Protekle nedjelje većinu medija iznenadila je i obradovala jedna od rijetkih vijesti - priopćenje koje državne službe inače u pravilu ne šalju toga dana jer je vrijeme odmora. Krajnje neobično priopćenje pristiglo mailom s naslovom "Može li netko sam odlučiti da za njega zakon ne važi?" više je sličilo dopisu kakvog frustriranoga korisnika javnih usluga. No, na dnu toga dokumenta ipak je stajao potpis ravnatelja Agencije za javne nabave Tarika Rahića, dužnosnika SDA kojega probošnjačka "trojka" u vlasti na razini Vijeća ministara nije uspjela do sada maknuti. On se tim priopćenjem navodno nastojao obračunati s nepoćudnim poduzećima koja su, u skladu s vlastitim odlukama, a što je najvažnije, pravnim statusom, odlučile drukčije provoditi javne nabave.
Zbunjenost i negodovanje
U javnosti je njegovo istupanje izazvalo val reakcija - od zbunjenosti i negodovanja pa sve do duboke zabrinutosti među pravnicima, stručnjacima za javnu upravu, ali i građanima koji su svjesni koliko krhki mogu biti temelji pravnog sustava kada ih potresaju potezi pojedinaca koji nadilaze svoje zakonske ovlasti. Priopćenje ravnatelja Rahića, objavljeno na službenoj stranici Agencije za javne nabave BiH, nedvosmisleno implicira da je on jednostrano odlučio obustaviti primjenu članka 5. stavka (3) Zakona o javnim nabavama BiH. U objašnjenju navodi da dotična zakonska odredba "ne korespondira s EU zakonodavstvom" te da zbog toga Agencija neće postupati u skladu s njom. Ovakav potez, međutim, nije samo sporan – on je pravno neprihvatljiv. Ni jedna državna agencija, a još manje njezin ravnatelj, nema ovlast suspendirati primjenu zakona koji je prošao parlamentarnu proceduru i koji je na snazi. Činjenica da ravnatelj osporava važeću zakonsku normu pozivajući se na njezinu navodnu neusklađenost s propisima EU-a, ne daje mu pravo jednostrano djelovati izvan zakonskog okvira. Pravnici upozoravaju da je ovakvo ponašanje ozbiljno kršenje načela zakonitosti te da predstavlja presedan koji može imati dugoročne posljedice za institucionalni integritet BiH. Umjesto da predloži izmjene zakona kroz nadležnu proceduru, ravnatelj Agencije odlučio je suspendirati zakon "u hodu", čime je otvorio vrata opasnom modelu samovoljnih tumačenja i selektivne primjene pravnih propisa. Ono što dodatno uznemiruje stručnu i širu javnost jest retorika sadržana u priopćenju. Rahić u njemu ne samo da dovodi u pitanje legitimnost zakonskih normi već i osporava pravovaljanost odluka drugostupanjskih upravnih tijela, pa čak i sudskih instancija. Izjave da bi potvrđivanje jedne sudske presude moglo imati "pogubne posljedice" za sustav javnih nabava ocjenjuju se kao oblik pritiska na pravosudni sustav i pokušaj diskreditacije institucija koje imaju ustavnu i zakonsku nadležnost. - Nije na ravnateljima državnih agencija da određuju što je zakonito, a što nije - to je u isključivoj nadležnosti sudova i zakonodavca. Ovakvo ponašanje narušava povjerenje građana u institucije i stvara dojam da zakoni vrijede samo dok nekome odgovaraju - kazao je jedan ugledni pravni stručnjak za naš list. Zabrinjava i šira politička slika koju ovaj slučaj otkriva. Rahić, koji se dovodi u vezu s političkom strankom SDA, već je dulje meta kritika iz dijela aktualne vlasti na državnoj razini. No unatoč tome, ostao je na čelu Agencije, a posljednji potezi daju naslutiti da se ne libi ulaziti u pravne i političke sukobe kako bi zadržao poziciju ili se pak eventualno predstavio žrtvom.
Obrazac za druge
U međuvremenu izostala je reakcija Vijeća ministara BiH, kao i resornih ministarstava koja su nadležna za nadzor nad radom Agencije. Neoglašavanje izvršne vlasti dodatno pojačava zabrinutost da bi slične samovoljne odluke mogle proći nekažnjeno te time postati obrazac ponašanja i u drugim državnim institucijama. Oni koji brane zakonitost i institucije upozoravaju da BiH ne može i ne smije biti talac pojedinaca koji svoju dužnost tumače kao osobnu pozornicu za političke obračune ili eksperimentiranje s pravnim normama. Svako selektivno tumačenje zakona, a osobito njegovo jednostrano suspendiranje, predstavlja udar na vladavinu prava i temeljne demokratske vrijednosti. - Ako Agencija za javne nabave može jednostrano prestati primjenjivati zakon, što sprječava druge institucije da učine isto? Gdje su granice? Ovo je put u pravni kaos - zaključuju analitičari. U konačnici, ovaj slučaj mora poslužiti kao jasan signal institucijama i zakonodavcu da se postave jasni mehanizmi kontrole i odgovornosti.