najčešći kvarovi

Gotovo trećina kvarova na bh. vozilima odnosi se na elektriku

Gotovo trećina kvarova na bh. vozilima odnosi se na elektriku
22.10.2020.
u 07:00
Pogledaj originalni članak

Bosanskohercegovački auto-moto klub (BIHAMK) objavio je informaciju o najčešćim kvarovima na motornim vozilima u 2019. godini. Informacija je rađena na osnovi izvršenih usluga pomoći na cesti BIHAMK Asistencije tijekom 2019. godine. Povećanje broja registriranih motornih vozila prati i povećanje potražnje za uslugama pomoći na cesti, pa tako BIHAMK-ove tehničke službe svake godine obave veći broj intervencija tehničke pomoći na cesti u odnosu na prethodnu godinu, piše Večernji list BiH.

U provedenom istraživanju obuhvaćeno je i statistički obrađeno gotovo 50.000 intervencija na vozilima nosivosti do 3,5 tone svih marki i modela zastupljenih na tržištu BiH, koje je BIHAMK obavio u 2019. godini.

Uzroci kvarova

Najveći broj kvarova tijekom 2019. odnosi se na elektriku, s ukupnim udjelom od 29 posto. Na drugom mjestu najčešćih kvarova su motor i ispušni sustav s udjelom od 22,05 posto, dok se na trećem mjestu najčešćih kvarova nalazi upravljački mehanizam i sustav oslanjanja s udjelom od 11,15 posto, stoji u izvješću. Uzimajući u obzir usluge koje pruža BIHAMK, najveći broj kvarova odnosi se na one vrste kvarova koje izravno utječu na mobilnost motornih vozila. Uzroci kvara iz oblasti elektrike najčešće se odnose na startnu bateriju, elektropokretač, generator, svjećice, transformator napona - bobina, napojne kabele i sl. Osim toga, uzrok kvara može biti i neispravan osigurač, elektromagnetni prekidač (relej), grijači kod dizelskih motora, određeni senzori i drugo. Zbog velikoga broja električnih sklopova i start/stop sustava, startne baterije (akumulator) kod novijih vozila jako su opterećene. Ako je pri tome i profil vožnje neodgovarajući, životni vijek akumulatora može biti značajno skraćen. Bilo kakvo korištenje potrošača (radio, klima uređaj i dr.) u trenutku kada motor nije aktivan, dovodi do većeg pražnjenja akumulator, što potražuje dopunjavanje preko generatora. Sva punjenja i pražnjenja kulminiraju skraćivanjem vijeka trajanja akumulator. “Savjetujemo da ‘posuđivanje’ struje, tzv. klemanje, izvrši stručna osoba uz korištenje sustava za ‘preklemavanje’ vozila”, navodi se.

Nekvalitetno gorivo

Kvarovi koji se odnose na motor i ispušni sustav najčešće su prouzročeni potrošenim vitalnim dijelovima motora (istrošenost klipnih zaptivnih prstenova i košuljice cilindra, zaptivača), što se manifestira povećanom potrošnjom ulja i/ili goriva, kao i lošijim performansama vozila (snaga, ubrzanje, obrtni moment). Može doći i do pregrijavanja i zabravljivanja motora. Nekvalitetno gorivo također utječe na proces sagorijevanja, a samim time i na pojavu “čađi” na sjedištima ventila i brizgaljki. Takav motor ima nepravilan rad (nepotpuno sagorijevanje), što izravno utječe i na sustav naknadne obrade ispušnih plinova, tj. rad katalizatora, filtara krutih čestica i slično. “Može se utvrditi da je ovakva situacija stanja tehničke ispravnosti rezultat ekonomskog stanja u zemlji, nepovoljnih mogućnosti nabave novih vozila, odnosno destimulirajuća porezna politika pri nabavi novih i ekološko prihvatljivih vozila” navode iz BIHAMK-a.•

 

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.