veće gužve, ali i potrošnja

Dijaspora i za ove blagdane u BiH donosi milijarde maraka iz zemlje pogođene jednom od najvećih kriza

Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
Dijaspora i za ove blagdane u BiH donosi milijarde maraka iz zemlje pogođene jednom od najvećih kriza
06.12.2025.
u 10:00
Već za dva tjedna mnogi će početi dolaziti u BiH iz zemalja u kojima rade. Raduju se godišnjem odmoru i druženju s obitelji, prijateljima. Otvarat će se brojne teme...
Pogledaj originalni članak

Blagdansko ozračje osjeća se na svakom koraku, iako su vremena u kojima živimo složena. Još dva tjedna dijele nas od masovnijeg dolaska dijaspore u ovu zemlju, što znači veće gužve, ali i veću potrošnju, više druženja, a i razgovora o budućnosti u kojima će se analizirati situacija u Njemačkoj i ovdje, pa će nakon dugog raspredanja ustanoviti da Njemačka više nije što je bila, da se i u BiH dobro živi, ali gotovo svi koji žive vani opet će, kad prođe sve, u “obećanu zemlju”.

Ispušni ventil

- Doći ćemo na dva i pol tjedna. U BiH stižemo 20. prosinca i ostat ćemo do blagdana Sveta tri kralja, nakon čega slijedi povratak u realnost. Da je idealno kako je prije bilo, nije, ali posla ima i život je ugodan onoliko koliko može biti. Jasno, nigdje se bolje ne živi nego kod nas u Hercegovini, ali se i odavno više nije radilo kao tu. Kad dođemo i razgovaramo s društvom, slušamo priče o dva ili tri posla koja ljudi ovdje rade i mislim da je to razlog zbog kojeg se živi bolje nego inače. U Njemačkoj muž i ja radimo po jedan posao, a imamo u svojim tvrtkama i dodatne sate, tako da se lijepo zaradi i to zasad ne bismo mijenjali, ali dugoročno ništa se ne može isključiti - priča nam sugovornica iz zapadne Hercegovine koja je proteklih godina sa suprugom na radu u Njemačkoj. Prije mjesec i pol dana ekipa Večernjaka razgovarala je s najpoznatijim gastarbajterom u Njemačkoj Dinom Klepom. Popularni Jablaničanin, kojeg na društvenim mrežama prate stotine tisuća ljudi i koji s humanitarnom organizacijom pomaže brojnima pri zapošljavanju i snalaženju u Njemačkoj, nije štedio riječi o situaciji u “obećanoj zemlji”. - Dramatično je loša situacija. Samo pogledajte brojke o otpuštanju radnika. Jedino što prikriva stvarnost je da se većinom radnici zapošljavaju kao službenici, 49,6% BDP-a danas se sastoji od državnih usluga. To dovoljno pokazuje koliko se država deindustrijalizira..., 80% naših na Balkanu ima svoj posjed, nekretninu. Uz rastuće plaće u BiH i svoj stan, ljudi se sve češće odlučuju vratiti. Ali to je još uvijek ispod možda 5% - istaknuo je Klepo. Budući da on govori otvoreno o ovom problemu, kojeg su svjesni i brojni drugi gastarbajteri, jasno je da će sve ovo biti teme božićnih trpeza 2025. godine. Međutim, ostaje činjenica da dijaspora i dalje donosi milijarde maraka u zemlju i da je upitno kako bi se u BiH živjelo bez novca izvana. Naravno, taj se jaz donekle smanjio upravo i zbog ovog što Klepo govori.

Mjesec poslije

Većina bh. žitelja ima nekretninu pa ne mora plaćati basnoslovne iznose za stanove, dobar dio stanovništva proizvodi hranu barem za vlastite potrebe, pa to donekle pomaže u borbi protiv krize i inflacije. Jasno, ovog mjeseca nećemo osjetiti ni krizu ni inflaciju, kao ni početkom siječnja, jer u BiH katolici slave Božić 25. prosinca, svi u ovoj zemlji dočekuju Novu godinu 31. prosinca, zatim pravoslavci slave Božić 7. siječnja. I u tim će se danima trošiti veći iznosi, potrošačka košarica će rušiti rekorde jer vremena kad smo pričali o srednjoj košarici od 200 maraka davna su prošlost. Ako uzmemo u obzir hranu, piće, darove, potrošnja će rasti i do 1000 KM... a zašto nećemo osjetiti krizu ni inflaciju ovaj mjesec? Jer ćemo je, jednostavno, ignorirati i prebaciti u idući mjesec, raščišćavati račune i pitati se zbog čega se potrošilo toliki novac, je li se moglo proći jeftinije i slično. Međutim, to su te konzumerističke čari posljednjeg mjeseca u godini, kad zaboravimo na određene probleme i prepustimo se nekom drugom filmu. I bez obzira na sve, ipak moramo stati na kočnicu i za ono najbolje raspoloženje sebi predočiti tu duhovnu dimenziju i probuditi žar za nečim što nadilazi granice i našeg uma i našeg svijeta. Reklame nas već sada bombardiraju nečim novim, tjeraju nas da posjetimo sve trgovačke centre, ali ako ostanemo pribrani i fokusiramo se na stvarnu i jedinu zvijezdu Božića, a novu godinu shvatimo kao novi početak na kojem ćemo biti u svemu bolji,a onda ćemo osjetiti čar “najtoplijeg” mjeseca u godini.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.