Istraživanje potrošačkih navika i web shopova

Sve više bh. građana kupuje online, naručuje odjeću, obuću i elektroniku

10.04.2024.
u 20:40

Kada je riječ o najčešće kupovanim stvarima, bh. građanima su među favoritima odjeća, obuća i elektronika

Kupnja nikad nije bila jednostavnija i brža, sve ono zbog čega smo koristili automobil ili autobus, tražili parkiralište, pješačili satima po trgovačkim centrima isprobavajući odjevne predmete, obuću ili nešto drugo - sada je moguće kupiti online iz vlastitog naslonjača klikom miša, piše Večernji list BiH.

Dovoljno je samo bolje promotriti proizvod koji želimo kupiti, "ubaciti ga u košaricu", platiti ga online ili za nekoliko dana prilikom preuzimanja. Kada je riječ o najčešće kupovanim stvarima, bh. građanima su među favoritima odjeća, obuća i elektronika.

Istraživanje

Pokazalo je to istraživanje e-commerce tržišta u BiH koje je provela eCommerce asocijacija u BiH. Članica Asocijacije Nikolina Čule rekla je da ove godine bilježe mnogo veći broj ispitanika nego prošle, što upućuje na reprezentativnost uzorka. Na temelju istraživanja uočili su znatno veći broj korisnika e-commercea, osobito u segmentu populacije od 25 do 45 godina, a zabilježen je i porast od 7,4 posto kupaca koji su obavili više od deset kupnji u posljednja tri mjeseca.

Dodala je da su također ispitivali stavove kupaca što misle o web shopovima, rizicima i sigurnosti te da tu bilježe visoke prosječne ocjene kod ispitanika. Čule je rekla da je kod ispitanika zabilježen mali broj prijevara ili nekih neugodnosti što se tiče plaćanja. - Što se tiče kupnje, i dalje, kao i prošle godine, segment na koji najviše troše online ispitanici je odjeća, obuća i sportski dodaci, zatim se bilježi potrošnja na elektroničku opremu. Također se dosta prodaju ulaznice, streaming mediji i ostalo - navela je Čule, piše Fena.

U vezi s kupnjom lokalno u usporedbi s regionalnom ili europskom, kako je dodala, 30 posto ispitanika kazalo je da kupuje proizvode iz EU-a, više od 40 posto ispitanika kupuje regionalno, a manji su postoci što se tiče Afrike, američkog tržišta i Australije. Orhan Gazibegović, predsjednik eCommerce asocijacije u BiH, rekao je da su podaci koje su dobili zanimljivi i daju uvid u stanje te izazove i prednosti lokalnog tržišta. - Kada je riječ o izazovima, online trgovci u BiH najviše se fokusiraju na to da mentalitet online kupnje još nije na zavidnoj razini u BiH. Uz to, legislativa i regulatorne procedure u BiH vezanu uz online nisu u potpunosti usklađeni s EU-om i ne specificiraju detaljno online trgovinu u zakonu - naveo je Gazibegović.

Istraživanja i dugogodišnje iskustvo pokazuju, kako je dodao, da prijevare, koje se vrlo često spominju kod nas, uopće nisu toliko brojne. Naglasio je da bi regulativa i zakonski okvir riješili sve eventualne izazove koji postoje kod kupaca i trgovaca te dodatno zaštitili kupce, ali isto tako i trgovce. Izvršna direktorica eCommerce asocijacije u BiH Belma Agić kazala je kako je riječ o drugom sveobuhvatnom istraživanju tržišta elektroničke trgovine u BiH. Napomenula je da su radili dva usporedna istraživanja, i to potrošačkih navika i web shopova, odnosno svih onih biznisa kojima je e-commerce core biznis ili važan segment njihova poslovanja.

Popularnost online kupnje

I ovi podaci samo su još jedan od pokazatelja da online trgovina iz godine u godinu postaje sve popularnija. No, iz udruga upozoravaju i na oprez, dodajući kako se procvatom online trgovine bilježi i značajan broj prijevara. Koliko je sigurno i pouzdano kupovati na internetu i zašto se građani opredjeljuju za takav oblik kupnje, rekla je Murisa Marić, izvršna direktorica Udruge za zaštitu potrošača "Don".

- Naši potrošači često se opredjeljuju za online kupnju, uglavnom zbog nižih cijena - ističe ona za Srpskainfo. Smatra da građani nisu svjesni da stvari nisu uvijek iz trgovina, već stižu i iz dnevnog boravka, garaže i drugih prostorija. - Sve se naziva internetom, a građani ne razmišljaju o tome - naglasila je Marić. Objašnjava da su iskustva različita, ali da pravo na zaštitu imaju samo kupci koji kupuju kod ovlaštenih trgovaca.

Praksa je pokazala da se stariji građani opredjeljuju za kupnju lijekova i raznih pomagala, mlađe generacije kupuju odjeću, obuću i kozmetiku, dok se muška populacija opredjeljuje za alate.

- Ako nema broja telefona, adrese, ako nema obrasca koji je obvezan da stoji za odustajanje, ne kupujete kod redovitog trgovca i to je već prvi znak da možda nećete dobiti ono što ste naručili - ističe Marić. Jedna od stvari na koju se mnogi kupci požale je to što, kada stigne brza pošta, u većini slučajeva nemaju opciju otvoriti paket i vidjeti proizvod. - Svaki proizvod koji naručite možete otvoriti i u tom trenutku možete zaštititi sebe i sačuvati novac, a potom i vratiti proizvod - naglasila je ona.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije