OD PONEDJELJKA

Kreću nove mjere u Hrvatskoj: Zaposleni i pacijenti u bolnicu samo uz COVID potvrdu i negativan test

koronavirus
Armin Durgut/Pixsell
29.09.2021.
u 07:06

Provodit će se i testiranja, a zaposlenima i pacijentima priznaje se i ako su preboljeli COVID-19 ili ga je prebolio član obitelji

Prije tri tjedna najavljena je primjena COVID potvrda u hrvatskom zdravstvenom i sustavu socijalne skrbi od listopada, no upute i dalje nisu precizirane. Ministarstvo zdravstva RH oglasilo se o mjerama koje bi trebale stupiti na snagu sljedeći tjedan kao odgovor na nedovoljnu cijepljenost i epidemiološku situaciju.

Zaposleni, ali i pacijenti – osim hitnih – morat će imati COVID potvrde ili dokaz zašto ih nemaju. Provodit će se testiranja, a oni koji ih odbiju i nemaju potvrdu ni dokaz, neće moći pristupiti poslu, i danas je potvrdio hrvatski ministar zdravstva Vili Beroš. 

Necijepljeno 30,33%

- U početnom razdoblju htjeli smo da država plaća testiranje svima koji se ne žele cijepiti i nisu preboljeli covid, no jasno je da to ne može trajati unedogled - napomenuo je ministar Vili Beroš. Među 33.705 medicinskih sestara i tehničara necijepljeno ih je čak 34,22%, a strukovna Komora medicinskih sestara se ogradila od njihovih neznanstvenih i nestručnih stavova i pozvala one koji to još nisu da se cijepe i zaštite i sebe i svoje pacijente.

Prema ažuriranim podacima Ministarstva zdravstva o cijepljenju u zdravstvenom sustavu, do 27. rujna necijepljeno je i 37,53% “drugih zdravstvenih radnika”, kojih je 19.658, a nije se cijepilo ni 30,09% od 1645 zdravstvenih suradnika. Od 3920 doktora dentalne medicine necijepljeno je 27,45%, a među 15.652 doktora medicine necijepljeno je tek 13,66%. Sveukupno, od 74.580 zaposlenih u sustavu zdravstva, nije se cijepilo 30,33%.

– Početkom listopada u svim zdravstvenim ustanovama u Hrvatskoj za dolazak na radno mjesto i redovito obavljanje radnih zadataka za svakog zaposlenika bit će potrebna EU digitalna COVID potvrda ili, za zaposlenike koji iz opravdanih razloga ne mogu dobiti EU digitalnu COVID potvrdu, odgovarajući drugi dokaz, a sve to s ciljem da se postigne najviša razina zaštite pacijenata i korisnika domova za starije te osoblja zaposlenog u oba sustava od zaraze i širenja virusa, posebno u bolnicama u kojima se liječe najugroženije skupine pacijenata – stoji u priopćenju Ministarstva zdravstva.

Kako nam je Beroš pojasnio, izuzeća od obveze posjedovanja COVID potvrde za zaposlenike i pacijente odnose se na osobe koje su preboljele COVID i dijagnoza im je postavljena na temelju PCR ili brzog antigenskog testa unazad devet mjeseci, kao i osobe koje su imale dijagnosticirane COVID bolesnike u obitelji i imale su s tim oboljelima kontakte, a bolest im nije dijagnosticirana laboratorijskim testom. Svoj status dokazuju potvrdom liječnika primarne zdravstvene zaštite, a na temelju medicinske dokumentacije. Isto vrijedi i za pacijente koji nisu hitni i koji su dosad morali imati svježi negativni test na COVID-19 – oni će sada svoju pretragu ili zahvat moći obaviti uz COVID potvrde ili potvrde liječnika o preboljenju ili preboljenju člana obitelji s kojim su imali kontakt. To su pacijenti kod koji se planira hospitalizacija ili provođenje dijagnostičko-terapijskih zahvata koji generiraju aerosol.

Testirati se i dalje mogu uz uputnicu, a besplatno će se testirati i njihova pratnja. S ravnateljima zdravstvenih ustanova, posebno kliničkih bolničkih centara i kliničkih bolnica, prethodnih su dana obavljeni sastanci kao priprema za učinkovito provođenje navedenih mjera koje kreću početkom listopada, kažu u MIZ-u, a organizacija provođenja mjera u tim ustanovama prilagođena je specifičnostima svake od njih.

– U velikim sustavima poput kliničkih bolničkih centara i kliničkih bolnica, posebno u onima koji su organizirani u paviljonskom sustavu, kontrolu i evidentiranje EU digitalnih COVID potvrda zaposlenika provodit će osobe koje su ovlastili ravnatelji zdravstvenih ustanova kako bi dnevna rutina kontrole mjera oduzimala najmanje vremena prije početka radnog dana. Zadatak je svih ravnatelja i rukovoditelja nižih organizacijskih jedinica organizirati evidentiranje i kontrolu EU digitalne COVID potvrde svakog zaposlenika na način da svakodnevni radni procesi moraju početi bez zastoja i odvijati se u predviđenom radnom vremenu. Stručne službe Ministarstva bit će u stalnom kontaktu sa svim ustanovama kojima će biti potrebna pomoć u organizaciji i provedbi navedenih mjera – kažu u Ministarstvu.

Beroš ističe da odluku o uvođenju posebnih sigurnosnih mjera u zdravstvenom sustavu, kao i sustavu socijalne skrbi, donosi Stožer civilne zaštite.

– Po donošenju Odluke sve zdravstvene ustanove u zemlji dobit će detaljne upute o načinima i uvjetima njihove primjene, organizaciji izvještavanja i razmjeni informacija unutar sustava kako bi se ujednačila praksa, a svi zaposlenici i sve ustanove provodile svoje svakodnevne aktivnosti pod jednakim uvjetima – naglašava ministar i dodaje kako će o tome na vrijeme, osim zdravstvenih i ustanova socijalne skrbi, biti obaviješteni i svi građani, posebno pacijenti, korisnici domova za starije, te posjetitelji bolesnika i korisnika tih ustanova. – Ove sigurnosne mjere imaju privremeni karakter i trajat će sve dok postoji opravdana i razložna opasnost od prodora virusa u zdravstveni, odnosno sustav socijalne skrbi – dodao je. 

Kontrola po klinikama

Bolnički ravnatelji upute još nisu dobili, ali su se za nove mjere pripremili.

– Naravno da će za prvu ruku to biti dodatni napor, ali nakon dan-dva vjerujem da će ići protočno – kaže prof. dr. Julije Meštrović, ravnatelj KBC-a Split. I evidencija COVID potvrda i testiranje odvijat će se na razini klinika, zavoda i odjela.

A što s onima koji nemaju COVID potvrdu ni dokaz, a ne žele se testirati? Ravnatelji na to nemaju odgovor.

– Nemojte nas to pitati. Čekamo uputu!, kažu. 
 

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?