bahata vožnja

Policija dobiva moćne alate da potencijalne ubojice skloni s ceste

17.10.2025.
u 18:01

Zastupnički dom Parlamenta BiH usvojio Zakon o kažnjavanju bahate vožnje, koji donosi najtvrđe sankcije do sada za neodgovorne sudionike u prometu

Je li odzvonilo bahatoj vožnji na prometnicama u Bosni i Hercegovini i slučajevima koji već dulji niz godina šokiraju javnost, a koji možda nisu imali adekvatan zakonski odgovor? Odgovor na to pitanje, čini se, mogli bismo dobiti vrlo skoro, piše Večernji list BiH. Bosna i Hercegovina konačno je napravila odlučan korak k strožem kažnjavanju opasnih vozača. Zastupnički dom Parlamenta BiH usvojio je Zakon o kažnjavanju bahate vožnje, koji donosi najtvrđe sankcije do sada za neodgovorne sudionike u prometu. Da bi se počeo primjenjivati u praksi, trebat će ga potvrditi i Dom naroda BiH.

Obijesna vožnja

Bosna i Hercegovina jedna je od rijetkih država u kojima zakonski nije prepoznata obijesna vožnja. Predloženim izmjenama i dopunama Zakona obijesna vožnja definirana je kao "postupanje vozača u gruboj suprotnosti s pravilima prometa, prilikom čega vozač ne pokazuje obzir prema sigurnosti u prometu, odnosno ozbiljno narušava sigurnost u prometu". Pod obijesnom vožnjom, ako se izmjene i dopune Zakona usvoje, smatrat će se: kada vozač u razmaku od 20 minuta dva ili više puta prođe svjetlosni prometni znak (semafor), a kada mu je semaforom zabranjen prolazak; kretanje vozilom u naselju pri brzini većoj za 40 kilometara na sat iznad najveće dopuštene brzine u naseljenom mjestu ili najveće dopuštene brzine definirane prometnim znakom ili općim ograničenjem brzine, odnosno izvan naselja pri brzini većoj za 60 km/h iznad najveće dopuštene brzine; kada vozač pretječe kolonu vozilu, pri čemu svojim vozilom prelazi ili se kreće po punoj uzdužnoj liniji koja razdvaja prometne trakove ceste. Zatim, kada vozač upravlja vozilom s koncentracijom alkohola u organizmu većom od 1,50 promila ili pod utjecajem narkotika ili drugih psihoaktivnih supstancija. Kako je poručio zastupnik Saša Magazinović, cilj je "ukloniti potencijalne ubojice s ceste". Policijski službenici dobit će proširene ovlasti - moći će privesti i zadržati vozače pod utjecajem droga do 12 sati, što je do sada bilo propisano samo za vozače pod utjecajem alkohola. Kazna za odbijanje testiranja na narkotike povećava se s 400 KM na 1000 KM.

Visoke kazne

Vozači koji koriste mobilni telefon tijekom vožnje ubuduće će plaćati kazne od 200 do 400 KM, dok će oni koji izazovu nesreću koristeći telefon platiti i do 2000 KM, uz mogućnost zabrane upravljanja vozilom do šest mjeseci. Kazna za bahatu vožnju je od 2000 do 3000 KM, oduzimanje vozačke dozvole na šest mjeseci i dva kaznena boda. Ako se izazove nesreća kazna je od 3000 do 5000 KM, devet mjeseci oduzimanja dozvole i četiri kaznena boda. Korištenje mobitela, nevezivanje pojasa ili ometanje radara kaznit će se iznosom od 200 do 400 KM. Podsjetimo, zastupnici u Zastupničkom domu Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine (PS BiH) Saša Magazinović i Jasmin Imamović uputili su krajem ožujka u parlamentarnu proceduru izmjene Zakona o osnovama sigurnosti prometa na cestama u Bosni i Hercegovini. Magazinović i Imamović posebno su tada naglasili kako su svjesni potrebe da se mijenjaju i drugi segmenti zakona, ali da su se za ove izmjene kao prioritet odlučili nakon brojnih sastanaka s ljudima iz pravosuđa i policije, na kojima je ponavljano da se prioritetno moraju rješavati najveći uzročnici prometnih nesreća sa smrtnim ishodom, prije svega brzina, korištenje alkohola i droge, grubo kršenje prometnih propisa i korištenje mobitela. - U Sarajevu je policija tijekom prvih šest mjeseci ove godine tražila od 356 vozača da budu podvrgnuti narkotestu jer su policajci vizualno utvrdili da nešto nije u redu. Od 356, 336 ih je odbilo testiranje, 20 prihvatilo i bili su pozitivni. To znači da je svih 356 bilo drogirano, što je katastrofalno. Zato što imamo i katastrofalan zakon koji omogućava da za 100 maraka, koje se odmah uplate, odbijete testiranje. Zakon koji predlažemo predviđa kaznu za odbijanje testiranja od 1000 maraka, uz mogućnost policajcu da osobu privede i zadrži do 12 sati u policijskoj postaji. Jednako kao i za ljude pod utjecajem alkohola - kazao je nedavno Magazinović. U obrazloženju zakona navodi se da su glavni uzroci prometnih nesreća sa smrtnim posljedicama brzina, alkohol, konzumiranje opojnih supstancija i nepoštivanje pravila. Analiza oko 800 nesreća pokazala je da su upravo ovi čimbenici najčešće presudni. Predlagači zakona ističu da je cilj izmjena i represivno i preventivno djelovanje pooštravanjem kazni, ali i jačanjem svijesti te edukacijom svih sudionika u prometu.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije

Kupnja