E-TRGOVINA

Veliki rast internetske kupnje, u BiH se najviše prodaje odjeća

kartica, online kupovina
Ilustracija
08.04.2023.
u 19:41

Tijekom pandemije koronavirusa došlo je do promjene navika velikog broja stanovnika i ekspanzije online kanala prodaje te je zabilježen porast vrijednosti prometa od 312 posto

Online trgovina sve je prisutnija na tržištu BiH. Nova pravila uvedena tijekom pandemije koronavirusa dovela su do promjene navika velikog broja stanovnika. U tom razdoblju došlo je do ekspanzije online kanala prodaje te je zabilježen porast vrijednosti prometa od 312 posto. Za kupnju odjeće, obuće i drugih proizvoda široke potrošnje sve se manje odlazi fizički u trgovine.

Prvo istraživanje

Prema podacima eCommerc asocijacija u BiH, rast prometa online prodaje u BiH za 2022. godinu iznosi 57 posto u odnosu na 2021. godinu, a broj transakcija za isto razdoblje porastao je za 62 posto. Na online kupnju češće se odlučuju osobe između 26 i 45 godina, a zavidnu razinu znanja o sigurnoj upotrebi interneta pokazuje i populacija između 21 i 25 godina. Također, istraživanja pokazuju da 78 posto ispitanika koristi mobilne telefone za online kupnju, a većina njih preferira domaće web-trgovine (64 posto). Rezultati prvog sveobuhvatnog istraživanja tržišta elektroničke trgovine u BiH, koje je provela eCommerce asocijacija u BiH, a u kojem je sudjelovalo 1317 ispitanika, pokazali su da online kupnja u ukupnim mjesečnim kupnjama tri četvrtine sudionika čini oko 10 posto. Također, oko tri četvrtine ispitanika navelo je kako je obavilo do pet kupnji online u posljednja tri mjeseca. Prema izjavama bh. građana zadržali su navike iz pandemije pa se online kupuje skoro sve, čak i namirnice, hranu, potrepštine.... Jednostavnije je kako tvrde da im se dostave na vrata, a oni izbjegavaju gužve, čekanja, obilaske trgovina. Profesor na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Sarajevu Almir Peštek i član Savjetodavnog odbora asocijacije kazao je da otprilike 83 posto ispitanika robe kupuje putem web-shopova, a 17 posto kroz social commerce platforme. Spomenuto istraživanje pokazalo je da su online trgovci suočeni s određenim izazovima, ali i da postoji značajan potencijal za daljnji razvoj ovog sektora u zemlji. Prilikom predstavljanja rezultata spomenutog istraživanja rečeno je i da se u BiH putem online platforme najviše prodaju odjeća, elektroničke naprave, obuća i drugi proizvodi široke potrošnje. - U BiH je vrlo mali postotak prodaje softvera online, što bi se unaprjeđenjem legislative trebalo povećati - naveo je predsjednik eCommerce asocijacije u BiH Orhan Gazibegović.

Uskoro novi zakon

Navedeno istraživanje pokazalo je i da je tek 17 posto prodavača zadovoljno postojećom zakonskom regulativom. Ova situacija trebala bi biti promijenjena jer je u tijeku donošenje nove zakonske regulative koja bi trebala pomnije urediti ovaj segment. Kako je navela izvršna direktorica Asocijacije eCommerca u BiH Belma Agić, nacrt zakona o unutarnjoj trgovini, koji je Vlada Federacije BiH, na prijedlog Federalnog ministarstva trgovine, utvrdila i u parlamentarnu proceduru uputila, napredak je za eCommerce sektor u Bosni i Hercegovini s obzirom na to da se njime detaljno uređuje i internetska prodaja. Njime su, kako kaže, propisani adekvatni mehanizmi za prevenciju i regulaciju određenih devijacija koje su se pojavile uslijed pravno nesređenog stanja u oblasti elektroničkog poslovanja. Istaknula je da bi novo zakonsko rješenje trebalo doprinijeti smanjenju "sive ekonomije" i registraciji novih gospodarskih subjekata u trgovačkoj djelatnosti, a trgovcima bi pružilo jasne smjernice za poslovanje na internetu. Među ostalim, novim zakonom propisano je da trgovac koji obavlja prodaju na daljinu mora pružiti taksativno navedene informacije o trgovcu, i to u obliku i na način koji je neposredno i stalno dostupan potrošačima i nadležnim inspekcijskim tijelima. Njegovim stupanjem na snagu osigurala bi se veća sigurnost i povjerenje potrošača u online kupnju. Inače, u Federaciji BiH je stotinjak kompanija kojima je to pretežna djelatnost, a od 2011. može se registrirati s pretežnom djelatnošću da prodaju samo putem interneta i te kompanije imaju godišnje oko 50 milijuna KM prometa u Federaciji BiH.

 

 

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?