Naslovnica Vijesti

U slučaju oštećenja, kupac ima pravo na povrat novca, ostalo je dogovor

12. svibnja 2019. u 13:57 0 komentara 84 prikaza

Svaki kupac se može žaliti na kupljeni proizvod ili uslugu, ali prema Zakonu o pravima potrošača Bosne i Hercegovine, to nije jamstvo da će dobiti i povrat novca.

U slučaju materijalnog nedostatka, kupac ima određene mehanizme da prodavaču vrati kupljenu stvar ili uslugu, dobije povrat novca ili besplatnu uslugu popravke. U slučaju da se predomisli za već kupljeni proizvod, to nije predmet zakona, već je stvar dogovora kupaca i prodavača.  

Glasnogovornica Županijske uprave za inspekcijske poslove Sarajevske županije Vildana Brdarić u razgovoru za Fenu govorila je što kupac može uraditi u slučaju da želi vratiti oštećenu robu, kome se obratiti i koja su prava potrošača.

Istaknula je da je trgovac za svaki proizvod ili uslugu dužan izdati račun potrošaču, koji je jedan od dokaza za izvršenu kupoprodaju i eventualni preduvjet za povrat novca, ili zamjenu proizvoda za novi, u slučaju oštećenja. Ukoliko trgovac nudi i dostavu proizvoda, obvezan je da potrošaču dostaviti proizvod u ispravnom stanju, u ugovorenoj kvaliteti i količini i u dogovorenom roku, te da mu tom prilikom uruči sve prateće dokumente.

Trgovac je, dodala je, dužan potrošača, na njegov zahtjev, informirati o svojstvima ponuđenog proizvoda te mu osigurati dokumente, tehničke upute, rok servisiranja i opskrbiti tržište rezervnim dijelovima, priborom i drugim proizvodima bez kojih se taj proizvod ne može koristiti prema predviđenoj namjeni.

- U slučaju nedostatka, trgovac je dužan zamijeniti proizvod, vrati novac ili ukloni nedostatak na proizvodu o svom trošku - poručila je.

Ukoliko je nedostatak vidljiv, Brdarić kaže da potrošač treba zahtjev za reklamaciju dostaviti trgovcu u pisanoj formi u roku od osam dana od dana preuzimanja proizvoda, a ukoliko potrošač naknadno otkrije skriveni nedostatak na proizvodu, zahtjev treba u pisanoj formi podnijeti u roku od dva mjeseca od dana kada je skriveni nedostatak otkriven, a najkasnije u roku od dvije godine od dana preuzimanja proizvoda.

Taj rok se, pojasnila je, ne odnosi na proizvode s jamstvom. 

Ako ne osporava nedostatak, Brdarić naglašava da je trgovac dužan bez odgađanja udovoljiti zahtjevu potrošača, ali ako trgovac osporava nedostatak, dužan je potrošaču odgovoriti u pisanoj formi u roku od osam dana od prijema zahtjeva.

- Ako trgovac osporava nedostatak, a potrošač ne odustaje od svog zahtjeva, stručno mišljenje o opravdanosti zahtjeva daje ovlašteni sudski vještak ili nadležni institut u BiH. Ukoliko i nakon toga kupac nije zadovoljan, može se obratiti nadležnom inspekcijskom organu zbog provođenja nadzora - kazala je.

U slučajevima kada trgovac ne posjeduje odobrenje za rad, Brdarić tvrdi da tržišno-turistički inspektor u skladu sa svojim nadležnostima, izdaje zabranu obavljanja djelatnosti uz izricanje novčane sankcije.

Obzirom da neregistrirani subjekt nadzora može tvrditi i da nije izvršio trgovačku djelatnost, jer ne može izdati fiskalni račun kao dokaz da je određeni proizvod stvarno prodao, Brdarić je upozorila potrošače da kupovinu obavljaju kod registriranih trgovaca, kako bi mogli zaštiti prava.

Istaknula je da su se građani u proteklom razdoblju najviše žalili inspekciji na reklamaciju u vezi s kupovinom mobilnih uređaja, odjeće i obuće, izvršenih građevinskih radova u domaćinstvu, kupljene stolarije i slično, dok se manji broj njih odnosio na reklamaciju za kupljeni namještaj.

Naglasila je da je u prošloj godini, prema evidenciji Inspektorata tržišno-turističke inspekcije, izvršen 341 inspekcijski nadzor nad primjenom Zakona o zaštiti potrošača, od kojih je većina riješena na zadovoljstvo potrošača.

- Primjenjujući odredbe citiranog zakona inspektori su u navedenom razdoblju izdali 60 prekršajnih naloga u vrijednosti novčane kazne od 101.000 KM, a donijeli su i devet rješenja o otklanjanju utvrđenih nedostataka - kazala je Brdarić.

U skladu sa Zakonom o inspekcijama SŽ, Brdarić je istaknula da je nadležna inspekcija dužna u roku od 15 dana od dana prijema zahtjeva za vršenje inspekcijskog nadzora obaviti inspekcijski nadzor, a o utvrđenom činjeničnom stanju i eventualno poduzetim mjerama u roku od osam dana od dana okončanja inspekcijskog nadzora pisanim putem obavijestiti podnositelja zahtjeva.

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.