Naslovnica Kultura

Zapis o obrani doline Neretve

Hrvatske željeznice su objavile zanimljivu knjigu koja djelom govori i o ratu u BiH, posebice obrani Hercegovine. «Hrvatske željeznice u DR
21. travnja 2010. u 09:42 0 komentara 155 prikaza
davor šuker
Foto: Boris Ščitar/Pixsell

Hrvatske željeznice su objavile zanimljivu knjigu koja djelom govori i o ratu u BiH, posebice obrani Hercegovine. «Hrvatske željeznice u Domovinskom ratu-izvori» knjiga je koju je napisao Siniša Lajrnet, doktor arhivistike i dokumentaristike, inače poznavatelj željeznice. Uredio ju je Branimir Butović, fotoreporter i novinar lista «Željezničar», te knjiga uz kvalitetne tekstove obiluje i dobrim fotografijama. Na tri stotine stranica velikog formata je i dio: «Doprinos željezničara Ploča». Ondje je zapisano kako su željezničari iz Ploča, koji su do 1991.pripadali ŽTO-u Sarajevo branili ne samo dolinu Neretve, već i zapadnu i istočnu Hercegovinu. Oko tristo zaposlenih u Hrvatskim željeznicama u Pločama bili su u Hrvatskom vijeću obrane Herceg Bosne, to su većinom Hrvati iz doline Neretve, iz zapadne i istočne Hercegovine.

Hrvatska vojska

Ostali zaposlenici iz Hercegovine bili su u postrojbama Hrvatske vojske u Pločama i Metkoviću. Oni su dragovoljno branili istočnu i zapadnu Hercegovinu u Domovinskom ratu. Dobra je suradnja bila između čapljinske brigade HVO-a «Knez Domagoj» i hrvatskih željezničara u Pločama. Zanimljivo je kako su željezničari iz Ploča ujesen 1991. na pruzi Ploče- Čapljina-Mostar, dolaskom srpskih rezervista započeli pripreme za obranu doline Neretve. No, službeno je HŽ-e od ŽTO-a Sarajevo preuzeo prugu tek početkom 1992. Za vrijeme rata 1991. u Hrvatskoj, ondašnja željeznička uprava u Sarajevu ponašala se kao da «Nije to naš rat». Štoviše, rukovoditelji, većinom Srbi, pokušavali su što više disel i elektro lokomotiva iz Ploča staviti pod svoju kontrolu, no nije im uspjelo. Željezničari iz Ploča, među kojima su bili i zaposlenici iz okolice Mostara i Čapljine, uspjeli su održati željeznički promet od Ploča do Čapljine, te do Bačevića kod Mostara. Od 1992. djelovale su i Željeznice Herceg Bosne, sa sjedištem u Mostaru, koje su veoma dobro surađivale sa Hrvatskim željeznicama. Uspjeli su očuvati promet od mostarskih predgrađa do Čapljine i Metkovića. Očuvali su i prugu oko Žepča. Kasnije su ušle u sastav Željeznica BiH.

Zanimljiva knjiga

Zanimljivo je kako su Željeznice BiH 1996. godine pokušale preuzeti prugu u dolini Neretve. Čak je sarajevska direkcija ultimativno tražila da njihovo osoblje vozi od Mostara do Ploča, te da radi manevru u Luci Ploče. Cilj je bio jasan, mirnim putem, nakon rata, ovladati Lukom Ploče i prugom Ploče-Mostar. No, pokušaj nije uspio jer je narod u dolini Neretve rekao svoje. Pruga je obranjena i u ratu i u miru. Danas prugom od Ploča do Sarajeva i dalje, vlakovi prometuju po ekonomskim pravilima, a HŽ-e i Željeznice BiH postali su dobri partneri.

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.