Više od 1200 KM mjesečno četveročlanoj obitelji potrebno samo za hranu

Poskupljenja natjerala građane na odricanja, brojni u BiH i bez hrane

račun, kupovina
ilustracija
22.10.2023.
u 20:00

Brojni su ove godine prvi put odustali i od pripreme zimnice zbog poskupljenja voća i povrća. Domaćice kažu da je pravljenje zimnice isplativo, ali samo u slučaju da imate svoje povrće

Više od 1200 maraka mjesečno četveročlanoj obitelji potrebno je samo za hranu. Pridodaju li se tome troškovi koji podrazumijevaju održavanje kućanstva, obrazovanje i kulturu, kupnju odjeće i obuće…, dolazimo do iznosa od 2993,50 maraka koji je, prema izračunima Saveza samostalnih sindikata, mjesečno potreban za potrošačku košaricu koju si rijetko tko može priuštiti s obzirom na to da je prosječna plaća u srpnju (posljednji objavljen podatak na stranici Federalnog zavoda za statistiku) iznosila 1257 KM, piše Večernji list BiH.

Uzmemo li u obzir da dobar dio bh. građana prima minimalnu mjesečnu plaću koja, prema odluci Vlade Federacije BiH iznosi 596 KM, dolazimo do zaključka da obitelji treba pet minimalnih plaća kako bi podmirila potrošačku košaricu.

Dolaze u javne kuhinje

Brojni su ove godine prvi put odustali i od pripreme zimnice zbog poskupljenja voća i povrća. Domaćice kažu da je pravljenje zimnice isplativo, ali samo u slučaju da imate svoje povrće.

- Iako imam svoje voće i povrće, priprema zimnice opet je dodatni trošak. Dok kupim sve popratne namirnice poput octa, soli, šećera, staklenki…, nabere se troškova - kaže domaćica. Cjelokupna situacija s poskupljenjima dovela je velik broj bh. građana na rub opstanka. A tomu svjedoči i broj od oko 19.000 osoba koje po svoje obroke odlaze u javne kuhinje diljem BiH. Prema podacima, iz dviju javnih kuhinja u Sarajevu više od 900 građana nema mogućnost za ono najosnovnije za život. Koliko je situacija ozbiljna, govori i podatak da Narodna kuhinja u Starom Gradu u Sarajevu samo od početka ovog mjeseca ima pet novih obitelji kojima je potrebna njezina usluga. I tajnik Crvenog križa Mostar Alen Kajtaz kazao je za Fenu kako su potrebe građana za hranom puno veće od mogućnosti javnih kuhinja Crvenog križa u Mostaru. Navodi kako nema pravila o starosnoj dobi korisnika javnih kuhinja. - Ne postoje pravila, korisnici kuhinje su svih dobnih skupina, od tek rođene djece pa do ljudi koji su u dubokoj starosti, a mi im na najbolji mogući način pokušavamo izići ususret i pomoći - kazao je Feni Kajtaz. Inače, Javna kuhinja Crvenog križa u Mostaru ima 353 korisnika.

Kako bi se barem na neki način olakšala svakodnevica građana, u Republici Srpskoj provodi se kampanja "Društveno odgovorni" u kojoj su se marže odrekli proizvođači, distributeri i trgovci. Navedena kampanja obuhvaća pedesetak proizvoda na policama trgovina koji se prodaju po nižim cijenama, odnosno s 0% marže.

Među sniženim proizvodima su kiselo vrhnje, sir, pašteta, nekoliko vrsta džemova i marmelada, ali i kućna kemija, kod koje su primjetne i najveće razlike prije i tijekom akcije. Uštede se kreću od tridesetak feninga pa do nekoliko maraka.

U udrugama potrošača pozdravljaju akciju, ali ističu da se po pitanju ublažavanja posljedica inflacije moglo mnogo više uraditi, ne samo na razini entiteta nego i cijele države.

- Određeni broj proizvoda, cijena i svega može se definirati, ograničiti ili barem popratiti kada počnemo o tome koliki su porezi, neizravni, sve što se donosi na razini BiH, tu isto ništa nije urađeno. Nije urađeno dovoljno da bi se zaštitio standard potrošača, odnosno da bi se izvršila kontrola cijena - kazao je za BHRT Jovan Vasilić iz Udruge potrošača "Zvono" iz Bijeljine. Nadležni se ne mogu pouzdati samo u solidarnost trgovaca i proizvođača, smatraju ekonomisti. - Mora se nešto ozbiljnije uraditi. Tražiti od trgovaca da se odreknu marže, a vlast je s druge strane odbila snižavanje PDV-a na osnovne životne namirnice - to nije pošteno jer to onda znači da će praktički inicijativa s jedne strane bilo koje vlade biti usmjerena k trgovcima koji nešto trebaju učiniti za građane. No, zašto Vlada ne uradi nešto od sebe? - kazao je za BHRT ekonomist Zoran Pavlović. Inače, u kampanju "Društveno odgovorni", koja traje do 31. prosinca ove godine, uključeno je 19 proizvođača, četiri distributera i 22 trgovaca, a nadležni najavljuju da će biti razgovora i o tome da se akcija nastavi i sljedeće godine.

"Zaključavanje" cijena

I dok građani Republike Srpske već kupuju proizvode po znatno nižim cijenama, oni u Federaciji trebaju čekati Novu godinu za eventualno niže cijene nekih osnovnih proizvoda. Federalni ministar trgovine Amir Hasičević prije nekoliko dana kazao je kako su iz reda Ministarstva i udruga poslodavaca imenovani članovi radne skupine za "zaključavanje" cijena za 34+ proizvoda i dogovoreno je da u radnu skupinu uđu i predstavnici sindikata i potrošača. Istaknuo je kako će tom mjerom biti jasno definirana krajnja cijena tih proizvoda koja će biti manja od trenutačne, što će biti i označeno na policama od 1. siječnja iduće godine.

Građani u ovom trenutku nemaju puno opcija, nemaju puno izlaza i moraju se prilagođavati ovoj krizi kojoj se, prema mišljenju mnogih, ne vidi kraj.

 

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?