U Franjevačkom muzeju i galeriji 16. ožujka bit će otvorena izložba “Postaje Križnog puta”

Skulpture Borisa Orenčuka isprepliću biblijske teme i aktualno vrijeme u kojem živimo

15.03.2023.
u 13:03
Pogledaj originalni članak

U Franjevačkom muzeju i galeriji na Širokom Brijegu četvrtak, 16. ožujka, s početkom u 19 sati, bit će otvorena izložba skulptura “Postaje Križnog puta” Borisa Orenčuka. Vladimir Filipović, povjesničar umjetnosti, ističe kako u katoličkom svijetu Križni put predstavlja pobožnost u spomen Isusove muke te da nastaje u vrijeme prvih hodočašća u Jeruzalem, a posebno se značajnije počinje širiti u 17. stoljeću. O Orenčukovim skulpturama koje će biti izložene u Franjevačkom muzeju i galeriji na Širokom Brijegu Filipović ističe:

- Izložba Borisa Orenčuka „Postaje Križnog puta“ broji deset skulptura rađenih kombiniranom tehnikom, nastalih tijekom 2022. godine i daje nam upravo taj nadnaravni, duhovni osjećaj. Djela su nastala kao proces daljnjeg razrađivanja žičanih materijala, sad već karakterističnih za opus Borisa Orenčuka. Atipični materijal, ovog puta konac, Orenčuk ovdje koristi kako bi izrazio novo sagledavanje već ustaljenog motiva Križnog puta. Konac kojeg autor horizontalno „namotava“ preko bijelih skulptura, daje potpuno novu metafizičku dimenziju koja onda pak ima primat nad samom formom skulptura. Skulpture bez lica metafora su boli. One nisu samo Isus Krist, nego univerzaliziraju Njegovu patnju na način da svaki promatrač može „upisati“ svoje lice u izmučenu figuru i prepoznati se u Onome koji nosi križ. Ta je autorska mogućnost „dovršavanja“ skulpture od strane promatrača vrlo inovativan pristup sakralnim temama u ovom postmodernom vremenu relativiziranja svih vrijednosti. Same postaje Križnog puta broje scene iz Kristovog posljednjeg dana na Zemlji, od suđenja pred Pilatom do smrti na Križu. Orenčuk uzima poznati likovni predložak i nadograđuje ga na sebi svojstven način.

Filipović naglašava to da je važno naglasiti jednostavnost i čistoću u skulpturama Borisa Orenčuka, koje spajaju organsko s geometrijskim, metafizičko sa stvarnim i dodaje:

- Autorove skulpture isprepliću biblijske teme i aktualno vrijeme u kojem živimo. U njegovim skulpturalnim grupama ne možemo odrediti vrijeme, niti mjesto događanja. Same skulpture nas obuzimaju svojom „scenografijom“, pritom potencirajući bol, prazni prostor i na samom kraju – smrt. Skulpture Borisa Orenčuka daju nam intiman zapis maštovite forme, veoma blizak minimalizmu, ali dovoljno snažne ekspresije da kod svakog promatrača ostave izniman dojam.

Boris Orenčuk rođen je 1989. godine u Mostaru, gdje je završio srednju školu likovnih umjetnosti Gabrijela Jurkića, a magistrirao je na Akademiji likovnih umjetnosti u Sarajevu.  Završio Srednju školu likovnih umjetnosti Gabrijela Jurkića na Odsjeku za kiparstvo u Mostaru. Dobitnik je više nagrada i član je više likovnih udruga. Do sada je imao sedam samostalnih izložbi skulptura i sudjelovao na 47 skupnih izložbi. Sudjeluje u izradi Strategije razvoja kulture Grada Mostara od 2018. godine.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.