Dok jedni to pozdravljaju hvaleći prednosti takvih vozila, drugi ističu njihove brojne nedostatke o kojima se malo govori, pa smo se kroz riječi stručnjaka i činjenicu da će ih sada biti sve više i u BiH jer je ljeto, osvrnuli na situaciju. Primjerice, električni romobili postali su sveprisutni na cestama, ali su postali i opasnost jer je kultura vožnje kod nas na niskoj razini. Vozači rijetko paze i na sebe, a kamoli na druge.
Tanka silueta
Prometni stručnjak Goran Husinec, govoreći o ljetnim opasnostima, nabrojio je upravo i ovakva vozila. - Električni romobil je fantastična stvar, osobno ga puno vozim. No, neki ljudi otišli su korak dalje i počeli voziti električne romobile cestom, usporedno s automobilima. A romobilistu je teško imati pregled situacije na cesti, kao što je i vozaču automobila teško vidjeti romobilista. On je jedna okomita, vrlo tanka silueta koja se kreće velikom brzinom, praktički bešumno. Električni romobil ima male kotače i, za razliku od motocikla, jako je osjetljiv na raznorazne rupe i grabe na cesti. Ti su romobili sigurni do brzine od 25 kilometara na sat, sve iznad toga je opasno. I nije romobilu mjesto među automobilima. S druge strane, nije mu mjesto ni među pješacima, ali tada dolazimo u "sivu zonu" jer staze za romobile nisu napravljene. Zakonski propisana brzina je 5 kilometara na sat na pješačkim stazama, ali tolerira im se vožnja i do 10 kilometara na sat, što je malo brže od hoda čovjeka. No, definitivno mu nije mjesto ni na cesti ni na nogostupu ako se kreće 30 km na sat. Propisano je i da vozač električnog romobila mora nositi kacigu, iako ta zaštitna kaciga uglavnom nije presudna. Na romobilu se više "trgaju" noge i ruke, rijetko stradava glava. Ali, kako se kaže, od opreza glava ne boli - istaknuo je stručnjak.
Uz romobile, na cestama su i električni automobili. Iako se svojedobno govorilo samo o njihovim prednostima, sve se više spominju i mane. Bateriju je praktički nemoguće ugasiti ako dođe do zapaljenja. Čak su i vatrogasci zbog toga izdali posebno upozorenje. - Kod vozila na alternativne pogone najvažnije je po dolasku na mjesto intervencije prepoznati da je riječ o takvom vozilu te isključiti mogućnost daljnjeg širenja požara na ono što nije zahvaćeno, npr. mjesto smještaja baterija dodatno hladiti vodom kako se požar ne bi proširio na baterije. Vozilo treba osigurati od pomicanja, primjerice klinastim podmetačima pod kotače, a ključ vozila odmaknuti najmanje pet metara od vozila. Što prije, ako nije zahvaćeno požarom, potrebno je isključiti napajanje na glavnoj sklopki koja je u većini slučajeva smještena u prtljažnom prostoru vozila ili na za to označenim mjestima prerezati visokonaponske kabele s opremom za rezanje električnih kabela pod naponom. Ako su električne baterije zahvaćene požarom, potrebne su velike količine vode za njihovo gašenje, pa tako, primjerice, Teslin model S 2016+ u svom priručniku navodi da je potrebno 3000 galona, odnosno otprilike 11.350 litara vode za gašenje izravno na baterije.
Ako kojim slučajem nije došlo do zapaljenja električnih baterija, trebalo bi se termalnom kamerom izvršiti kontrolu baterija - naveli su vatrogasci. Ako dođe do zapaljenja baterije, čeka nas kaos. - Neki proizvođači navode da gorenje traje i do 24 sata. Baterije su smještene na teško dostupno mjesto, zatvorene sa svih strana te je potrebno nanositi velike količine vode u kućište koje je zatvoreno. Renault je napravio otvore na kućištu u kojemu su smještene baterije, ti otvori u požaru izgore na temperaturi na kojoj su u opasnosti baterije te se kroz njih može unositi voda u kućište baterija - kazao je Siniša Jembrih, šef zagrebačkih vatrogasaca. Nadalje, takav auto puno je teže kontrolirati nego tradicionalni. Automobilistički as Juraj Šebalj o tome je govorio ovih dana. - Svaki auto na cesti koji ide ispod 6 sekundi do 100 je nevozljiv. Homo sapiens ne može baratati njime - kazao je nedavno komentirajući jedan električni automobil, jurilicu.
Ekološki upitno
Željko Marušić, prometni stručnjak, električnim autima nije nimalo sklon. Na argumentaciju voditelja, kad je gostovao u Nedjeljom u 2, da električni automobili manje zagađuju, da nema buke, da su manji troškovi vožnje te da je lakše održavanje i veća sigurnost, Marušić je rekao da je to sve upitno. - Ekologija je pitanje premještanja zagađenja. Dokazano je da dizelski automobili zagađuju manje od električnih jer treba proizvesti litij, treba proizvesti bakar, pa i cijeli automobil - istaknuo je.
Oko električnih vozila još će se voditi mnogo polemika, međutim, uz polemiku, ovakva vozila traže i konkretna rješenja ako će već biti na cesti, bolja zakonska uređenja, fokus na mlade ljude koji nonšalantno pristupaju vožnji i slično. U BiH je svaka vožnja rizik. Ljeto nije ni počelo, a već zbrajamo stradale na cestama, stoga je oprez u svakom slučaju potreban.