Antonov AN-225 Mrija

Najveća letjelica na svijetu uništena u napadu na aerodrom u blizini Kijeva

28.02.2022.
u 14:33

Najveća letjelica na svijetu, Antonov AN-225 Mrija, uništena je u ruskom napadu na zračnu luku u blizini Kijeva. Priča o zrakoplovu koji je držao brojne rekorde i koji je često korišten u humanitarne svrhe. 

 

Potvrda da je uništena najveća letjelica na svijetu, Antonov AN-225 Mrija, stigla je 27. veljače sa službenog profila ukrajinske vlade na Twitteru, ali i od Dmitra Kulebe, ukrajinskog ministra vanjskih poslova.

Mrija (u prijevodu „san“), bila je stacionirana u hangaru u ukrajinskoj zračnoj bazi u Hostomelu, koja je bila mjesto intenzivnih sukoba prije nekoliko dana, kada je ruska vojska preuzela kontrolu nad tom bazom.

antonov
Izvor : Ukrainian Foreign Ministry Press Release, Wikipedia

Ove tvrdnje potkrijepljene su satelitskim snimkama kompanije Maxar Technologies, koje su pokazale značajna oštećenja na ovom dijelu hangara, dok je sustav za informacije NASA-e otkrio više požara u zračnoj luci (detektirani su 27. veljače u 11.13 sati), također uključujući i hangar.

Mrija – gigant na nebu

Antonov An-225 Mriia (u doslovnom prijevodu „san“ ili „inspiracija“) bio je strateški teretni avion koji je dizajnirao Konstrukcijski ured Antonov u Ukrajini u okviru Sovjetskog Saveza tijekom 1980-ih. Nakon uspješnog ispunjavanja svojih sovjetskih vojnih misija, osam godina je bio u “mirovini”, nakon čega je renoviran i ponovno uveden u komercijalni rad s avioprijevoznikom Antonov Airlines, orijentirajući se na transport cargoa.

AN-225 je korišten i tijekom humanitarnih kriza u drugim zemljama. Nakon potresa na Haitiju 2010. isporučio je humanitarnu pomoć susjednoj Dominikanskoj Republici, a tijekom prvih dana pandemije covida-19 korišten je za transport medicinskog materijala do brojnih pogođenih područja. Najveći broj zaštitnih maski za svijet prevezao je upravo on.

Izvor : Ronny Hartmann, AFP, Profimedia

Njegova popularnost u svijetu zrakoplovstva često je privlačila veliki broj aviozaljubljenika gdje god da je otišao, posebno kad je nastupao kao zvijezda na aeromitinzima.

Brojni komentari na društvenoj mreži Twitter nakon vijesti o eksploziji, o tome najbolje svjedoče.

Rekordi

Sa svojim grandioznim gabaritima “Mrija” je oborio višestruke rekorde, a jedan je svakako i u doslovnom i prenesenom značenju imao “najveću težinu” s obzirom na to da je najteži avion dosad napravljen, teži od svakog dvokatnog Airbusa A380.

Imao je i najveći raspon krila od svih aviona u operativnoj službi. Drugi rekordi koje je držao An-225 odnosili su se na teret u pogledu težine i dužine, jer je Antonov An-225 imao sposobnost nositi i do 640 tona.

Mrija drži apsolutni svjetski rekord za zračni transport od 189.980 kg i ukupnu nosivost od 253.820 kg. Također je prevezao teret od 247.000 kg na komercijalnom letu.

Dana 11. rujna 2001, nosio je četiri borbena tenka s rekordnim opterećenjem od 253,82 tone tereta, leteći na visini od 10.750 m.

Godine 2009. u zrakoplov je utovaren najteži pojedinačni teret poslan zračnim transportom, dužine od 16,23 m i širine od 4,27 m. Pošiljka je bila generator za plinsku elektranu u Armeniji, koja je zajedno s utovarnim okvirom, težila rekordnih 189 tona. U komercijalnim aranžmanima cijena njegovog najma bila je oko 30.000 dolara po satu.

Godinu dana kasnije, An-225 je prevezao najduži komad zračnog tereta na svijetu, dvije probne lopatice vjetroturbine od 42,1 m iz Tjenđina u Kini do Skridstrupa u Danskoj.

Opće karakteristike

Ostat će zabilježeno da su praktički sve karakteristike ovog aviona bile zlatna slova u avioknjigama. Posada od šest članova upravljala je zrakoplovom kapaciteta od 253,820 kilograma, dužine 84 metara, s rasponom krila od 88.4 metara (905 metara kvadratnih bila je površina samih krila).

Izvor : Ronny Hartmann AFP, Profimedia

Visina je iznosila 18,1 metara, a težina bez tereta 285,000 kg (maksimalna težina prilikom polijetanja nije smjela prelaziti 640,000 kg).

Kapacitet za gorivo bio je 300,000 kg, dok su maksimalna brzina i domet iznosili 850 km/h i 15,400 km. Sve ovo omogućili su turbo motori Progress D-18T, njih ukupno šest.

Ukrajinci su već najavili njegovu obnovu, na radost mnogih zaljubljenika u zrakoplovstvo.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?