Večernji List - najnovije vijesti iz Bosne i Hercegovine, svijeta, sporta, kulture i showbiza
Naslovnica Vijesti

Neophodan poseban oprez kod kupovine preko interneta

15. studenoga 2019. u 20:26 0 komentara 240 prikaza
kupovina internet

Od ukupno 181 pritužbe kojima su građani za devet mjeseci ove godine tražili zaštitu svojih potrošačkih prava, u 129 slučajeva reklamacija je uvažena i riješena na licu mjesta.

Kako kažu u Inspektoratu RS, u 23 kontrole inspektori su naložili trgovcu da potrošaču omogući ostvarivanje njegovih prava, dok u 27 slučajeva reklamacija nije bila opravdana, piše Srpskainfo.com. 

Dušanka Makivić, načelnica Odjela za odnose s javnošću u Inspektoratu RS, kaže kako su se potrošači u spomenutom razdoblju najčešće žalili na neprihvaćanje reklamacija od strane trgovaca za tehničke proizvode, odjeću, obuću, telekomunikacione i komunalne usluge, te su se povremeno obraćali i zbog reklamacijama usluga u turizmu.

– Postupci po reklamacijama rješavani su na različite načine. Trgovci su potrošačima vraćali novac ili mijenjali proizvode novim. Bilo je i slučajeva gdje su zahtjevi potrošača bili neopravdani, kao što je zahtjev da toplana popravi radijator u stambenoj zgradi – ističe Makivić. 

Dodaje kako je, s ciljem zaštite potrošača, ali i suzbijanja sive ekonomije, republička tržišna inspekcija započela kontrole subjekata koji nude različite usluge putem interneta, na oglasnim stranama i društvenim mrežama.

– Najčešće su u pitanju fizičke osobe koja obavljaju različite djelatnosti – autolimarska, automehaničarska, trgovinska, turistička, ugostiteljska. Pored uslužnih djelatnosti, ove osobe oglašavaju trgovinu raznovrsnom robom kao što je računalna oprema, namještaj, kozmetika, sitni kućanski aparati, nakit i slično. Apelirmo na potrošače da ne koriste usluge fizičkih osoba koje nelegalno rade i predstavljaju veliki potrošački rizik, te nanose štetu cijelom gospodarstvu. Za uslugu ili proizvod kupljen od fizičke osobe na društvenim mrežama i oglasnim stranicama ne postoji mogućnost reklamacije, podnošenja žalbe ili vraćanja novca. U takvim situacijama postoji rizik da se usluge pružaju u neadekvatnim uvjetima, sporna je stručnost tih osoba, porijeklo, sastav i ispravnost proizvoda, jer je riječ o robi koja nije prošla potrebnu kontrolu – kaže Makivić.

Iz udruženja potrošača također apeliraju na građane da, kad nabavljaju proizvode preko društvenih mreža, kupuju na internet stranicama trgovina koje stvarno postoje.

Naglašavaju kako na taj način imaju mogućnost, ukoliko im ne odgovara, robu vratiti, koristeći zakonsku osnovu prodaje izvan poslovnih prostorija.

– Na društvenim mrežama smo pronašli na desetine internet stranica putem kojih se reklamira i prodaje odjeća, obuća, telefoni, bijela tehnika. Dio je legalnih trgovina, ali smo pronašli i na desetine stranica na kojima se također prodaje različita roba koja nema porijeklo. One koriste tuđe fotografije, nikome ne plaćaju porez, ne ispostavljaju račune, pa je teško izvršiti povrat robe – naglašavaju u Udruženju potrošača „Don“ iz Prijedora.

Za devet mjeseci ove godine tržišna inspekcija u RS je obavila preko 5.600 kontrola, s ciljem otklanjanja nepravilnosti izrečene su 664 upravne mjere, dok je zbog počinjenih prekršaja izdan 951 prekršajni nalog u vrijednosti od 589.400 KM, a nadležnim sudovima podneseno 7 prekršajnih prijava.

– Da bi zaštitili svoja prava, potrošači trebaju znati na koji način to mogu učiniti. Zakonom o zaštiti potrošača definirana su brojna pitanja koja im omogućavaju da ostvare svoja prava – kaže Makivić.

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.