Većina modernih motora ima EGR ventil, koji služi za recirkulaciju ispušnih plinova. Radi se o uređaju koji vraća dio ispušnih plinova natrag u usisni sustav. Motor ih ponovno sagorijeva, čime se smanjuje temperatura izgaranja i emisija dušikovih oksida (NOx), jednih od najštetnijih plinova iz motora s unutarnjim izgaranjem.
Za prosječnog vozača to znači da automobil, zahvaljujući EGR ventilu, ispunjava standarde emisija i prolazi tehničke preglede bez problema. Sam ventil ima minimalan utjecaj na vožnju, sve dok se ne počne kvariti. Tada dolazi do gubitka snage motora, povećane potrošnje i pojave dima iz auspuha, piše Bljesak.info.
Gdje se nalazi EGR ventil?
Njegov položaj ovisi o vrsti motora i marki automobila. Obično se nalazi između usisne i ispušne cijevi. Kod starijih automobila bio je lako dostupan, dok je kod modernih, zbog mnoštva crijeva, kabela i plastičnih poklopaca, često teško pristupačan.
Zamjena može trajati nekoliko minuta ili pak satima, ovisno o modelu. Najčešći problem je začepljenje ventila uslijed nakupljanja čađe, uljnih para i ugljika, što sprječava njegovo pravilno otvaranje i zatvaranje.
Simptomi kvara EGR ventila uključuju:
- upaljenu lampicu motora
- neravnomjeran rad u praznom hodu i oscilacije okretaja
- povećanu potrošnju goriva
- slabije performanse i sporije ubrzanje
- poteškoće pri hladnim startovima
- pojačano dimljenje
Dijagnostika se obavlja OBD uređajem, a najčešći kod greške je P0400. Ako je ventil samo začepljen, može se očistiti:
- Mehaničko čišćenje
- Kemijsko čišćenje bez rastavljanja
Prevencija
Za dulji vijek trajanja EGR ventila preporučuje se točenje kvalitetnog goriva, povremeno korištenje aditiva, te vožnja na višim brzinama koja omogućuje "raspuhivanje" i čišćenje naslaga. Redovita upotreba sredstava za čišćenje može smanjiti rizik od kvara, no ako se upali lampica motora, posjet servisu je nužan. Pravovremena intervencija sprječava skupe popravke.