Povratak dijaspore jedan od značajnih kulturoloških i socioloških elemenata

Počela blagdanska groznica, iseljenici jačaju kupovnu moć žitelja BiH

kupovina
Thinskstock
10.12.2023.
u 21:00

Dolazak iseljenika u domovinu u većem broju ukazuje i na neraskidivu vezu koja postoji s rodnim krajem, a koja nije došla u izazov prekida i uz mnogo organiziranije proslave na otvorenom, koje su karakteristika bogatijih zemalja

Okićeni trgovi gradova, pojačan promet na cestama diljem zemlje, lako vidljiva užurbanost, ali i pozitivno ozračje na mjestima javnih okupljanja, različiti domjenci, susreti i događaji od društvenog značaja, piše Večernji list BiH.

Prosinac, iako je tek prva polovina mjeseca, opravdava titulu jednog od mjeseci s posebnim ugođajem, a zbog čega je brojnim ljudima i najdraži u godini. Naravno, kada govorimo o BiH, prosinac redovito donosi niz dobrih vijesti zbog svojevrsnoga sociološkog, ali i kulturološkog fenomena koji se reflektira kroz masovan povratak dijaspore u domovinu.

Dvije dimenzije

Već se nekoliko proteklih dana, od vremena paljenja prve adventske svijeće u brojnim lokalnim zajednicama u Bosni i Hercegovini, osjeća ozračje koje krase susreti prijatelja i rodbine, svojevrsno povezivanje iseljene i domovinske BiH, a toga će, kako se približavamo najradosnijem kršćanskom blagdanu Božiću, kao i Novoj godini, biti i sve više. Dolazak iseljenika u domovinu u većem broju ukazuje i na neraskidivu vezu koja postoji s rodnim krajem, a koja nije došla u izazov prekida i uz mnogo organiziranije proslave na otvorenom, koje su karakteristika bogatijih zemalja. Naravno, ne treba zaboraviti kako i lokalne zajednice u BiH iz godine u godinu podižu razinu i letvicu kada govorimo o adventskim svečanostima na otvorenom, a kad se tomu dodaju i obiteljska druženja svojstvena ovim krajevima, dolazimo do sinergije zbog koje je neupitan dolazak velikog broja pripadnika dijaspore. Osim uobičajene slike koju možemo primijetiti na druženjima u sklopu proslave adventa na otvorenom, osobito je važan duhovni karakter pripreme za Božić, a koji se, uz ostalo, vidi i kroz sve veću posjećenost misama zornicama, tradicionalnom načinu priprave za Božić.

Ipak, blagdani sa sobom nose i značajan svjetovni element, a uz ostalo, i bogatu trpezu na koju se gleda kao način podizanja razine svečanosti.

Unatoč izazovima koje sa sobom donosi još uvijek visoka stopa inflacije i općenito niska kupovna moć, žitelji BiH će, velikim dijelom zahvaljujući potpori iseljeništva, među ostalima i kroz izravne novčane doznake, u ovom mjesecu trošiti više na različite namjene, od blagdanske trpeze pa do darova. Prosinac je mjesec u kojemu se i tradicionalno bilježi veća potrošnja, a što je empirijski lako dokazivo kroz podatke o prometu koji se bilježi putem fiskalnih uređaja, a inflacijski pritisci koji su se, mimo očekivanja, nastavili u ovoj godini mogli bi čak dovesti do novih rekorda u potrošnji. Zvuči na prvu nelogično, no s obzirom na to da inflacija u prijevodu znači i pad vrijednosti novca, odnosno za istu stvar sada trebate izdvojiti više nego prije, ovakva predviđanja mogla bi se obistiniti. Udruge koje se bave zaštitom prava potrošača očekuju porast izdvajanja iz kućnog proračuna uslijed kupnje različitih proizvoda, dobrim dijelom i za trpeze i darove, no dodaju i kako u siječnju dolazi do negativne situacije zbog manjka sredstava za podmirenje nekih drugih tekućih obveza.

A brojevi, kada pogledamo proteklu godinu, ukazuju na porast kupnje prehrambenih proizvoda. Osim činjenice da je ukupan desezonirani promet trgovine na malo u BiH u prosincu 2022. godine, promatran u tekućim cijenama, zabilježio pad prometa od 0,6% u odnosu na studeni 2022. godine, treba ukazati na podatak kako je rast prometa ostvaren u trgovini prehrambenim proizvodima (hranom, pićem i duhanskim proizvodima) u iznosu od 0,2%, dok je promet neprehrambenim proizvodima zabilježio pad u iznosu od 0,9%. S druge strane, ukupan promet trgovine na malo u BiH, promatran u tekućim cijenama, u prosincu 2022. godine ostvario je rast od 16,6% u odnosu na isti mjesec prethodne godine. Promet prehrambenim proizvodima (hranom, pićem i duhanskim proizvodima) ostvario je rast od 18%, dok je promet neprehrambenim proizvodima ostvario rast od 13% u odnosu na prosinac 2021.

Promatrano u stalnim cijenama, ukupan promet trgovine na malo ostvario je rast od 12,4% u odnosu na isti mjesec prethodne godine. Promet prehrambenim proizvodima ostvario je rast od 5,6%, dok je promet neprehrambenim proizvodima ostvario rast od 19,4% u odnosu na prosinac 2021. godine. Navedeni podaci kalendarski su prilagođeni. Općenito gledajući, a kada je riječ o Federaciji, ukupna potrošnja u prosincu prošle godine u odnosu na studeni porasla je za više od 500 milijuna maraka. Naime, promet koji se bilježi fiskalnim uređajima u Federaciji BiH u prosincu prošle godine iznosio je 5.360,450.167 maraka, dok je mjesec prije bio 4.807,574.621 KM.

Podrška

Važan segment ojačavanja kupovne moći žitelja BiH ima upravo dijaspora sa svojim izravnim novčanim doznakama koje su, podsjećamo, protekle godine dosegnule iznos od 3,58 milijardi konvertibilnih maraka, a očekivanja su kako ćemo u ovoj godini zabilježiti i još veće iznose.

 

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?