Večernji List - najnovije vijesti iz Bosne i Hercegovine, svijeta, sporta, kulture i showbiza
Naslovnica Vijesti

Zašto moramo mjesecima čekati online robu i zašto nam je transport skuplji od naručenog

04. srpnja 2020. u 12:10 0 komentara 37 prikaza

Upozoravajuća i podebljanim crvenim fontom istaknuta poruka “This item does not ship to Bosnia and Herzegovina” (Ovaj artikl ne isporučuje se u Bosnu i Hercegovinu) pojavljuje se posljednjih dana kod većine narudžbi bh. građana preko Ebaya, jedne od najpopularnijih online trgovina na svijetu. Također je primjetan enorman porast cijena transporta (shipping), a koje su za određene robe paradoksalno dostigle takve iznose da su nadmašile cijenu samog artikla, piše Večernji list BiH.

Ništa drugačije nije ni na popularnim internetskim trgovačkim servisima kao što su Alibaba ili Amazon, a preko kojih su, koristeći neograničene pogodnosti online dostupnosti raznih roba i usluga, bh. građani ostvarivali povećan promet i transakcije iz godine u godinu. Nažalost, pandemija koronavirusa, kao i sve posljedice koje je neočekivano ova pošast donijela sa sobom, učinili su svoje kad je u pitanju online kupnja i narudžbe preko interneta. To se itekako osjetilo kada je riječ o dostupnosti artikala na online trgovinama i njihovim isporukama do krajnjih potrošača u BiH.

Uz sve to, pojavio se i problem kad je riječ o narudžbama iz vremena neposredno prije pandemije i tijekom nje. Naime, mnogi korisnici online trgovina morali su čekati na svoje artikle tjednima i mjesecima, a većina njih se i vratilo isporučiteljima. Poznato je da se učestalim povratom artikala naručenim preko, recimo, Ebaya, prodavači nerijetko odlučuju izbaciti pojedine zemlje iz opcija za naručivanje, čime se značajno sužava broj trgovaca koji će svoje robe poslati u našu zemlju.

Servisi poput Ebaya, Alibabe, Amazona, ali i drugih našli su se u ogromnom problemu u situaciji kad se stanje u prometu na granicama proteklih mjeseci u većini država mijenjalo doslovno iz dana u dan. U prilog lošem prometu kod online narudžbi i isporuka išao je, dakako, i obustavljeni zračni promet na većini linija, čime je isporuka robe bila onemogućena na dulja razdoblja. Kako su nam kazali iz Hrvatske pošta Mostar, kad je riječ o međunarodnom poštanskom prometu, privremeni prekidi posljedica su obustave letova većine aviokompanija, pa je u skladu s tim dolazilo i do kašnjenja u isporuci pošiljaka. Razlog zbog kojeg određeni online trgovci ne šalju ili do sada (u koronakrizi) nisu slali robu u BiH treba tražiti u prekidu zračnog prometa ili pak u ekstremno visokim cijenama zračnog prijevoza koja im je trenutačno neprihvatljiva.

Problem je to, naravno, kad je riječ o kupnji preko Ebaya jer roba čeka i nije isporučena i postoji realna mogućnost da se vrati prodavaču. U isto vrijeme moguće je da istekne rok za povrat novca, čime bi, teorijski, mnogi kupci mogli ostati i bez novca i bez robe. Nešto je lakša situacija kad je riječ o online kupnji preko opcije paypal kad je riječ o osiguranju povrata novca. Sve je to značajno uzdrmalo internetsku trgovinu u BiH, kojoj, sudeći po svemu, prijeti zamalo pa potpuna obustava, posebice ako se epidemiološka situacija bude razvijala trenutačnim tempom.

Još jedna otežavajuća okolnost je i to što se BiH nije našla na popisu zemalja iz kojih se može putovati u EU, pa će i to zasigurno biti otegotna okolnost u budućem eventualnom transportu i dostupnosti pojedinih artikala preko međunarodne online kupnje.

Naime, pogodnosti poput niskih cijena i, prije svega, uštede vremena, razlog su popularnosti internetske trgovine u zemlji kakva je Bosna i Hercegovina. Kako je uoči same pojave korone objavila Uprava za neizravno oporezivanje, građani BiH na kupnju preko interneta u 2019. potrošili su više od pet milijuna KM, pri čemu je ostvareno naručivanje robe u težini većoj od 328.000 kilograma. Pri tome su u internetskom šopingu najviše prednjačili građani Sarajeva, a najpopularnija roba bila je odjeća te informatička oprema. Do ove godine zabilježen je značajan porast ostvarenog prometa preko online kupnje, a sudeći prema trenutačnom stanju, teško da će online kupnja u BiH doseći i blijedu sliku one prošlogodišnje. Nadajmo se da će trenutačno stanje brzo proći jer bi na dulje staze ono moglo imati poguban utjecaj na online kupnju u cjelini i dostupnost određenih roba i usluga u BiH.•

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.