNK Mostar i koja je njegova uloga u kazališnom i umjetničkom kontekstu?

"U svom uspješnom dugogodišnjem kazališnom radu HNK Mostar izgradio je respektabilan ugled, kako kod struke tako i kod publike. Ta činjenica nas glazbenike koji ćemo biti involvirani u nove umjetničko-kreativne procese obvezuje da predanim radom i trudom doprinosimo projektima koji će, nadam se, u što skorijoj budućnosti zaživjeti u budućoj Operi HNK Mostar. Uloga Zbora u početnoj fazi prvenstveno je djelovati u vidu samostalnih koncerata na kojima će se izvoditi zborska literatura, ali i služiti budućoj opernoj kući u sklopu HNK Mostar u vidu sudjelovanja u opernim naslovima".

Večernji list: Audicija za Zbor HNK Mostar bit će održana 25. veljače ove godine u Hrvatskom domu hercega Stjepana Kosače. Što je iniciralo audiciju, tko se može prijaviti i zašto bi se mladi glazbenici trebali odazvati ovom pozivu?

"Audicija za članove zbora logičan je prvi korak u izgradnji pojedinih formalnih tijela koja buduća operna kuća treba imati. Svi standardni operni naslovi, od Monteverdijeva Orfeja, preko Mozartove Čarobne frule pa do Verdijeve Aide i modernih opernih djela, imaju zborske točke, odnosno brojeve. Zbor je neizostavna stavka svake operne kuće, pa smo od njega i krenuli. Audiciji se mogu odazvati diplomirani glazbenici, pjevači te teoretičari i profesori glazbene pedagogije. Uz diplomirane glazbenike, apsolutno podržavam prijavu mladih studenata glazbe te svih onih koji su notno pismeni. Mostar nema populaciju kakvu imaju veći operni centri te su svi koji ispunjavaju uvjete dobrodošli, a uvjeti su jasno određeni u pozivu za audiciju. Dakle, to su notna pismenost i kvalitetno intoniranje. Značaj audicije, kao i konstituiranje Zbora HNK Mostar, nadilazi lokalni kontekst i trebao bi predstavljati sveopći kulturni interes, nešto što trebamo izgraditi za mlade generacije koje tek dolaze". 

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije

Kupnja