TELESKOP JAMES WEBB

Povijesni trenutak za čovječanstvo: Snimljene najdetaljnije fotografije planeta izvan Sunčeva sustava

NASA/ESA/CSA, A Carter (UCSC), the ERS 1386 team, and A. Pagan (STScI)
01.09.2022.

Hinkley je ustvrdio kako će zahvaljujući snimkama znanstvenici moći utvrditi kakve su vremenske prilike na snimljenim planetima.

Astronomi diljem svijeta slave najnoviji podvig NASA-inog teleskopa Jamesa Webba koji snimio prve slike egzoplaneta pomoću infracrvenog svjetla, koje daje daleko precizniju indikaciju mase i temperature planeta. Očekuje se kako će te snimke omogućiti astronomima da otkriju kretanje oblaka na nebu udaljenih planeta.

"Ovo je stvarno povijesni trenutak za astronomiju", rekao je profesor Sasha Hinkley, astronom sa Sveučilišta u Exeteru i jedan od voditelja promatranja za The Guardian i dodao: "James Webb otvorit će vrata cijeloj novoj klasi planeta koji su nam bili potpuno nedostupni, a promatrajući ih na širokom rasponu valnih duljina možemo proučavati njihov sastav na puno dublji način".

"Užasno mjesto za život"

Izravno snimanje egzoplaneta veliki je tehnički izazov jer je matična zvijezda puno svjetlija. U fokusu teleskopa Jamesa Webba je plinoviti planet HIP 65426 b koji je otprilike pet do deset puta veći od Jupitera koji se nalazi 385 svjetlosnih godina od Zemlje u zviježđu Kentaura. Astronomi su otkrili planet 2017. godine pomoću instrumenta SPHERE na teleskopu Europskog južnog opservatorija u Čileu i snimili ga pomoću kratkih infracrvenih valnih duljina svjetlosti. Webbov teleskop zbog korištenja dužih infracrvenih valnih duljina otkriva nove detalje koje teleskopi na Zemlji ne bi mogli detektirati zbog svojstvenog infracrvenog sjaja Zemljine atmosfere, podsjeća NASA.

HIP 65426 b  je otprilike oko 100 puta dalje od svoje zvijezde domaćina nego što je Zemlja od Sunca, što ga čini lakšim za razlikovanje na snimkama. S druge strane, HIP 65426 b je više od 10.000 puta blijeđi od svoje zvijezde domaćina. Znanstvenici napominju da je to jednako pokušaju da uočite krijesnicu pored velikog svjetionika s udaljenosti više od 80 kilometra. Iako je san mnogih da dožive stvaranje ljudskih kolonija na drugim planetama, HIP 65426 b neće biti jedna od njih.

Najnovija promatranja pokazuju da je atmosferska temperatura planeta otprilike 1300 Celzijevih stupnjeva, a vjeruje se kako atmosfera tog plinovitog planeta sadrži crvene oblake silikatne prašine. "Bilo bi to užasno mjesto za život", rekao je Hinkley. "Živ bi bio ispečen u atmosferi." HIP 65426 b star je samo 10-20 milijuna godina. Što znači da je znatno mlađi od Zemlje za koju se vjeruje da nastala prije 4,5 milijardi godina. Istraživanje spomenute planete daju nove uvide astronomima u to kako su Jupiter i Saturn izgledali u ranim fazama postojanja.