Kakva dinamika očekuje BiH ako dobije status kandidata u prosincu

BiH lakše do milijuna EU-a, ali će pregovori biti mukotrpni

EU, Europska unija
15.10.2022.
u 21:00

Večernji list istražio je put kojim je prošla susjedna Hrvatska, a koji može biti iznimno važno iskustvo i za BiH. Strukturni kohezijski fondovi još su nam uvijek daleko, no postoji mogućnost da se jedan dio drugih programa Unije stavi na raspolaganje.

Ako do konca godine Europsko vijeće odobri kandidacijski status za BiH, bit će to vijest koja će unijeti dodatni optimizam u društveno-političku stvarnost BiH, ali i najaviti nužan ubrzan rad na prioritetnim reformama. Iako BiH, kao zemlja potencijalna kandidatkinja, ima mogućnost prijave za značajna sredstva iz IPA fondova, a imat će i još više u kontekstu IPA III mehanizma vrijednog 14 milijardi eura, ako bi dobila status kandidata, došlo bi do povlastica i na drugim poljima, piše Večernji list BiH.

Primjer Hrvatske

Večernji list istražio je put kojim je prošla susjedna Hrvatska, a koji može biti iznimno važno iskustvo i za BiH. Strukturni kohezijski fondovi još su nam uvijek daleko, no postoji mogućnost da se jedan dio drugih programa Unije stavi na raspolaganje.

Osim ovih glavnih pretpristupnih programa, države kandidatkinje uključene su i u druge programe, fondove i agencije Europske unije. Jedan takav oblik pomoći je i TAIEX (engl. Technical Assistance Information Exchange Office), Ured tehničke pomoći za razmjenu informacija u području usklađivanja nacionalnog zakonodavstva sa zakonima Europske unije te njihove provedbe.

Naime, iako su programi Unije, temeljem posebne stavke u općem proračunu EU, u pravilu namijenjeni državama članicama Europske unije, neki od njih otvoreni su i državama koje se nalaze u procesu pridruživanja Europskoj uniji. Tako je i Republika Hrvatska u pretpristupnom razdoblju, točnije od 2005. godine, sudjelovala u aktivnostima značajnog broja programa Unije i koristila ih.

Države koje nisu članice Europske unije i kao takve ne doprinose zajedničkom proračunu Unije dužne su platiti članarinu za sudjelovanje u programima Unije, a iznos članarine razlikuje se od programa do programa.

A sam proces - od dobivanja statusa kandidata pa do početka procesa pregovora - specifičan je za svaku državu. O tomu svjedoči i izjava koju je izrekao povjerenik za susjedstvo i proširenje Olivér Várhelyi, a koji je nedavno naglasio da 14 ključnih prioriteta postavljenih u Mišljenju Komisije i dalje ostaje ključno za otvaranje pristupnih pregovora. Ova rečenica jasno govori o tomu da, ako BiH dobije status kandidata u prosincu, može proći određeno razdoblje dok pregovori uopće krenu. To je osobito važno za naglasiti i zbog činjenice da se među 14 prioriteta nalazi i jedan od ključnih, a odnosi se na provedbu presuda Ustavnog suda BiH, dakle i presude "Ljubić" o legitimnom predstavljanju. Kada je riječ o primjeru iz susjedstva, Republika Hrvatska dobila je status službenog kandidata za punopravno članstvo u Europskoj uniji na zasjedanju Europskog vijeća u Bruxellesu 18. lipnja 2004. godine.

Nakon što je službeno dobila status države kandidatkinje, idući važan korak u pridruživanju Hrvatske Europskoj uniji bilo je otvaranje pristupnih pregovora koji su formalno počeli 3. listopada 2005. godine održavanjem prve sjednice međuvladine konferencije između država članica Europske unije i Republike Hrvatske.

Hoće li Bosna i Hercegovina moći u razdoblju od nešto duljem od godinu dana otvoriti pristupne pregovore, pitanje je na koje trenutačno nema jasnog odgovora. No, ono što je jasno je činjenica da će pred Bosnom i Hercegovinom biti ukupno 31 poglavlje.

Nakon uvođenja revidirane metodologije za pristupne pregovore u veljači 2020. godine, pregovaračka poglavlja sada su podijeljena u šest tematskih klastera: temeljna pitanja, unutarnje tržište, konkurentnost i inkluzivni rast, zelena agenda i održiva povezanost, resursi, poljoprivreda i kohezija te vanjski odnosi.

Pregovori po svakom klasteru otvaraju se u cijelosti nakon što zemlja ispuni uvjete za otvaranje. Svako poglavlje obrađuje se pojedinačno s obzirom na njegovo provizorno zatvaranje, a pregovori o temeljnim pitanjima prvi se otvaraju i posljednji zatvaraju. Napredak u okviru klastera temeljnih pitanja određuje ukupnu dinamiku pregovora.

Veća ulaganja

Ako je ostvaren zadovoljavajući napredak po reformskim prioritetima, to bi trebalo dovesti do bliže integracije s Europskom unijom kroz ubrzanu integraciju i povećana ulaganja i financiranje. Tijekom pregovora, koji su strukturirani prema klasterima i poglavljima, zemlja se priprema za provedbu propisa i standarda EU-a, a pritom se sve države članice EU-a moraju usuglasiti da su u svakom pojedinačnom slučaju ispunjeni svi zahtjevi.

Nakon što se finaliziraju pregovori po svim oblastima, Komisija daje svoje mišljenje o spremnosti zemlje da postane država članica. Na temelju tog mišljenja države članice EU-a jednoglasno odlučuju o zaključenju pregovaračkog procesa, pri čemu suglasnost također daje i Europski parlament. Zadnji korak odnosi se na situaciju u kojoj sve države članice EU-a i zemlja kandidatkinja potpisuju i ratificiraju ugovor o pristupanju koji zemlji omogućava postati država članica EU-a.

 

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?