Pravni fakultet

Planiraju se novi predmeti za tržište rada

08.12.2017.
u 11:00

Preteča pravnih fakulteta bile su pravne škole čiji se naziv veže uz utjecajne ideje nastale pod vodstvom znamenitih pravnika, a koje su dijelili njihovi suradnici i suvremenici.

Od Mostara do Viteza i Orašja

Pravni fakultet Sveučilišta u Mostaru počeo je s radom 1971. godine kao Odjel Pravnog fakulteta Univerziteta u Sarajevu. Od 1977. godine Fakultet se osamostaljuje. Od početka djelovanja pa do danas kroz Fakultet je prošlo četrdeset i pet generacija.

Nekada su studenti iz Hercegovine pravnu izobrazbu stjecali najprije u vanjskim središtima, i to vrlo brzo nakon pojave prvih pravnih fakulteta, a potom i na školama na hrvatskim područjima.

Pravni fakultet u Sarajevu, kao najstariji pravni fakultet u BiH, utemeljen je 20. kolovoza 1946. i on je važan za današnji Pravni fakultet Sveučilišta u Mostaru. Naime, Pravni fakultet Sveučilišta u Mostaru kao Odjel Pravnog fakulteta u Sarajevu počeo je raditi 1971. godine, a kao samostalna visokoškolska ustanova Fakultet djeluje od 15. studenoga 1976. Kao članica Sveučilišta u Mostaru Pravni fakultet ustrojava i izvodi sveučilišne studije, znanstveni i visokostručni rad s područja pravnih znanosti.

Akademske godine 1998./1999. otvoren je Centar Pravnog fakulteta u Vitezu, a od akademske 2006./2007. i Centar Pravnog fakulteta u Orašju, gdje se studij ustrojava i izvodi za stjecanje VI/1 stupnja stručne spreme (zvanje pravnika), a od akademske 2004./2005. i akademski stupanj magistra prava.

Od akademske godine 2001./2002. Pravni je fakultet izvodio poslijediplomski znanstveni magistarski studij “Bosna i Hercegovina i europsko pravo”, i to u suradnji s pravnim fakultetima u Sarajevu, Banjoj Luci, Rijeci, Splitu, Osijeku te Fakultetom kriminalističkih nauka u Sarajevu. Od 2003. svake godine u lipnju Pravni fakultet organizira u Neumu Međunarodno savjetovanje pod nazivom “Aktualnosti građanskog i trgovačkog zakonodavstva i pravne prakse” na kojem izlažu ugledni referenti od Austrije do Makedonije, a Zbornik radova tiska se prije početka savjetovanja. Ove godine održano je već tradicionalno, jedanaesto savjetovanje, po čemu je Pravni fakultet poznat u regiji i šire.

Fakultet se, počevši od akademske godine 2012./2013., organizira u tri ciklusa, i to preddiplomski studij u trajanju od četiri godine i stjecanje zvanja prvostupnika pravne struke, diplomski studij u trajanju od jedne godine i stjecanje zvanja magistra pravne struke, a također od akademske 2012./2013. trogodišnji doktorski studij iz šest smjerova (povijesni, državni, radno-upravni, kazneni, građanski i međunarodni) i stjecanje zvanja doktora pravnih znanosti.

Fakultet unatrag 15 godina u Neumu svake godine organizira međunarodno savjetovanje “Aktualnosti građanskog i trgovačkog zakonodavstva i pravne prakse” koje okuplja eminentne znanstvenike iz navedenog područja te izdaje zbornik radova “Aktualnosti građanskog i trgovačkog zakonodavstva i pravne prakse”.

Fakultet planira u sljedećoj akademskoj godini aktualizirati nastavni plan i program s nizom novih predmeta potrebnih tržištu rada i također obogatiti sudskom praksom znanje svojih studenata. Bitno je istaknuti da je od osnivanja do danas Fakultet djelovao bez prestanka za vrijeme rata. U tijeku Domovinskoga rata Fakultet je prošao kroz teško razdoblje. Ostao je bez velikoga broja nastavnika i suradnika, ali, uz veliku pomoć koju su pružili pravni fakulteti u Splitu i Osijeku, uspio je održati kontinuitet znanstveno-nastavnoga procesa. Zbog ratnih djelovanja Fakultet je ostao i bez svoga prostora, a znanstveno-nastavni proces odvijao se u Neumu i u Širokom Brijegu te u drugim objektima u Mostaru. Posebno je uništen fakultetski knjižni fond koji se postupno obnavlja. Akademske 1995./1996. Fakultet se vraća u svoje prostorije. Od svoga osnutka pa zaključno s akademskom 2012./2013. kroz matične knjige studenata prošlo ih je više od 22.000, točnije upisana su 22.004 studenta, uključivši i centre u Vitezu i Orašju.

Bolonjski proces

Općenito, Pravni fakultet je visokoškolska ustanova specijalizirana za studij prava, završetak kojeg je u većini zemalja nužna pretpostavka za obavljanje pravnih zanimanja, a organizacijski je u pravilu dio Sveučilišta.

Najstariji je onaj u Bologni, gdje se izrastanje prvoga sveučilišta u povijesti potkraj XII. stoljeća usko vezuje upravo uz prethodnu tradiciju pravne pouke u privatnim pravnim školama koje postoje od druge polovine XI. stoljeća. U Bologni se, pod zaštitom cara i pape, predavalo kanonsko pravo i civilno, tj. rimsko pravo, obrađeno kroz rad glosatora.

Bolonjski model organizacije studija i izučavanja prava, katkad uz izraženije prilagodbe lokalnim uvjetima, proširio se i na druge fakultete te se zadržao do današnjih dana.

Do promjena u europskim zemljama dolazi uvođenjem načela tzv. bolonjskoga procesa koji teži postaviti zajedničke okvire sveučilišnoga obrazovanja u Europi kombinacijom američkoga i Humboldtova, tj. njemačkoga modela.

Studij se na Fakultetu izvodi pomoću predavanja, vježbi, seminara, praktične nastave, stručnih studentskih grupa, konzultacija, stručne prakse, sudjelovanjem studenata u stručnom i znanstvenom radu, zatim voditeljskim, odnosno mentorskim radom i stručnim ekskurzijama, a kao neobvezni oblik može se izvoditi i klinička nastava.

Fakultet danas surađuje sa svim pravnim fakultetima u Republici Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini, kao i s pravnim fakultetima u Sloveniji, Austriji, Italiji i Španjolskoj.•

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Krug je simbol duhovnoga, nevidljivoga, transcedentnoga... Krug je proširena točka i od točke počinje “savršeno širenje”. I točka i krug imaju zajednička simbolička svojstva kao što su savršenost, homogenost, odsutnost razlikovanja ili podjele... Kružno je gibanje savršeno, nepromjenjivo, bez početka, bez kraja i bez odstupanja. Ono simbolizira vrijeme, a vrijeme se definira neprekidnim i nepromjenjivim slijedom istovjetnih trenutaka. Krug simbolizira nebo kružnoga i nepromjenjivog gibanja. Nebo je simbol duhovnoga, nevidljivoga i trenscendentnoga svijeta.

Kvadrat simbolizira nešto materijalno, opipljivo... Kvadrat je simbol zemlje u opreci s nebom, ali je također simbol stvorenoga univerzuma. Simbolizira zaustavljanje ili odabrani trenutak (zaustavljanje i učvršćenje povezuju se s uglatim oblicima i isprekidanim linijama). Kvadrat sadrži pojam mirovanja i ukrućenja, odnosno učvršćenja u savršenstvu. Kvadrat je temeljni oblik prostora (u njemu se iscrtava geometrija, svi projekti, velike građevine...).

Dakle, kvadrat simbolizira prostor, a krug simbolizira vrijeme.

Kroz povijest krug je bio simbol filozofije i umjetnosti, dok je kvadrat simbol znanosti.

Krug je predstavljao božansko, a kvadrat zemaljsko.

Temeljni oblik za definiranje prostora i detalja unutar njega je četverokutan oblik. Na njemu je temeljena većina građevina kroz povijest, piramide, žrtvenici, hramovi, gradovi, vojne utvrde... Krug je znak ishodišnog jedinstva i znak neba. Krug je i lik nebeskih ciklusa, znak je sklada, pa se arhitektonske norme često temelje na razdiobi kruga. U kompoziciji su važni simetrija i proporcije. Povezivanje kruga i kvadrata uvijek upućuje na odnos neba i zemlje. Kvadrat predočuje zemlju, materiju i omeđenje, a krug nebo, beskraj i sveobuhvatnost. O tome svjedoče brojna djela velikih umjetnika i znanstvenika koji su kroz savršena dva oblika spojili umjetnost, filozofiju i znanost.

Leonardo da Vinci, talijanski slikar, graditelj, matematičar, inženjer, izumitelj, glazbenik, kipar, mislilac..., bio je najveći genij renesanse. Leonardo da Vinci je čovjek koji utjelovljuje renesansni ideal svestrana čovjeka, višestruko nadarena i neutažive znatiželje i žudnje za novim spoznajama. Osim u umjetnosti, dao je doprinos u graditeljstvu, anatomiji, tehnici, botanici, geologiji, matematici, optici, mehanici, astronomiji, hidraulici, arhitekturi, urbanizmu... Kao znanstvenik, Leonardo se uzdizao iznad svih svojih suvremenika. Njegove znanstvene teorije, kao i njegove umjetničke inovacije, bile su temeljene na pozornom promatranju i preciznom dokumentiranju.

Leonardo da Vinci utjelovljuje renesansni ideal svestrana čovjeka. Njegov crtež Vitruvijeva čovjeka prikazuje figuru muškarca u dva položaja koji se preklapaju, s raširenim rukama (u jednom položaju) te raširenim rukama i nogama (u drugom položaju), dok su oko njih opisani kružnica i kvadrat. Crtež i tekst koji ga prati nazivaju se “Zakonom proporcija” ili “Proporcijama čovjeka”. Crtež se temelji na povezanosti idealnih ljudskih proporcija i geometrije (ljudska je figura osnovni izvor proporcija među klasičnim stilovima).

Proračunat stav, precizni anatomski detalji i prije svega skladne proporcije, predstavljaju klasični ideal ljepote u Grčkom kanonu (pravilo po kojem su stari Grci pravili skulpture). Po njemu visina tijela odgovara visini sedam glava, širina tijela u ramenima jednaka je širini triju glava, tijelo se dijeli na četiri jednaka dijela linijama ispod grudi, na preponama i ispod koljena... Dakle, proporcija, simetrija i harmonija primjenjuju se u svim vrstama umjetnosti, posebice u arhitekturi.

Osim Leonarda da Vincija, mnogi su svjetski znanstvenici i umjetnici koristili osnovne simbole u svome izričaju. Primjerice, glasoviti arhitekt Le Corbusier smjestio je sustav harmonije i proporcija u središte svoje filozofije i dizajna. Smatrao je kako je matematički poredak svemira blisko povezan uz zlatni rez i Fibonaccijev niz (Fibonacci je nadimak najvećega matematičara srednjega vijeka, rođenog u Pisi). Fibonaccijev niz na sličan način povezuje različite grane matematike, npr. kombinatoriku i teoriju brojeva, s dijelovima teorijske informatike, npr. kriptografije i algoritama za pretraživanje podataka. On ima značajne prednosti kod izvođenja osnovnih aritmetičkih operacija.

Prema riječima grčkoga filozofa Platona, kvadrat i krug u sebi apsolutni su temelj, temelj znanosti, temelj filozofije, temelj umjetnosti.

Krug je neograničena linija, beskraj, beskonačna vrtnja, vrijeme koje je beskonačno.

Kvadrat je ograničena linija, znanstvena pravilnost, prostor i geometrija.

Prijelaz kvadrata u krug je prijelaz stvarne prostorne kristalizacije u nirvanu, u ishodišnu neodređenost. Također, to je prijelaz zemlje u nebo.

Krug i kvadrat mogu se dijeliti (na polovicu, pa na četvrtinu...), rotirati u svojoj simbolici, multiplicirati, a pri tome značenje simbola zadržava izvornu vrijednost.

Shema kvadrata iznad kojeg je luk (ili ispod kojeg je luk), odnosno odlomak kruga, ili koji se s lukom produžuje (slovo U), te struktura kocke i kupole materijaliziraju naznačenu dijalektiku zemaljskog i nebeskog, nesavršenog i savršenog.

Ovakav složeni oblik dovodi do raskida ritma, crte i razine. On poziva na potragu za kretanjem, promjenom i novom ravnotežom. Simbolizira težnju za višim svijetom ili za razinom višega života. Postao je klasična slika slavoluka ispod kojeg prolazi pobjednički junak. U znanstvenom smislu junak je genij koji je riješio zagonetku, a u duhovnom smislu junak je svetac koji je svladao niske težnje svoje prirode (niske porive zemaljskoga).

Značenje loga SUM nameće se samo po sebi povezivanjem prethodno opisanih elemenata dobivenih iz osnovnih simbola. Suma je naš zbroj, zbroj naših fakulteta, suma znanja, zbroj vlastitih, ali i svjetskih vrijednosti (u otvor na posljednjem elementu sustavom lijevka ulazi znanje). Sve je to opisano i ispisano kroz nekoliko elemenata nastalih iz temeljnih simbola kvadrata i kruga. Ispisana je znanost, filozofija i umjetnost.

SUM (u engleskom jeziku također ima isto značenje kao suma u hrvatskom) međunarodno je puno prihvatljivija inačica za sveučilišnu novu domenu. Time bi se na najizravniji način povezali logo i domena, jer postaju jedno i međusobno se slijede, prepliću. Ova je domena svima prepoznatljiva i jasna, puno jasnija od (izvan lokalnih okvira) potpuno neprepoznatljive “sve-mo.ba”.

U vizualnim prilozima ovoga teksta prikazane su, osim ispunjenih, i linijske inačice loga. Kao i ispunjeni elementi, također su i linijski dani na bijeloj podlozi, ali i na inverzan način (na plavoj podlozi). Inače, linijski znakovi loga (zbog neupadljivosti) mogu se u podlozi “vrtjeti” na različitim mjestima, notesima, blokovima, šalicama, majicama...

Cijeli je logo jednobojan, samo je jedan kvadrat u središtu drukčiji, kao usvojeni simbol našega identiteta, jer je Sveučilište u Mostaru jedino javno sveučilište u Bosni i Hercegovini na kojem je službeni jezik hrvatski. Sve ostalo na ovome logu je otvoreno, reducirano do kraja, globalno, a nadasve čisto i jednostavno (što je odlika svakoga modernog loga). Također, ovaj se logo zbog simboličke podloge u kvadratu i krugu može u budućnosti iščitavati u brojnim znanstvenim i umjetničkim simbolikama.•

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?