Naslovnica

Koliko uistinu koštaju kanaderi?

Cijena dvaju zrakoplova
 CL-415 je oko 52,6 milijuna USD (oko 26,3 milijuna po zrakoplovu), a njihova pripadajuća oprema košta dodatnih 9.581.942,47 USD. Ukupni iznos nabave bio 
bi 62.181.942,47 USD
Objava 28. srpnja 2012. 0 komentara 2451 prikaza
požar, vatrogasci, kanader (1)

Na sam pomen imena Kanader (od Canadair što je izvorni naziv tipa letjelice), prvo što većini ljudi padne na um je slika tih moćnih žuto - crvenih zrakoplova kako u niskom letu ispuštaju dragocjeni vodeni teret iz svoje utrobe na požarišta diljem sredozemlja. Koliko su oni korisni i koliko je suvremena protupožarna borba nepojmljiva bez njih govore slike iz cijelog svijeta, gdje su postali neizostavan element uspješne borbe protiv vatrenih stihija, koje iz godine u godinu, a posebice u ljetnom periodu odnose milijune hektara šuma i obradivih površina.

Nema efikasnijeg i učinkovitijeg načina da se stane u kraj žarištima od kombiniranja zemaljskog gašenja požarišta i njihova vodenog “bombardiranja” iz Kanadera. Prednost zračne protupožarne borbe je prije svega mogućnost gašenja nepristupačnih i teško dostupnih mjesta, izrazito visok stupanj pokretljivosti i idealan uvid u stanje na terenu. Pilot Kanadera iz zraka ima idealan pregled i uvid u situaciju na terenu. Može u povratku uočiti eventualna nova požarišta i relativno u krakom razdoblju djelovati tamo gdje je najpotrebnije. Također je važan tzv. Početni udar (Initial attack) za čiju je provedbu Kanader nezaobilazan u suvremenoj borbi protiv požara.

Razvoj i uporaba

Proizvođač popularnih Kanadera je kanadska tvrtka Bombardier, a prozvodnja je otpočela modelom CL 215 još davne 1963. Većina zemalja među kojima i tadašnja Jugoslavija prepoznale su prednosti koje ovaj tip zrakoplova donosi u protupožarnoj borbi. Jugoslavija je 1981. godine nabavila 4 zrakoplova CL-215, ali su ti zrakoplovi početkom rata preletjeli za Srbiju i od tada se ne zna ni­­šta o tim zrakoplovima. Napomenimo da su ti Kanaderi mogli biti raspodijeljeni zemljama nasljednicama Jugoslavije i da svakako treba pokrenuti pitanje sudbine tih letjelica. Iz modela CL-215 razvio se 1987. godine, preteći trendove u razvoju turbopropelerskih motora, model CL-215T

Hrvatski Kanaderi

Republika Hrvatska je nedugo nakon stjecanja neovisnosti još 1993. godine na pravi način prepoznala opasnost od vatrenih stihija i izloženost vlastite obale i otoka ljetnim požarima koji su bijesnili u ljetnim mjesecima te iznajmljuje 2 zrakoplova koja nedugo potom i otkupila. Hrvatski CL 215 su bili specifični po tome što su to zacijelo bili jedini Kanaderi koji su korišteni u gašenju požarišta na ratom zahvaćenim područjima. Uporedo s tim tekla je obuka pilota i tehničkog osoblja kao idealna priprema za nabavku.

Pomoć susjedima

Trenutno HRZ (Hrvatsko ratno zrakoplovstvo) ima 6 Kanadera što predstavlja impozantnu flotu ako se ima u vidu teritorijalna veličina Republike Hrvatske i njezine obale s otocima koja predstavlja fokus najčešćeg djelovanja ove zračne flote protupožarne zračne konjice. Republika Hrvatska posjeduje kvalitetno obučene pilote i osoblje te prema ugovoru s Bombardierom radi na konstantnom održavanju i reparaciji tih zrakoplova budući da eksploatacija i pravilna uporaba tih zrakoplova iziskuje sredstva i stručno osoblje. Zrakoplovi HRZ-a nisu ograničeni na protupožarnu borbu samo u RH nego na poziv vlada susjednih zemalja gase požare u regiji pa i šire. I naša zemlja je više puta tražila asistenciju Kanadera iz Hrvatske te smo te moćne strojeve mogli vidjeti u akcijama gašenja požarišta diljem naše zemlje oko Konjica, Tomislavgrada i slično. S pravom se postavlja pitanje a imajući u vidu učestalost ljetnih požara koji nanose nenadoknadive gubitke agrarnom i šumarskom sektoru u BiH, zbog čega naša zemlja ne bi investirala u flotu od najmanje 2 zrakoplova tog tipa koji bi bili sasvim dovoljni da pokriju cjelokupnu sferu kriznih žarišta u Bosni i Hercegovini. Cijena jedne takve malene ali učinkovite flote od 2 CL-415 T bila bi oko 62 milijuna dolara zajedno s pripadajućom opremom i dijelovima. To jeste impozantna suma za državu poput BiH koja grca u problemima i financijskom deficitu na svakom koraku, ali daleko od toga da omjer uloženog i izgubljenog u požarima ne bi bio u najmanju ruku ekvivalentan. Sprečavanje požara i efikasna borba protiv njih spasila bi hektare i hektare šume i obradivih površina u našoj zemlji koje iz godine u godinu nestaju pod vatrenim stihijama na skoro cijeloj teritoriji zemlje u oba entiteta.Nadalje nabavka ovog tipa zrakoplova otvorila bi mogućnost angažmana tih letjelica na požarištima u regiji što bi znatno financijski opravdalo njihovu nabavu. Ovo je regija izuzetno izložena požarima i angažman u razdobljima kad u BiH ne bi bilo požara bio bi moguć od asistencije u RH pa sve do Grčke i susjednih zemalja kojima Kanaderi iz RH nerijetko stižu u pomoć.

Kupovinu Kanadera proračun bi itekako osjetio ali da li proračun osjeti i štete od požara i iznajmljivanja zrakoplova, ili da preformuliramo pitanje KOLIKO UISTINU KOŠTAJU KANADERI?

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Message