"Spomenik spaljenoj zemlji" naziv je Svetislavove izložbe, dok se slikovnica njegovih dama zove "Godina"

Dekan Akademije Svetislav Cvetković predstavio izložbu crteža, a njegova supruga Andrijana i kći Magdalena slikovnicu

13.11.2023.
u 19:09

"Spomenik spaljenoj zemlji" naziv je recentnog ciklusa crteža autora Svetislava Cvetkovića nastalog u protekle tri godine i izloženog prije nekoliko dana u širokobriješkoj NV galeriji, piše Večernji list BiH. Riječ je o izboru od 24 crteža koja se odlikuju iznimnom minucioznošću i crtačkom vještinom te krajnje neobičnom i osobnom pristupu temama egzistencijalnog karaktera.

Katastrofične filmske scene

Autor stvara postapokaliptične prizore potaknut događajima i iskustvima koja sve više postaju globalna prijetnja, poput katastrofičnih ratnih sukoba i nastupajućih klimatskih promjena, o čemu organizatorica izložbe i autorica predgovora u katalogu dr. art. Dragana Nuić-Vučković, među ostalim, piše sljedeće: "Postapokaliptična Zemlja bez ljudi, poznata samo iz znanstveno-fantastičnih filmskih scenarija, likovno je interpretirana u crtežima Svetislava Cvetkovića. Listajući njegovu mapu s minucioznim crtežima, u bujici misli "listaju" mi se katastrofične filmske scene užarenih pejzaža iz "Pobješnjelog Maxa", suho stablo Minas Tiritha iz "Gospodara prstenova" i ruševine današnjih ratova. Što bi bilo kad bi bilo? Je li moguće "Proljeće u mrtvoj šumi" ili "Kuća koja jede vrijeme"? Crteži su protkani nježnošću, nekom finom tišinom, vremenom koje je stalo i miruje i priziva da mu se potpuno predamo jer znamo da je ono moguće.

Predan mu je i autor, razmišlja o njemu, zamišlja, ne izmišlja, crta "Mrtva stabla", "Spomenik spaljenoj zemlji", magični "Bulevar opalog lišća", mali oblak iznad komadića kostiju u pustinji... jer svjestan je naših stvarnih egzistencijalnih rizika – prirodnih katastrofa i sve većih globalnih prijetnji ljudskoj egzistenciji. Njegovi su prizori itekako mogući, nema mjesta čovjeku u njima, treba pustiti Zemlju da se sama iscijeli. Jer znamo da nema Herkula, filmskog spasitelja planeta, nema Supermena, ali ima neke skrivene neobjašnjive ljepote u Cvetkovićevim prizorima, njegove senzibilnosti i staloženosti koja umanjuje strah od katastrofične budućnosti.

I odjednom na crtežu uočavamo običnu vrećicu koja lebdi poput fantastične scene iz Mendesova "Vrtloga života", u kojemu glavni lik pronalazi skrivenu ljepotu iza vela grube stvarnosti. Apokalipsa - otkrivenje, skidanje vela, uzdizanje duha na viši stupanj percepcije svega, jer priroda je nešto najvrjednije što čovječanstvo ima. U svemu tome autor crta i "Moj komadić šume", poput futurističke kazališne scene bez glumaca. Mala predstava za neku novu svijest, za svijet nakon distopije Homo digitalisa kada njega više ne bude. Svijet gdje gola bijela stabla pričaju o jednoj Zemlji, o burnoj tisućljetnoj prošlosti koju će nova svijest shvaćati kao mitologiju Homo demensa." A tko ozbiljnije prati Cvetkovićev rad, ili je pratio nominirane u kategoriji "Kultura" prošlog Večernjakova pečata, zna da Svetislav, inače dekan Akademije likovnih umjetnosti Sveučilišta u Mostaru, nije jedini umjetnik u kući.

I njegova supruga Andrijana Mlinarević-Cvetković akademska je slikarica, a stopama roditelja krenula je i njihova kći Magdalena. Nakon slikovnice "Mjesečar", nastala je još jedna njihova zajednička slikovnica, a to je "Godina" u suradnji s književnicom Ivom Nuić. Zbog pandemije koronavirusa 2020. promocija slikovnice je odgođena do povoljnijih uvjeta, što Iva Nuić, nažalost, nije doživjela, a slikovnica je onda ovih dana doživjela svoje predstavljanje. Nastala je kao rezultat suradnje Ive Nuić, Andrijane Mlinarević-Cvetković i njezine Magdalene. Iva je kao dugogodišnja učiteljica bila vrlo predana radu s djecom te dobro poznavala dječji razvoj u skladu dobi, tako da je tekst prilagodila ciljanom uzrastu kako bi ciljana dobna skupina kroz Ivine pomno smišljane dosjetke lakše usvajala i razumjela vremenske mijene tijekom kalendarske godine.

Edukacija najmlađih

Slikovnica kroz tekst i ilustracije educira djecu rane školske i predškolske dobi o godišnjim dobima i promjenama koje one donose, zatim mjesecima u godini, kao i danima te njihovim karakteristikama.

Ilustracije u slikovnici djelo su Andrijane i njezine kćeri Magdalene, pri čemu je Magdalenin doprinos ključan upravo zbog dječjeg, spontanog i neopterećenog izraza koji ilustracije još više približava njezinim vršnjacima. Slikovnica je također personalizirana jer ima elemente u kojima njezini mali vlasnici mogu kreirati sadržaj po vlastitoj mašti i ideji. Izišla je u nakladi Općine Grude i Matice hrvatske - Ogranak Grude. Sadrži 72 stranice teksta i ilustracija, a njezina promocija održana je ovih dana u mostarskom Mepas Mallu i prostoru Alfa knjižare u sklopu Dana hrvatskog jezika.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije

Kupnja

Pretplata