Poteškoće s razvojem novih lovaca

Što se događa s američkom i 
ruskom vojnom industrijom?

08.10.2018.
u 11:22

Američki borbeni zrakoplov F-35B srušio se 28. rujna ove godine u saveznoj državi Južnoj Karolini. Tu vijest objavili su iz Korpusa američkih marinaca, postrojbe kojoj taj zrakoplov pripada.

Razvoj i prodaja

Prema pisanju BBC-a, pilot se uspio izbaciti iz zrakoplova prije nego je pao i pri tome nije pretrpio nikakve ozljede. Razlog pada nije poznat, ali je pokrenuta istraga kako bi se to što prije ustanovilo. O razmjerima ove nesreće najbolje govore riječi glasnogovornika marinaca koji je kazao doslovno: - Od zrakoplova nije ostalo ništa.

Čak i ako se pokaže kako je pad bio rezultat pogreške pilota, ovo je veliki udarac za program F-35 Joint Strike Fighter (JSF) zrakoplova, inače najskupljeg vojnog programa u povijesti. Naime, u razvoj i proizvodnju svih triju inačica (A, B i C) ovog višenamjenskog borbenog zrakoplova pete generacije dosad je utrošeno više od 400 milijardi dolara, a do 2070. godine ta će se brojka popeti na čak 1,53 bilijuna dolara. Sam zrakoplov, ovisno o inačici, po primjerku košta između 100 i 120 milijuna dolara, bez dodatnih troškova (oružje, obuka pilota...).

Iako je ovo prvi registrirani pad zrakoplova F-35, cijeli program je od prvog leta prototipa (2006.) obilježio niz različitih poteškoća, bilo da je riječ o prekoračenju proračuna i vremenskih rokova ili još više, nefunkcionalnošću samih zrakoplova. Program prati čitava serija manje ili više ozbiljnih problema, kao što su oni sa zapaljenjem pogonske skupine, rušenjem softvera, ali i dovodom kisika za pilote. Prema procjenama na početku ove godine, u jednom trenutku je zbog cijelog kompleksa poteškoća, gotovo polovina trenutačno operativnih američkih F-35-ica bila prizemljena u pripadajućim zračnim bazama.

Riječ je, dakle, o proizvodu američke tvrtke Lockheed Martin, ali većinu dijelova izrađuju i drugi veliki igrači u američkoj vojnoj industriji, poput Boeinga. Glavni naručitelji F-35-ice su im tri sektora američke vojske (Zračne snage USAF, Mornarica NAVY i Marinci MARINES), kao i desetak država partnera diljem svijeta, poput Ujedinjenog Kraljevstva, Izraela, Japana i Australije kojima je dio novih zrakoplova već isporučen. Prema dostupnim podacima, ukupno je naručeno više od 3000 ovih zrakoplova, uz to da bi se neke države, poput Finske i Singapura, mogle naknadno pridružiti listi kupaca.

Ove godine izraelski F-35I (Adir) je prvi sudjelovao u borbenim operacijama u Siriji, a malo prije ove nesreće upravo su se američki marinci pohvalili kako je njihov F-35B uspješno izvršio borbeni zadatak u Afganistanu.

I upravo dok se činilo kako je skupi višenamjenski borbeni zrakoplov napokon počeo ispunjavati velika očekivanja, jedan od njih se neobjašnjivo srušio. Kako će to utjecati na daljnji razvoj i prodaju, trenutačno nije moguće procijeniti, barem dok se ne ustanovi stvarni razlog pada. No, kako je riječ o još uvijek jedinom zrakoplovu pete generacije koji se prodaje na tržištu (F-22 Raptor se više ne proizvodi i zabranjen je njegov izvoz, ruski Suhoj Su-57 još nije dovršen, a kineski stealth zrakoplovi se zasad ne izvoze), zainteresirane države-kupci, ako se pogleda stanje na tržištu, nemaju izbora. To jest, ne ako žele zrakoplov koji objedinjuje stealth tehnologiju, naprednu avioniku i može djelovati u nizu različitih uloga, prije svega dobavljanjem podataka i koordiniranjem napada s letjelicama četvrte generacije.

Peta generacija

Izraelci tako tvrde kako zrakoplov ima sve mogućnosti koje su očekivali od njega, pa i više od toga, dok se američki predsjednik Donald Trump više puta hvalio kako je riječ o izvrsnom zrakoplovu koji neprijatelj “ne može vidjeti”.

Ništa bolje stanje nije ni kad je riječ o njegovu istočnom pandanu koji je nakon nekoliko faza u dizajnu i prototipskom testiranju napokon dobio službeni naziv Suhoj SU-57. Nastao kao projekt PAK-FA, a razvijan i pod ruskim kodnim nazivom T-50, trebao bi to biti prvi lovac pete generacije koji će se naći u naoružanju ruskog zrakoplovstva. S izvjesnim stealth značajkama, modernim naoružanjem najnovije generacije, kao i superpokretljivosti koju je naslijedio od prethodne generacije lovaca obitelji SU-27, ovaj zrakoplov predstavlja najnoviji proizvod ruske vojne industrije na čiju se prodaju u budućnosti ozbiljno računa.

Međutim, ni kod ovog projekta ne ide sve onako kako su ruske vlasti zamislile i očekivale. I ruski lovac susreće se s mnoštvom problema - od kašnjenja u razvoju vitalnih komponenti i sustava, zbog čega je kasnio cijeli projekt pa do gorućeg problema s pogonskom skupinom. Očekivalo se da novi motor, Saturn izdeliye 30, poznat i pod oznakom izdeliye 129, bude instaliran u zrakoplov u posljednjem tromjesečju 2017., međutim, do toga nije došlo. Ovaj motor je, također, specifično razvijen za PAK FA, a o njemu je za sada poznato vrlo malo detalja, osim da bi trebao razvijati 106,8 kN suhog potiska i 176 kN potiska s naknadnim izgaranjem. Iako je nekoliko ovih lovaca poslano u Siriju kako bi ih se testiralo u borbenim uvjetima, sasvim je izvjesno kako je SU-57 daleko od gotovog proizvoda.

Pravo pitanje je što se događa s vojnim industrijama SAD-a i Rusije, glavnih natjecatelja na svjetskoj sceni trgovine naoružanjem. Uzima li ubrzana utrka u opremanju danak u kvaliteti?•

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?